پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

برخی اشتباهات هنگام آشپزی موجب بروز بیماری و اضافه‌وزن می‌شوند. در این مطلب با برخی از این اشتباهات آشنا می‌شوید.

آشپزی - تغذیه

به گزارش همشهری آنلاین، به نظرتان پخت‌وپز در خانه گزینه‌ای به‌مراتب سالم‌تر از غذا خوردن در رستوران است؟ جواب اکثر افراد به این سوال مثبت است در حالی که بعضی مواقع ممکن است این قضیه صحت نداشته باشد. بر اساس مطالعات اخیر، زنان میانسالی که اکثر وقت خود را صرف پخت‌وپز در خانه می‌کنند، از فشار خون بالا، دیابت و تریگلیسیرید بالا رنج می‌برند. بنابراین پاسخ این سوال تا حد زیادی به رعایت نکات و استفاده از مواد غذایی سالم بستگی دارد. با ما همراه باشید تا از برخی اشتباهات آشپزی که موجب بروز بیماری و اضافه‌وزن می‌شوند، مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: ۷ راه میانبر برای آب‌کردن چربی شکم و پهلو

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه بستنی اکبر مشتی؛ اولین بستنی سنتی زعفرانی ایران

فیلم | طرز تهیه فسنجان ایرانی به سبک معاون سفیر استرالیا

طرز تهیه کوکوی اسپانیایی | آسان‌ و سریع آماده می‌شود

طرز تهیه ۲ نوع آب‌دوغ‌خیار | هر فصلی غذای خودش را دارد

طرز تهیه شامی پوک گیلانی | با این خوراک لذیذ به رشت سفر کنید

  • اشتباهات آشپزی مثل ناخنک‌زدن به غذا

ناخنک زدن هنگام پخت‌وپز یکی از لذت‌های آشپزی است. معمولا وقتی سر سفره می‌نشینیم، شروع به محاسبه مواد غذایی که مصرف کردیم می‌کنیم. پس کالری آن مقدار مواد غذایی که ناخنک زدیم چه می‌شود؟
فراموش نکنید خوردن مقدار کمی غذا هنگام آشپزی هم ممکن است وزن شما را بالا ببرد. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام آشپزی ناخنک می‌زنید، سبزیجات کم‌کالری مانند خیار و فلفل‌دلمه‌ای را خرد کنید و کنار دستتان قرار دهید تا ناخنک زدن به غذا را فراموش کنید.

  • مصرف بیش از حد کربوهیدرات

به عنوان کسی که برای سلامتی خود ارزش زیادی قائل است سعی کنید به جای مصرف نان سفید، برنج معمولی و ماکارونی، در تهیه غذاها از مواد نشاسته‌ای سالم مانند کینوا، برنج قهوه‌ای و عدس استفاده کنید. مطمئن باشید این کار برای سلامت شما فوق‌العاده مفید است. اما خوردن بیش از حد این فوق‌العاده‌ها هم باعث افزایش وزنتان می‌شود. بنابراین مطابق با مقدار نیازتان کربوهیدرات مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: دنیای خمیرها | راهنمای خرید خمیر آماده برای پیراشکی و پیتزا

هنگام آشپزی از این که دستور غذا را تا حدی تغییر دهید و از مواد غذایی سالم‌تری استفاده کنید، هراس نداشته باشید. برای مثال اگر داخل دستور تهیه غذایی از شکر استفاده شد، اگر احساس کردید می‌توانید مقدار شکر را به نصف کاهش دهید یا کلا حذف کنید، این کار را انجام دهید. توصیه دیگری که در این رابطه به شما می‌کنیم، این است که دستورات طرز تهیه را از منابع و سرآشپزهایی که به پخت غذاهای سالم معروفند، بردارید.

  • استفاده نکردن از ادویه‌جات

احتمالا شما هم در انواع و اقسام مختلف، ظروف ادویه در قفسه‌های کابینتتان کنار هم چیده‌اید که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و بیشتر جنبه تزیینی دارند. فراموش نکنید بسیاری از ادویه‌جات مانند پاپریکا، پودر کاری، فلفل و غیره با مقدار کمی کالری می‌توانند مزه و طعم غذا را بهتر کنند. علاوه بر این، ادویه‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. بنابراین سعی کنید هنگام آشپزی، ادویه و چاشنی‌های مختلف را امتحان کنید.

  • استفاده از روغن زیاد

اشتباه رایج دیگری که ممکن است هنگام محاسبه کالری مصرفی‌تان انجام دهید. محاسبه نکردن مقدار روغن مصرفی هنگام آشپزی است. ریختن روغن بیش از اندازه کار ساده‌ای است اما کالری بالای روغن باعث اضافه وزن می‌شود.
بنابراین اگر مایل به استفاده کردن مقدار بیشتری روغن در غذا هستید، حتما از روغن‌های گیاهی سالم مثل روغن زیتون و کنجد استفاده کنید. پژوهشگران مصرف دو قاشق چای‌خوری روغن زیتون معادل ۸۰ کالری انرژی در هر وعده غذایی توصیه می‌کنند. بهتر است برای اندازه‌گیری کالری روغن مصرفی‌تان، از قاشق های اندازه‌گیری استفاده کنید تا این اطمینان حاصل شود که بیش از اندازه روغن نمی‌ریزید.

بیشتر بخوانید: یک‌ وجب روغن سالم | همه روغن‌های فانتزی را بشناسید

  • استفاده از مزه‌های چرب مثل پنیر

آشپزی در خانه سالم‌تر است. اما این موضوع به این معنا نیست که هر قدر مایلید مزه‌های چرب و پنیر به غذا اضافه کنید. در واقع پخت و پز در خانه به افراد این امکان را می‌دهد که چربی، کربوهیدرات و شکر کم‌تری مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: دنیای پنیرها | راهنمای خرید پنیر

  • پختن بیش از اندازه غذا

یکی دیگر از اشتباهات آشپزی پختن بیش از حد غذاست. وقتی غذا بیش از اندازه پخته شود، علاوه بر این‌که طعم آن از بین می‌رود، بلکه ارزش غذایی خود را از دست داده و به کالری خالص تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: این سبزیجات را پخته بخورید

  • جدا کردن پوست سبزیجات و میوه‌ها

ممکن است هنگام آشپزی عادت داشته باشید پوست سبزیجات یا میوه‌ها را بکنید. بهتر است این عادت را ترک کنید. بسیاری از سبزیجات، مواد مغذی مانند ویتامین A و C را زیر پوست خود ذخیره می‌کنند. بنابراین استفاده از این قسمت، برای سلامتی مفید است.

مطمئن باشید با انجام ندادن همین اشتباهات آشپزی نه تنها زندگی سالم‌تری در انتظار شماست بلکه زودتر به وزن ایده‌آلتان خواهید رسید. 

منبع: کتاب کاله

کد خبر 522818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha