روش‌هایی وجود دارند که آتش فلفل را در کمترین زمان ممکن خاموش می‌کنند و آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورند. برای آشنایی با این روش‌ها این مطلب را بخوانید.

تغذیه - فلفل - آشپزی

به گزارش همشهری آنلاین، اگر یک غذای تایلندی را امتحان کنید یا این‌که فلفل زیاد در غذایتان ریخته باشید، بعد از خوردن غذا حس می‌کنید آتش درون دهانتان زبانه می‌کشد. اینجاست که از خودتان می‌پرسید باید بعد از خوردن غذای تند چه کنیم؟ در این مطلب قرار است به سراغ روش‌هایی برویم که آتش فلفل را در کمترین زمان ممکن خاموش می‌کنند و آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورند.

بعضی از افراد آب را برای خاموش کردن آتش فلفل و کم‌کردن سوزش دهانشان استفاده می‌کنند. غافل از این‌که این تجربه قدیمی همیشه خوب کار نمی‌کند. طبق تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه ایالتی نیومکزیکو، نوشیدن آب حتی ممکن است میزان سوزش دهانتان را بیشتر کند و این یکی از بدترین تجربه‌های عمرتان باشد.

بیشتر بخوانید:

این ۱۰ نوشیدنی را هیچ‌وقت نخورید

۸ روش طبیعی برای پاک‌سازی کبد | این مواد غذایی را در رژیم خود بگنجانید

► بهترین خوراکی‌ها برای از بین بردن تندی فلفل در دهان

  •  شیر

طرفداران غذاهای تند به‌خوبی این موضوع را می‌دانند که، هیچ‌چیزی بهتر از شیر نمی‌تواند تندی پس از خوردن فلفل را برطرف کند. البته اگر به شیر دسترسی ندارید، می‌توانید از بستنی برای این کار کمک بگیرید.

برایتان جالب است بدانید که چطور شیر می‌تواند تندی فلفل را از بین ببرد؟ پروتئین‌های موجود در شیر و سایر لبنیات اثر کپسایسین موجود در فلفل‌های تند را خنثی می‌کنند. به همین خاطر است که خوردن شیر بعد از غذاهای تند مثل آب روی آتش است و سوزش دهانتان را کم می‌کند.

دلیل کم بودن تندی فلفل‌های قرمز نسبت به فلفل‌های سبزرنگ، شکر موجود در آنهاست.
در نتیجه اگر می‌خواهید هم از خواص فلفل بهره‌مند شوید و هم دهانتان کمتر بسوزد، فلفل‌های قرمز انتخاب بهتری هستند.

  • نان

وقتی قرار است یک غذای تند مکزیکی یا هندی سفارش دهید، حتما میزان نان همراه غذا را دو برابر در نظر بگیرید. اگر نان کنار غذای تندتان باشد، بعد از خوردن آن با مشکل بعد از خوردن غذای تند چه کنیم مواجه نمی‌شوید! چون گیرنده‌های بدن به‌جای کپسایسین موجود در فلفل، نسب به کربوهیدرات‌های مصرف شده واکنش نشان می‌دهند.
البته تاثیر شیر و لبنیات در کاهش تندی غذاها نسبت به نان و کربوهیدرات‌های دیگر بیشتر است.

  • شکر

برای شیرینی دوستان شکر بهترین گزینه برای کاهش عطش بعد از خوردن غذاهای تند است. تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر شکر در از بین بردن سوزش دهان بعد از مصرف غذاهای تند حتی از نان هم بیشتر است.
بنابراین اگر یک غذای تندوتیز خورده‌اید یا کمی فلفل در سالادتان بوده و دهانتان را به آتش کشیده، یکی از بهترین راه‌های کاهش این سوزش مصرف یک دسر یا نوشیدنی شیرین (مثل اسموتی موز و انگور) است.

► دسرهای خوشمزه مکزیکی مانند flan یا sopapillas با عسل، هر سه ترکیب کاهش‌دهنده تندی فلفل را با هم دارند. در ترکیبات این دسرها شکر، آرد و شیر وجود دارد. این نوع دسرها و مواد غذایی مشابه گزینه مناسبی برای کم کردن سوزش دهان پس از خوردن غذاهای تند هستند.

منبع: کتاب کاله

کد خبر 518294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    9 5
    كسي تحمل خوردن فلفل نداره بهتره نخوره آخه چه كسي وسط غذا شير يا شكر ميخوره؟
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    11 13
    بعد از صرف غذای تند ، کوفت بخور ، زهر مار بخور.....هر غلطی دلت خواست بکن......اخه این هم مبحثه که اینجا گذاشتی ؟......این همه مشکلات جامعه ، ناراحتی که چی کوفت کنی.......انقدر کوفت کن تا بترکی.......
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      13 1
      شما خودت رو ناراحت نکن. به جای غر زدن یه کار مفید انجام بده
    • اناری IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
      5 0
      اه جرا اینقدر کم حوصله ای خونسردیتو حفظ کن به خاطر یه دونه فلفل ریر اعصاب خودت رو خورد نکن