چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: ارزش کل حامل‌های انرژی مصرف شده در کشور در سال 1385 معادل یک میلیارد و 292 میلیون بشکه نفت خام اعلام شد

به گزارش خبرنگارما، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت کشور در روز بهره‌وری و بهینه‌سازی‌ مصرف، ارزش تقریبی انرژی مصرفی در کشور را معادل 47 میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: این میزان نسبت به 10 سال قبل حدود45 درصد افزایش یافته‌است.

وی در مورد دلایل افزایش مصرف انرژی کشور ، بخشی را به رشد جمعیت و توسعه اقتصادی و افزایش رفاه عمومی مربوط دانست اما تاکید کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از این رشد به‌دلیل رعایت نشدن الگوی مصرف و بی‌توجهی به اتلاف انرژی در‌‌کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد براساس برنامه‌های تدوین شده با اعمال شیوه‌های نوین مدیریتی تا سال 1403 در بخش ساختمان 15 درصد، در بخش صنعت 25 درصد و در بخش حمل‌ونقل 20 درصد افزایش در بازدهی انرژی و کاهش مصرف انرژی رخ‌دهد.

عباسی با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای مهم در بهبود مصرف انرژی تدوین قوانین، مقررات و استاندارد‌هاست، گفت: تدوین و اجباری کردن برچسب انرژی برای محصولات با سوخت فسیلی، برچسب مصرف سوخت خودروها، تدوین معیارهای مصرف برای صنایع انرژی بر و اجباری کردن این معیارها را از جمله مقررات تدوین شده در شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت از روزهای نخست تاسیس آن برشمرد.

کاظمی تخصیص یارانه از طریق طرح‌های مطرح‌شده در کارگروه تبصره 11، همکاری با ستاد تبصره 13، اعطای برخی کمک‌های بلاعوض براساس آیین‌نامه‌های مصوب در حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بخش خصوصی را از روش‌های حمایتی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در رسیدن به اهدافش عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: جلب مشارکت‌های بین‌المللی از دیگر سیاست‌هایی است که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای پیشبرد اهداف ارتقای بازده مصرف انرژی اتخاذ کرده است.

هم‌اکنون تلاش‌های مناسبی در جهت جلب مشارکت‌های بین‌المللی در حال انجام است که بخشی از آن می‌تواند با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در قالب قراردادهای مبتنی بر کارایی شرکت‌های خدمات انرژی صورت گیرد.

رشد  8 درصد ی

مجید صفاری‌نیا معاون آموزش و آگاه‌سازی‌ سازمان بهره‌وری انرژی نیز گفت: ایران با مصرف روزانه افزون بر 3/2‌میلیون بشکه معادل نفت خام انواع انرژی، حدود یک درصد از مصرف انرژی اولیه جهان را به‌خود اختصاص داده است. 

به گفته‌وی متوسط رشد سالانه پیش‌بینی شده برای تقاضای جهانی انرژی اولیه تا سال 2030 معادل 6/1 درصد است، در حالی که رشد مصرف انرژی ایران در سال‌های اخیر حدود 8 درصد بوده که در نوع خود بسیار نگران‌کننده است.

پیشنهاد افزایش قیمت گاز دهک‌های پرمصرف
پیشنهاد افزایش قیمت گاز دهک‌های پرمصرف به هیات دولت ارائه شده‌است.   به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، اکبر ترکان معاون امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان این مطلب افزود: این پیشنهاد هنوز تصویب نشده و تا زمانی که تصویب نشود، قابل استناد نخواهد بود.  وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت گاز سی.ان.جی در دستور کار شرکت ملی گاز است اظهار داشت: در قانون نسبت به افزایش قیمت سی‌ان جی به صراحت تاکید شده و اجازه تغییر برای قیمت سی ان جی وجود دارد.

کد خبر 52667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز