سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنجبیل گیاهی هندی و چینی است و مردم این کشورها بیش از ۴هزار سال است که از این گیاه در پخت و پز استفاده می‌کنند.

خواص

متخصصان طب هندی، زنجبیل را داروی جهانی می‌نامند. قسمت مورد استفاده زنجبیل ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که ریزوم نام دارد.

علت معجزه‌گر بودن این گیاه، اجزای تشکیل‌دهنده آن است که شامل نشاسته، رزین و اسانس‌هاست که بوی خاصی به آن می‌بخشد و به نظر می‌رسد بیشتر ارزش درمانی زنجبیل به علت ترکیبات ادویه‌ای آن، یعنی جینجرول‌هاست که طعم تند و سوزاننده‌ای به این گیاه دارویی می‌دهند.

زنجبیل تازه، شربت زنجبیل و چای زنجبیل در بدن تولید گرما می‌کند و به این وسیله مواد سمی را به صورت عرق از بدن خارج می‌کند.

این گیاه بهترین دارو برای درمان سرماخوردگی و گلودرد است. هنگامی که حس کردید دچار سرماخوردگی شده‌اید، چند بار در روز چای زنجبیل بنوشید و اگر گلودرد دارید می‌توانید با این چای قرقره کنید.

چای زنجبیل هر چه بیشتر دم بکشد، طعمش تندتر می‌شود؛ حتی می‌توان آن را بعد از سرد شدن در یخچال گذاشت و مانند یک نوشابه سرد نوشید ولی به این نکته توجه کنید که اگر دچار سنگ صفرا هستید از مصرف زنجبیل بپرهیزید زیرا مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند سبب گرمازدگی جزئی شود.

زنجبیل که از قدیم الایام مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است امروزه در تمام دنیا به عنوان گیاهی دوست داشتنی مصرف می شود .

زنجبیل تازه و شربت زنجبیل با چای زنجبیل در بدن گرما تولید کرده و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج می سازد . این گیاه برای خانم هائی که عادت ماهیانه آنها عقب می افتند نیزتجویز شده است.

به نظرمی رسد که استفاده ازچای زنجبیل هضم را آسان کرده و اثرات سودمندی در رفع تهوع خواهد داشت ، همچنین به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی ، گلودرد و آنفولانزا به کار می رود.

در برخی از منابع به مزه تند زنجبیل اشاره شده و استفاده توام زنجبیل با برگ نعناع به شکل میکس شده در تهیه چای را به عنوان راهکاری برای حذف این تندی برشمرده اند. البته با افزودن آب بیشتر نیز نیتوان از تندی آن کاست.

دانشمندان توصیه می کنند برای کنترل میگرن از زنجبیل استفاده کنید.

زنجبیل

میگرن و زنجبیل زیرا این گیاه دارویی مفید، برای پیشگیری و کنترل میگرن در حد داروهای شیمیایی مصنوعی مدرن که احتمالا دارای عوارض جانبی نیز هستند، موثر است.

طبق نظر دکتر کریشنا سریواستاوا از دانشگاه اودنسن دانمارک، زنجبیل که برای سال‌های متمادی در کشورهای مختلف جهان برای درمان سردرد، تهوع و اختلالات عصبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است تاثیری دارد که برای کنترل ناراحتی های فوق از نظر دانش فیزیولوژی منطقی به نظر می رسد.

وی می‌گوید: زنجبیل مانند آسپرین و برخی از سایر داروهای دیگر ضدمیگرن برای کنترل عکس العمل‌های التهابی شامل هیستامین و درد کمک می‌کند.

پیشنهاد می‌شود که با احساس اختلال دید که معمولا اولین علامت شروع حمله میگرن است زنجبیل خورد؛ یعنی حدود 600 ـ 500 میلی گرم که در حدود 3/1 قاشق مرباخوری است پودر زنجبیل را در آب ساده ریخته و خورد.

اما اگر بیماران مبتلا به میگرن مصرف ریشه زنجبیل تازه را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند، از نظر تکرار و شدت هر حمله تخفیف قابل ملاحظه‌ای را مشاهده خواهند کرد.

سردردهای میگرنی که 10 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد، در زن‌ها شایع‌تر است و بهتر است افراد مستعد، از خوردن شکلات و پنیر کهنه که باعث شروع سردردهای میگرنی می‌شود و همچنین مصرف کنسروها و غذاهای حاوی ادویه مخصوص غذای چینی (مونوسدیم گلوتامات) که طعمی شبیه گوشت ایجاد می‌کند، پرهیز کنند.

کد خبر 41869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز