همشهری آنلاین - شهره فرجی: کودکان برای حفظ سلامتی و شادابی خود، به چند ماده مغذی نیاز اساسی دارند که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم.

ویتامین A

علت نیاز به آن چیست

کودکان برای دید تخته سیاه در مدرسه و نیز برخی بازی‌ها نیاز به دید بهتر دارند. ویتامین A همچنین برای دید بهتر رنگ‌ها و نیز دید بهتر در شب مورد نیاز است. ویتامین A موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

بشقاب کودکان را از هویج و دیگر سبزی و میوه‌جات نارنجی رنگ پر کنید و لیوان‌های آن‌ها را پر از شیر کنید.

ویتامین‌های گروه B

علت نیاز به آن چیست:

کودکان به ویتامین‌های گروه B (یا B کمپلکس) برای ایجاد و استفاده از انرژی لازم، نیاز دارند. ویتامین‌های گروه B گلبول‌های قرمز را می‌سازند که مسئول حمل اکسیژن به تمام بافت‌های بدن هستند.

کجا می‌توان آن‌ها را پیدا کرد؟

این گروه از ویتامین‌ها را تقریبا در تمام گروه‌های غذایی می‌توان یافت. غلات کامل،‌ ماهی، مرغ، گوشت، سبزی‌جات برگی و لبنیات.

ویتامین C

علت نیاز به آن چیست؟

مصرف ویتامین C از آن جهت برای کودکان توصیه می‌شود که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شده و با عفونت‌های بدن مبارزه می‌کند و به این ترتیب از ابتلای به سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. ویتامین C به ترمیم زخم‌ها و دیگر جراحات نیز می‌پردازد.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

کودکان می‌توانند برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی،‌ یک لیوان آب پرتقال و یا بهتر از آن، یک پرتقال بخورند.

دیگر میوه‌جات و سبزی‌جات نیز حاوی ویتامین C هستند. در این مورد می‌توان از میوه‌جات و سبزی‌جات توت‌فرنگی،‌گوجه فرنگی، فلفل‌های قرمز دلمه‌ای و شیرین نام برد.

ویتامین D

علت نیاز به آن چیست؟

کودکان برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌های خود نیاز روزانه به این ماده مغذی دارند. ویتامین D با کمک به جذب کلسیم به بدن موجب ساخت و تقویت استخوان‌ها می‌شود.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

زمانی که پوست بدن در معرض خورشید قرار می‌گیرد ویتامین D می‌سازد ولی با وجود آن که اشعه UV موجب تولید ویتامین D می‌شود می‌تواند موجب ابتلای بدن به سرطان پوست نیز شود. ازاین رو متخصصان در معرض نور خورشید قرار گرفتن برای دریافت ویتامین D را توصیه نمی‌کنند و به جای آن گنجاندن شیر، غلات،‌ تن، یا تخم‌مرغ را در برنامه غذایی کودکان توصیه می‌کنند.

کلسیم

علت نیاز به آن چیست؟

کودکان برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های خود به کلسیم نیاز دارند. کمبود این ماده معدنی در بدن کودکان می‌تواند در دوران‌های بعدی زندگی منجر به برخی بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان شود.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

بهترین محل جستجو برای این ماده معدنی در لبنیات است. مصرف روزانه شیر و ماست کم‌چرب کمک خوبی برای حفظ سلامت استخوان‌های این گروه سنی خواهد بود.

کلاین

علت نیاز به آن چیست؟

کلاین یک ویتامین نیست ولی یک ماده غذایی اساسی مورد نیاز بدن است. سلول‌ها برای ساختار خود بر روی این ماده مغذی تکیه می‌کنند و سیستم عصبی برای سرعت انتقال پیام‌ها به سراسر بدن به آن نیاز دارد.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

کودکان می‌توانند این ماده غذایی را از مصرف غذاهایی مانند تخم‌مرغ، ماهی، گوشت قرمز، مرغ و بروکلی دریافت کنند.

آهن

علت نیاز به آن چیست؟

این ماده معدنی به پمپاژ خون در بدن کمک می‌‌کند. آهن ترکیب اساسی موجود در هموگلوبین است که بخشی از سلول‌های قرمز است که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می‌کند.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

سعی کنید بدن کودکتان دارای مقدار فروانی ذخیره آهن باشد. منابع دارای آهن را می‌توان در گوشت قرمز، و دیگر غذاهای سرشار از آهن مانند لوبیاها، سبزی‌جات برگی تیره رنگ و غلات غنی شده از آهن پیدا کرد.

منیزیم

علت نیاز به آن چیست؟

منیزیم یکی از آجرهای سلول‌های بدن است و نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. رژیم سرشار از منیزیم باعث می‌شود پمپاژ بدن در کودکی به نحو خوبی صورت گیرد و در جوانی سالم‌تر و شاداب‌تر باشد.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

از منابع سرشار از منیزیم می‌توان جو، برنج قهوه‌ای، لوبیا، بادام، و دیگر آجیل‌ها را نام برد.

پتاسیم

علت نیاز به آن چیست؟

تقریبا تمام سلول‌ها و اعضای بدن برای این که عملکرد خوبی داشته باشند به این ماده مغذی نیاز اساسی دارند. برای حفظ تعادل فشارخون و نیز برای پمپاژ مناسب قلب و ماهیچه‌ها زمانی که کودک می‌دود وجود این ماده ضروری است.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

موزها سرشار از این ماده مغذی هستند علاوه بر آن این ماده معدنی را می‌توان در سیب‌زمینی،‌لوبیا سفید، شیر و ماست کم‌چرب پیدا کرد.

روی

علت نیاز به آن چیست؟

روی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن با ویروس‌ها و دیگر میکروب‌های بیماری‌زا مبارزه کند و سرماخوردگی را برطرف کند.
روی همچنین به بدن برای تولید پروتئین و DNA کمک می‌کند. بدن برای رشد و تقویت به این ماده معدنی نیاز دارد.

کجا می‌توان آن را پیدا کرد؟

مرغ، لوبیا و ‌غلات صبحانه منابع خوبی از این ماده معدنی محسوب می‌شوند.

www.webmd.com

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸