ادامه ‌روند موجود در حامل‌های انرژی در برخی زمینه‌ها غیرممکن و در برخی زمینه‌ها بسیار پر هزینه است؛ بنابراین اعمال اصلاحات در قیمت انرژی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ما،  مسعود نیلی رئیس گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف دیروز در نشست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را باعث شفاف شدن درآمدهای دولت و واقعی شدن رقم بودجه عمومی اعلام کرد.

وی تورم زایی این اقدام را تابع آنی یا تدریجی بودن تحولات و سیاست‌های پولی و مالی دانست و تاکید کرد: موفقیت یا شکست اصلاحات قیمت به‌طور کامل در گرو وجود یا عدم انضباط مالی و پولی است.

وی خاطرنشان ساخت: در سال‌های گذشته حداقل در 2 مقطع ‌فرصت‌های طلایی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در کشور از دست رفت؛ بنابراین نباید اجازه دهیم بار دیگر این فرصت از‌دست برود.

نیلی گفت: اجرای مطلوب اصلاحات، نیازمند داشتن ویژگی هایی ازجمله برخورداری از حمایت سیاسی همه سطوح تصمیم گیری،  داشتن جرأت و شهامت در تصمیم گیری،  برخورداری از توان کارشناسی، ‌ حداقل در مقیاس ظرفیت موجود درکشور و برخورداری از توان مدیریتی در سازمان‌ها و وزارتخانه های مرتبط با فرآیند اصلاحات قیمتی در حوزه‌های خرد و سیاستگذاری اقتصاد کلان است.

وی با اشاره به وظایف  دولت در زمینه عرضه کالای عمومی و باز توزیع درآمد با استفاده از ابزار مالیات اظهار داشت: ارتباط مستقیم و مؤثر وظایف دولت و عملکرد مطلوب اقتصاد را می توان در دفاع از حقوق مالکیت،  ثابت سازی اقتصاد کلان،  رقابت و استقرار یک نظام تأمین اجتماعی خلاصه کرد.

کد خبر 55330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز