گروه شهری: شهردار تهران با اشاره به جلسه خود با رئیس‌جمهوری گفت: انتظار و توقع من به‌عنوان شهردار تهران این بود که این جلسات زودتر تشکیل می‌شد

و الان در شهرداری تهران توقع خاصی نداریم، بلکه توقع ما همان خواسته‌هایی است که رئیس‌جمهوری در زمان تصدی شهرداری از دولت هشتم داشت، ما نیز همین توقعات را از دولت نهم داریم.

محمد باقر قالیباف در حاشیه بازدید از مرکز مکانیزه معاینه فنی بیهقی در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: انتظار و توقع من این بود که این جلسات زودتر تشکیل شود نه اینکه در 5- 4 ماه پایان دوره برگزار شود، البته این فرصت را مغتنم می‌دانیم و از برگزاری این جلسات تشکر می‌کنیم.

وی اظهار داشت: رئیس‌جمهوری قبلا شهردار تهران بوده‌اند و خود با مشکلات مردم تهران و شهرداری آشنا هستند، خصوصا اینکه رشته تحصیلی ایشان هم حمل‌ونقل است.

دکترقالیباف ادامه داد: آن زمان ایشان انتقادات جدی به دولت آقای خاتمی داشتند؛ یعنی معلوم بود دولت باید یک نقش‌هایی را ایفا می‌کرد، به هر حال ما نیز همان توقعاتی را که ایشان از دولت هشتم داشتند، از دولت نهم داریم.

شهردار تهران با بیان اینکه امیدواریم اینگونه جلسات نتیجه داشته باشد، یادآور شد: بارها گفته‌ام که موضوع ترافیک تهران با کارهای جزئی، مقطعی و کوتاه مدت و ضربتی قابل حل نیست.

حل ترافیک تهران در یک دوره 4 ساله

دکترقالیباف با بیان اینکه موضوع ترافیک تهران در یک دوره 4 ساله قابل حل است، تصریح کرد: مردم هم توقع ندارند با کارهای ضربتی و کوتاه‌مدت، ترافیک را حل کنیم، از سوی دیگر نمی‌توانند منتظر سال 1404 باشند که طرح 20ساله چه کاری را انجام می‌دهد، بلکه توقع دارند یک مدیر قول دهد و مشکل ترافیک تهران را در یک زمان بندی معقول و مشخص حل کند.

اعلام نشدن شرایط هشدار آلودگی هوا، ظلم به مردم است

شهردار تهران در مورد مراکز معاینه فنی نیز تأکید کرد: اعمال قانون به خاطر کاهش آلودگی بیشتر شده که این موجب حضور بیشتر مردم در مراکز معاینه فنی شده است.

دکترقالیباف با بیان اینکه یکی از مراکز به‌عنوان نمونه شبانه روزی می‌شود، افزود: ما معتقدیم همان طور که در شورا تصویب شده، باید کار معاینه فنی خودرو به بخش خصوصی واگذار شود و مراکز خودرو‌سازی‌ هم که مراکز استاندارد دارند، زیر نظر شهرداری تجهیزات و امکانات مناسب بگذارند که مردم کمتر اذیت شوند.

دکترقالیباف با اشاره به آلودگی هوا بیان داشت: مسئول اعلام هشدار و شرایط اضطراری شهرداری نیست، اما وقتی شرایط به هشدار رسید و نیازمند تعطیلی بود، اگر این کار صورت نگیرد، ظلم به مردم است.

ارائه لایحه‌ای به شورا برای ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خودروهایی که دارای استاندارد پایین‌تر از یورو 2 هستند و موتورسیکلت‌ها بیشترین سهم  را درآلودگی هوای تهران دارند، اظهار داشت: باید تدبیر جدی برای ارتقای استاندارد ساخت داخل، خروج خودروهای فرسوده و ساماندهی موتورسیکلت‌ها صورت گیرد تا بتوانیم به رفع معضل آلودگی هوا امیدوار باشیم.

جعفر تشکری هاشمی در مراسم روز هوای پاک که در مرکز معاینه فنی نیایش برگزار شد با بیان این مطلب افزود: موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران سهم 26 درصدی دارند که این رقم بسیار قابل تامل بوده و باید برای خروج موتورسیکلت‌های فرسوده و ارتقای استاندارد تولید این وسایل نیز اقدامات جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه معاینه فنی خودروها یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست، تاکید کرد: اگرچه معاینه فنی خودروها می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، اما مهم‌ترین راهکار و راه حل کاهش ترافیک، کاهش استفاده از خودروی شخصی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومی و ایجاد شبکه‌ای منسجم و کارآمد است که متأسفانه تا‌کنون ابزار ایجاد این شبکه به‌طور کامل فراهم نشده است.

تشکری هاشمی همچنین از ارائه لایحه‌ای به شورای شهر خبر داد و گفت: لایحه‌ای به شورا ارائه شده است که براساس آن ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده به تصویب برسد که امیدواریم با این کار آنچه قانونگذار در برنامه توسعه دوم، سوم و چهارم پیش‌بینی کرده است محقق شود و خودروهای فرسوده دیگر در سطح شهر تردد نکنند.

وی خاطرنشان  کرد: این منصفانه نیست که خودروهای فرسوده با آلایندگی 30 تا 100 برابر خودروهای استاندارد در شهر تردد کنند و سبب آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی برای شهر شوند، به همین دلیل همه مسئولان باید خروج این خودروها را در اولویت کاری خود قرار دهند.

معاون شهردار تهران در مورد اتوبوس‌های فرسوده نیز بیان داشت: متأسفانه به‌دلیل کمبود ناوگان، اتوبوس‌هایی در شهر تردد می‌کنند که 15 سال از عمرشان می‌گذرد، این اتوبوس‌ها نیز باید هرچه سریع‌تر از رده خارج  و کاملا اسقاط شوند و به همین دلیل در تلاشیم تا با ورود اتوبوس‌های 2 کابین بخشی از کمبودهای موجود را جبران کرده و این امکان را فراهم کنیم تا اتوبوس‌های فرسوده از سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران خارج شوند.

کد خبر 73315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز