جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

نفخ از نشانه‌های سوءهاضمه است و معمولا بر اثر خوردن برخی غذاهای نفاخ پدید می‌آید. در این مطلب چند نوشیدنی برای درمان سریع نفخ به شما معرفی کنیم.

نوشیدنی - تغذیه - آشپزی

به گزارش همشهری آنلاین، خیلی از ما با مشکل بزرگی روبه‌رو هستیم که خیلی از مواقع حتی روی اعتماد به نفس ما هم تاثیر می‌گذارد. این مشکل به ظاهر ساده است ولی در طول زمان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. این مشکل چیزی نیست، جز تجمع گاز در دستگاه گوارش که با بادکردن شکم، احساس‌پری و فشار در شکم پس از غذاخوردن همراه است. به این مشکل اصطلاحا نفخ می‌گوییم. نفخ از نشانه‌های سوءهاضمه است و معمولا بر اثر خوردن برخی غذاهای نفاخ پدید می‌آید. در این نوشته سعی داریم چند نوشیدنی برای درمان سریع نفخ را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: این ۱۰ نوشیدنی را هیچ‌وقت نخورید

طبق آمار منتشر شده حدود ۲۰درصد از افراد بین ۶۵ تا ۹۳ سال از باد کردن شکم به دنبال نفخ رنج می‌برند. اقدامات درمانی متنوعی همچون تجویز داروهای شیمیایی و تغییر در رژیم غذایی (کاهش مصرف حبوبات، تخم‌مرغ و افزایش مصرف میوه و سبزیجات) برای بهبود افراد مبتلا به نفخ صورت می‌گیرد. گاهی هم دارویی مثل قرص دایمتیکون استفاده می‌شود. از سوی دیگر استفاده از داروهای گیاهی در درمان عارضه نفخ مورد توجه قرار دارد مانند خانواده نعناع.

معمولا کسانی که تند غذا می‌خورند و لقمه‌هایشان را به درستی نمی‌جوند اغلب دچار نفخ شکم می‌شوند و حالت سنگینی و خمیری را بعد از صرف غذا در خود احساس می‌کنند. علاوه بر تندخوری و نجویدن غذا، زیاد نوشیدن، زیاد غذا خوردن و رژیم غذایی نادرست هم این عارضه را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

۷ راه میانبر برای آب‌کردن چربی شکم و پهلو

چگونه با کمک چای وزنمان را کم کنیم؟ | تناسب اندام با رژیم غذایی چای

۱۰ پیشنهاد برای رسیدن به وزن ایده‌آل بعد از زایمان

بیشتر بخوانید: ‌بعد از خوردن غذای تند چه کنیم؟ | از بین بردن تندی فلفل با ۳ خوراکی شگفت‌انگیز

اما راه‌های دیگری هم برای رفع نفخ وجود دارد. در این رابطه می‌توان به ۳ نوشیدنی‌ اشاره کرد که به درمان سریع نفخ کمک می‌کند.

  • شربت نیروبخش زنجبیل و ختمی

► مواد تشکیل‌دهنده: گل ختمی خشک شده، زنجبیل تازه، عسل طبیعی

زنجبیل حاوی ترکیباتی به نام گینجرول است که خاصیت ضدالتهاب دارد. مواد داخل زنجبیل به هضم غذا کمک زیادی می‌کنند و باعث تجزیه ذرات غذا می‌شوند. یکی از متخصصین تغذیه می‌گوید: «اگر مواد غذایی داخل بدن تجزیه نشوند، شکم به اصطلاح ترش می‌کند». گل ختمی هم پلی فنول‌هایی دارد که سیستم گوارش را آرام و مشکل را برطرف می‌کند.

تذکر: خانم‌های باردار نباید از ختمی استفاده کنند. اگر باردار هستید حتما برای درمان مشکل نفخ با پزشک خود مشورت کنید.

  • نوشیدنی جعفری، رازیانه و لیمو

► مواد تشکیل‌دهنده: جعفری، رازیانه، لیمو، عسل

ترکیبات جعفری باکتری‌های بد داخل شکم را از بین می‌برد و باعث می‌شود کبد ماده‌ای به نام صفرا تولید کند. این ماده به تجزیه چربی کمک می‌کند. رازیانه هم مانند انقباض عمل کرده و با آرام کردن عضله‌های شکم، دل‌درد را از بین می‌برد. به علاوه، کوئرستین داخل لیمو هم خاصیت ضدالتهاب دارد و اثربخشی این نوشیدنی را دوچندان می‌کند.

  • شربت خیار نعناع

► مواد تشکیل‌دهنده: نعناع تازه، خیار، نمک دریا

بسیاری از مشکلات گوارشی به دلیل التهاب اتفاق می‌افتند، چراکه این قسمت از بدن انسان برای این‌که بتواند عمل کند باید خیلی گرم شود. خیار و نعناع هر دو خاصیت خنک‌کنندگی دارند و این گرما را خنثی می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند نعناع با رفع دل‌درد و التهاب سیستم گوارش، حتی می‌تواند سندروم روده تحریک‌پذیر (نوعی اختلال در عملکرد روده که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییر در دفع غذا همراه است) را هم درمان کند. 

منبع: کتاب کاله

کد خبر 525256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha