براساس طرح تحول اقتصادی قرار است یارانه پرداختی به‌صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

در گام اول نیز این حرکت از بخش انرژی آغاز می‌شود، اما اجرای این طرح با مشکلاتی روبه‌روست.

با محمد هادی‌نژاد حسینیان معاون سابق بین‌الملل وزیرنفت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر شما اجرای طرح دولت برای حذف یارانه‌ها که قرار است از بخش انرژی هم آغاز شود، عملی است؟

این ایده مدت‌ها در کشور مطرح بوده است. اجرای این مسئله با موانع فراوانی روبه‌رو بوده و هست. البته هر‌دولتی که این طرح را اجرا کند کار درستی انجام داده و درصورت اجرا باید از دولت قدردانی کرد.

  • موانعی که وجود دارد چیست؟

نحوه پرداخت یارانه‌ها به مردم به‌صورتی‌که تورم نداشته باشد و چگونگی جمع‌آوری اطلاعات از مشکلات بزرگ اجرای این طرح است.

قبلا برنامه‌ای  به این صورت طراحی شده بود که برای بنزین میزان مابه‌التفاوت یارانه و قیمت آزاد به‌عنوان اعتبار مالی براساس شماره‌های ملی افراد به هر فرد اختصاص یابد.

این اعتبار برای خرید سهام و طرح‌های ملی و سود ده  بود که سود آن را نیز دولت باید تضمین می‌کرد. خاصیت این برنامه این است که پولی به اقتصاد تزریق نمی‌شود که تورم ایجاد کند.

 کسی که پول نیاز داشته باشد آن را به کس دیگری می‌فروشد و به‌این ترتیب حجم پول در گردش نیز افزوده نمی‌شود،‌ولی به‌ظاهر در حال حاضر دولت اعلام کرده که قرار است به همه پول نقد پرداخت شود. این کار آثار تورمی دارد و به‌نظر من مفید نیست.

  • در گذشته چرا این طرح اجرا نشد؟

امکانات و ساختارهای لازم وجود نداشت. کد‌ملی چند سالی است که اجرایی شده است.

نظام بانکی در گذشته شرایط و امکانات لازم را نداشته شود،  و ساختار فنی امروز موجود نبود. با این وجود نخستین کار و مهم‌ترین قدمی که باید برداشته شود، روشن کردن مسئله برای مردم است.  این امر باید با دقت و شفافیت برای همه مشخص شود.

تا مردم در جریان ریز مسائل نباشند اجرای طرح به درستی عملی نیست. علاوه براین از جمله مهم‌ترین امکانات و پیش نیازهای اجرای این طرح، توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

کد خبر 58656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز