گروه اقتصادی : رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بیست و نهمین اجلاس شورای وزیران صندوق اوپک در شهر اصفهان 6 پیشنهاد برای بهبود و بهینه کردن وضعیت بازار انرژی در جهان ارائه کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به اصفهان، محمود احمدی‌نژاد در سخنان خود در این اجلاس با تاکید بر اهمیت ماموریت صندوق اوپک در کنترل بازار انرژی در جهان و با تاکید بر اینکه ما امروز جمع شدیم که راهکارهای مناسب را برای فعال‌تر شدن این صندوق طراحی کنیم پیشنهادهای خود را برای این منظور ارائه کرد. 

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه کاهش ارزش برابری دلار و افزایش قیمت انرژی دو روی یک سکه هستند که از عوامل نابسامانی‌های اخیر معرفی می‌شوند،  تاکید کرد: اصولا نظام توسعه و مکانیسم بازار بدون کنترل‌کننده قوی و تعیین‌کننده مسلط که روابط را در جهان به صورت عادلانه تنظیم کند، فاقد اعتبار است.

نخستین پیشنهاد رئیس جمهور مقابله با کاهش روزافزون ارزش دلار بود و آن را مهم‌ترین مشکل امروز جهان دانست.

وی به‌این جهت پیشنهاد خود در اجلاس سران اوپک در عربستان مبنی بر اینکه باید ترکیبی از ارزهای معتبر را مبنای معاملات نفتی قرار داد و کشورهای عضو،  ارز جدیدی را به همین منظور تعریف کنند،  تکرار کرد.

رئیس‌جمهوری در پیشنهاد دوم تفاوت درآمد تولید و صادرکنندگان انرژی با برخی دولت‌های واردکننده را نگران‌کننده و غیرعادلانه دانست و کاهش مالیات‌ها را راه برون رفت از تبعات افزایش نرخ انرژی در این کشورها دانست.

احمدی‌نژاد در سومین پیشنهاد خود،  تهدیدها و ناامنی‌های تحمیلی ناشی از خودخواهی‌های برخی دولت‌های زیاده‌طلب به خصوص در بعضی از مناطق انرژی‌خیز جهان را موجب ایجاد التهاب روانی در بازار نامید و از دولت‌ها و ملت‌ها خواست تا با این اقدام مقابله کنند و جلوی چنین اقداماتی را سد کنند.

چهارمین پیشنهاد رئیس‌جمهوری تاکید بر تاسیس بورس جدید نفت با همکاری اعضا،   تبدیل ذخایر ارزی موجود به ارزهای معتبر و تاسیس بانک اوپک برای صیانت از ذخایر ارزی و منافع ملی اعضا اعلام کرد.

وی در پنجمین پیشنهاد خود، تاسیس مرکزی برای تبادل فناوری‌های تولید و فرآوری نفت را که تجربیات اعضا را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهد،  عامل بسیار مؤثری برای کاهش هزینه‌های تولید نفت  دانست.

رئیس‌جمهوری در ششمین پیشنهاد خود با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای ضعیف در نوسانات قیمت انرژی دچار خسارت‌های فراوان می‌شوند، تقویت صندوق اوپک و تهیه برنامه راهبردی حمایت از این کشورها را یک امر خداپسندانه،   انسانی و تاثیرگذار دانست.

سلیمان الحر‌‌‌بیش، رئیس صندوق اوپک و توسعه بین‌المللی در این مراسم،  از کمک 6/9 میلیارد دلاری این صندوق به 120‌کشور در حال توسعه جهان خبر داد.

بیست و نهمین اجلاس شورای وزیران صندوق اوپک و یکصد و بیست و سومین جلسه هیات عامل صندوق اوپک برای توسعه بین‌الملل دیروز و امروز با حضور وزرا و مقامات ۱۲کشور عضو این صندوق و با سخنرانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در محل هتل عباسی اصفهان برگزارشد.

کد خبر 55329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز