چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: در پی افزایش بهای جهانی نفت در بازارهای جهانی و شکسته شدن رکود 129 دلاری و 50 سنتی در بازار نایمکس، بهای بنزین و نفت گاز در ایالات متحده آمریکا به قیمتی بی‌سابقه رسید.

در حالی که صبح امروز بهای شاخص نفت بازار نیویورک به 129 دلار و 50 سنت به ازای هر بشکه رسید، روز گذشته در آخرین ساعات کاری بورس نیویورک، هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با دو دلار و بیست و یک سنت افزایش، 129 دلار و 32 سنت داد و ستد شده بود. درهمین حال هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و 92 سنت افزایش 125 دلار و 85 سنت خرید و فروش شد که صبح امروز به 127 دلار و 93 سنت رسید.

همچنین بهای هربشکه نفت دوبی با 2 دلار و 13 سنت افزایش به 122 دلار و 80 سنت رسید. هر بشکه نفت عمان با یک دلار و هفده سنت افزایش، 122 دلار مبادله شد. هر بشکه نفت سنگین عربی نیز با 2 دلار و 15 سنت افزایش 114 دلار و 43 سنت داد و ستد شد و بهای هر بشکه نفت سبک عربی نیز 2 دلار و 15سنت افزایش یافت و به 123 دلار و شصت و هشت سنت رسید که بی‌سابقه بود.

چرایی رکورد‌های سرسام آور نفت

عبدالله بدری دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک اعلام کرده است که عوامل سیستماتیک در بازارهای جهانی نفت در رابطه با افزایش بهای نفت دخیل نیستند. وی روز گذشته برای دیگر تاکید کرد: علت شتاب گرفتن سیر صعودی بهای نفت، به مسائل مرتبط با عرضه و تقاضا بازنمی‌گردد. وی که در سفری به ونزوئلا به سرمی‌برد، درخصوص اینکه برخی عرضه و تقاضا را از عوامل افزایش قیمت نفت می‌دانند، ابراز نگرانی کرد و گفت که بهای نفت به عللی چون کاهش ارزش دلار و دلال‌بازیهای نفتی افزایش یافته است.

با این حال یک روز پیش از آنکه دبیرکل اوپک در کاراکاس سخنان همیشگی خود را درباره افزایش بهای نفت تکرار کند؛ رئیس اوپک با اعلام اینکه این سازمان هیچ نشست فوق العاده‌ای برای بررسی سطح تولید کشورهای عضو خود برگزار نخواهد کرد سبب افزایش بهای نفت خام شده بود.

با این حال که سران اوپک بر تاثیرعوامل غیرسیستماتیک روی قیمت‌ها تاکید دارند اما تونی نوان تحلیلگر میتسوبیشی در توکیو اعلام کرده است که نگرانی‌ها از کافی نبودن عرضه نفت در برابر میزان تقاضا ادامه دارد. در حال حاضر کشورهای مصرف کننده، نگران عملکرد اوپک هستند. اما اوپکی‌ها این نگرانی را باور نداشته و بر این باورند که مصرف‌کنندگان برای ذخیره هر چه بیشتر خواهان کاهش قیمت هستند.

رویترز از کاراکاس گزارش داده است که وزارت انرژی ونزوئلا در بیانیه‌ای از زبان رافائل رامیرز وزیر نفت و انرژی ونزوئلا آورده است که بهای نفت به‌دلیل بورس بازی و کاهش ارزش دلار افزایش یافته است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی  نیز پیش از این اعلام کرده بود که قیمت‌های نفت در حال حاضر با توجه به میزان تورم جهانی و کاهش ارزش دلار واقعی است.  دولت جمهوری اسلامی  ایران پیش از این در نشست عادی اوپک تلاش کرده بود تا با یاری ونزوئلا دیگر اعضای این سازمان را به کاهش سطح تولید متقاعد سازد که موفق نشد. اوپک در سه نشست متوالی خود تصمیم به تثبیت تولید گرفته است.

پیگرد قانونی اعضای اوپک

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با اکثریت آرا قانونی را به تصویب رساند که به وزارت دادگستری این کشور اجازه می‌دهد اعضای اوپک را به خاطر محدود کردن عرضه نفت و همکاری با یکدیگر در تعیین قیمت نفت خام تحت پیگرد قانونی قرار دهد. این در حالی است که کاخ سفید تهدید کرد این اقدام را وتو خواهد کرد.

این لایحه کشورهای تولید کننده نفت اوپک از جمله عربستان سعودی، ایران و ونزوئلا را با همان قوانین ضدانحصاری مواجه خواهد کرد که شرکت‌های آمریکایی ملزم به تبعیت از آن هستند. 324 نفر به این لایحه رای موافق و 84 نفر به آن رای مخالف دادند. تعداد رای‌های موافق با این لایحه چنان زیاد است که بتواند وتوی ریاست‌جمهوری را خنثی کند. تصویب این لایحه همچنین باعث خواهد شد گروه عملیاتی وزارت دادگستری با شدت تمام تغییرات قیمت بنزین و دستکاری در بازارهای انرژی را تحت بررسی قرار دهد. استیو کاگن نماینده دمکرات ویسکانسین که حامی این لایحه بود در این باره اظهار داشت این لایحه تضمین خواهد کرد که قیمت‌های نفت بازتاب دهنده قوانین اقتصادی عرضه و تقاضا خواهد بود، نه بازتاب دهنده فعالیت‌های محتکرانه و احتمالا غیرقانونی.

کاخ سفید که با این لایحه مخالف است می‌گوید هدف قرار دادن سرمایه‌گذاری اوپک در آمریکا به‌عنوان منبعی جهت جبران خسارتها احتمالا باعث تشدید اقدامات تلافی جویانه علیه منافع آمریکا در این کشورها خواهد شد و به کاهش دسترسی پالایشگاه‌های آمریکا به نفت خواهد انجامید. دولت آمریکا همچنین اظهار داشت کاهش میزان نفتی که در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌گیرد باعث محدود شدن عرضه بنزین و افزایش بهای سوخت خواهد شد

کد خبر 52595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز