مجلس روز پنجشنبه درباره قیمت بنزین و گازوئیل در سال آینده تصمیم‌گیری کرد، اما پیشنهاد کمیسیون تلفیق درباره نحوه تعیین قیمت آب، برق و گاز در صحن علنی مجلس حذف شد و هم‌اکنون در این باره ابهام وجود دارد.

با محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه درباره قیمت آب،  برق و گاز در سال آینده، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سال آینده، آب، برق و گاز افزایش قیمت خواهند داشت یا خیر؟

در مورد قیمت آب که کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای نداشت و قیمت آن مشخص نشده  است، اما در مورد برق و گاز کمیسیون تلفیق، پیشنهادی به صحن مجلس ارائه کرد که بند مربوط به آن حذف شد و در واقع، مجلس در این باره تصمیمی اتخاذ نکرد.

کمیسیون تلفیق در بند الحاقی  پیشنهاد داد به دولت اجازه داده شود حداکثر تا سقف عملکرد ماهانه سال1387 مابه‌التفاوت قیمت تمام شده برای مصرف داخلی حامل‌های انرژی (برق و گاز) نسبت به قیمت‌های قانون بودجه سال87 کل کشور از محل مازاد عواید نفت تامین شود.

برخی معتقد بودند چون بخش درآمدی دولت به اتمام رسیده و سقف درآمدهای دولت در سال آینده بسته شده و با تصویب این قانون به درآمدهای دولت اضافه می‌شود بنابراین، این پیشنهاد مغایر آیین‌نامه داخلی است.

این نمایندگان همچنین با اشاره به اصل 55 و 53 قانون اساسی مبنی بر لزوم واریز عواید فروش نفت به خزانه عمومی و هزینه کرد آن با تصویب مجلس اعلام کردند چون کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده که مابه‌التفاوت قیمت برق و گاز در سال 87 از محل مازاد عواید نفت بدون واریز به خزانه تامین شود بنابراین خلاف قانون اساسی است.

نمایندگان نیز پس از رای‌گیری این اخطار قانون اساسی را وارد دانستند و این پیشنهاد از دستور کار خارج شد.

  • حال تکلیف قیمت‌گذاری برق و گاز در سال آینده چیست؟

مجلس با مسکوت گذاشتن این مبحث، تصمیم‌گیری را به‌خود دولت واگذار کرده است. بنابراین، دولت اگر طبق قوانین موجود می‌تواند قیمت آب و برق را تعیین کند که بکند وگرنه باید به مجلس لایحه بیاورد.

  • پیش‌بینی نشدن اعتبار به معنای گران شدن آن نیست؟

خیر، قاعدتا قیمت گاز و برق نباید گران شود، چون براساس ماده 3 قانون برنامه چهارم، دولت باید تا شهریور هر سال برای افزایش قیمت اینها لایحه می‌آورد که نیاورده و در بودجه نیز به آن اشاره نشده، پس فعلا دولت مجوزی برای افزایش قیمت‌ اینها ندارد.

  • در مورد بنزین نیز مجلس مالیات بر فروش آن را یک هزار میلیارد تومان افزایش داده، آیا این به معنای گران کردن بنزین سهمیه‌ای هم هست؟

مجلس قیمت بنزین سهمیه‌ای را تعیین کرده است. بنابراین اگر دولت رقم مصوب درباره مالیات بر فروش فراورده‌های نفتی را نتواند تامین کند قاعدتا باید لایحه متمم بیاورد.

مجلس قیمت بنزین و گازوئیل را که تعیین کرده و خود دولت باید نحوه عرضه را مشخص کند تا نیازی به یارانه نداشته باشد. اگر دولت می‌خواهد یارانه بدهد، باید لایحه متمم بیاورد.

کد خبر 77157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز