شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

نعنا، یک سبزی معطری با طبیعتی گرم و خشک است و علاوه بر اینکه به صورت خام، یکی از اجزای مهم سبزی‌خوردن و حتی برخی از سالادهاست؛

نعنا

 به صورت خشک‌شده هم، ازجمله طعم‌دهنده‌های بسیاری از انواع سس‌ها، ماست‌های معمولی، ماست‌های مخلوط مانند برانی و نوشیدنی‌های صنعتی مانند دوغ به شمار می‌آید.

در ضمن تفت‌داده آن در روغن نیز یکی از ملزومات غذاهایی مانند انواع آش‌ها، بعضی خورش‌ها و خوراک‌ها مانند خورش کرفس، حلیم بادمجان،  کشک بادمجان و مانند اینهاست.

علاوه بر اینها، از عصاره آن به عنوان طعم‌دهنده و خنک‌کننده دهان در دهان شویه‌ها، خمیر دندان‌ها، آدامس‌ها، آب‌نبات‌ها و حتی بعضی شکلات‌ها و بسیاری از مواد خوراکی و غیرخوراکی استفاده می‌شود.

خواص درمانی

- مهم‌ترین خاصیت درمانی نعنا، اثربخشی آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است. برای این منظور کافی است 10 گرم از نعنا خشک‌شده را در یک لیتر آب دم کرده یا از عرق نعنا استفاده کنید.

- نعنا علاوه بر مورد فوق، اشتها‌برانگیز و نشاط‌آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، ناراحتی‌های روحی و عصبی، بواسیر، تپش قلب و سکسکه نیز مفید است.
- برای رفع سینه درد و سرفه، دم‌کرده نعنا را به صورت گرم بنوشید.
- با توجه به اینکه مصرف نعنا به مقدار زیاد سبب بالارفتن فشار خون می‌شود، خوردن مقدار زیادی از آن به افراد سالمند هرگز توصیه نمی‌شود.
- اگر در اثر سرماخوردگی بینی‌تان گرفته است، چند برگ نعنا را در آب درحال جوش بریزید و بخور دهید.

- علاوه بر خود نعنا، روغن آن نیز برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و به طور کلی جراحات و همچنین به عنوان مرهم و جلوگیری‌کننده از ایجاد عفونت مفید است.

کد خبر 37889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز