دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

مقامات شرکت‌های شل و توتال برای چندمین بار اعلام کردند خواهان خروج از تفاهم‌ها و قرارداد‌های خود با شرکت ملی نفت ایران نیستند

با وجود این اظهارات رسمی، برخی منابع گزارش‌هایی مبنی بر خروج این شرکت‌ها از ایران منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهری، این گزارش‌ها از هنگامی اهمیت یافت که برخی مقامات داخلی خبردادند که موعد تعیین‌شده برای شرکت توتال برای اعلام هزینه اجرایی طرح مایع‌سازی‌‌گاز در طرح پارس ال‌ان‌جی تمدید نخواهد شد.

اعلام این خبر در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت درتهران و انعکاس گسترده آن توسط برخی منابع داخلی و خارجی موجب تشدید فشار بر‌شرکت‌‌های یاد‌شده شد. این روند به‌جایی رسید که غلامحسین نوذری وزیرنفت مجبور به تکذیب تعیین ضرب‌الاجل برای شرکت نفتی شل در سفر خود به ایتالیا برای شرکت در همایش بین‌المللی انرژی شد.

در روزهای اخیر باردیگر این مسائل با انتشار خبری به نقل از سخنگوی شل در لندن اوج گرفت. منابع خبری خارجی به نقل از یک سخنگوی شل اعلام کرده بودند: این شرکت به‌دلیل تمایل ایران برای بهره‌برداری از مرحله 13 پارس جنوبی، آن را دراختیار شرکت ملی نفت قرار می‌دهد. این اظهارات درحالی از سوی برخی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی به‌عنوان خروج شل از ایران معنا شد که سخنگوی شل در اظهاراتی بر این نکته تاکید کرد که شل با واگذاری مرحله 13، مرحله دیگری را برای اجرای طرح پرشین ال‌ان‌جی جایگزین خواهد کرد.

همچنین دیروز  با‌وجود این گزارش‌ها سخنگوی شرکت توتال در‌پاریس از علاقه‌مندی این شرکت به ادامه توافق‌های خود با ایران تاکید کرد.

این سخنگو که نامش از سوی خبرگزاری رویترز اعلام نشده است تاکید کرد: طرح پارس ال‌ان‌جی مورد توجه توتال است و این شرکت قصد ندارد علایق خود‌را در این طرح نادیده گرفته و از آن خارج شود.دیروز ایو ‌مرر مدیرعامل شعبه تهران شل اظهارات سخنگوی شل در لندن را تایید کرد.

این درحالی بود که به‌دلیل سفر مدیرعامل شعبه توتال به پاریس امکان تماس خبرنگار ما با وی ممکن نشد.  شرکت نفتی توتال و شل به همراه شرکای دیگری در2 طرح تولید گاز مایع طبیعی با شرکت ملی نفت ایران توافقنامه مشارکت امضا کرده‌اند. به گزارش خبرنگار ما براساس این توافق‌ها شرکت شل به همراه شرکت رپسول اسپانیا در طرح پرشین ال‌ان‌جی 50درصد سهم دارد.

این طرح قرار بود  از مراحل 13 و 14 پارس جنوبی از گاز این دو مرحله بهره برداری کند. شرکت توتال نیز به همراه شریک دیگری که تاپیش ازاین شرکت پتروناس مالزی بود با 50درصد سهم در طرح پارس ال‌ان‌جی توافقنامه همکاری با شرکت ملی نفت امضا ‌کرد.

این طرح نیز با استفاده از گاز مرحله 11 پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید. اجرای این طرح‌ها که هریک بیش از 10 میلیارد دلار هزینه دارد به همراه طرح ایران ال‌ان‌جی، ایران را به یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان گاز طبیعی مایع تبدیل می‌کند.

کد خبر 51693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز