مهم است که بدانیم هنگام سوختگی‌های جزئی چه کارهایی انجام دهیم، چراکه باعث می‌شود جلوی صدمات جدی ناشی از آن گرفته شود. دراین‌باره توصیه‌ها و راهکارهایی وجود دارد که در این مطلب می‌خوانید.

درمان سوختگي - شستن دست

به گزارش همشهری آنلاین، درمان سوختگی برای برخی افراد دشوار است، در حالی که برای درمان سوختگی روش‌های درمانی بسیاری در میان نسخه‌های طب سنتی و خانگی یافت می‌شود که کمک شایانی به فرد آسیب‌دیده می‌کند.

در این مطلب به توصیه یک متخصص سوانح سوختگی می‌پردازیم که «گاردین» آن را منتشر کرده است و سپس چند راه خانگی و ساده را برای التیام بخشیدن به درد ناشی از سوختگی معرفی می‌کنیم.

  • خنک نگه‌داشتن محل آسیب‌دیده

به گفته اندرو ویلیامز، عضو کمیته اجرایی انجمن سوانح سوختگی انگلیس و جراح پلاستیک، همه متخصصان سوختگی در این‌که محل آسیب‌دیده را به مدت ۲۰ دقیقه زیر آب خنک نگه داریم، اتفاق نظر دارند. با خنک کردن محل سوختگی احتمال آسیب‌دیدن لایه‌های عمیق پوست کاهش می‌یابد. این ایده نیز مطرح است که فرد آسیب‌دیده را گرم نگه دارید، مثلا روی او پتو بیندازید و فقط قسمت سوخته‌شده را با آب خنک کنید. 

وی می‌گوید: اگر نگران محل سوختگی هستید یا قسمت سوخته شده تاول زده و تغییر رنگ داده است، ناحیه مورد نظر را با چسب به‌آرامی بپوشانید. سپس به مرکز سوانح سوختگی شهرتان -در تهران بیمارستان شهید مطهری و حضرت امیرالمومنین(ع)- مراجعه کنید. 

توصیه دیگری که این متخصص سوانح سوختگی دارد این است که محل آسیب‌دیده را پانسمان کنید و تمیز نگه دارید و فراموش نکنید که پانسمان را زود به زود عوض کنید. 

با سوختگی جزئی لایه‌های سطحی پوست آسیب می‌بیند و ممکن است تاول بزند. پوست برای بهبودی و ترمیم خود به ۷ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد. 

در ادامه ۵ راه ساده برای درمان خانگی سوختگی را معرفی می‌کنیم که با به‌کارگیری آنها درد ناشی از سوختگی را در خانه به حداقل برسانید.

۱- سیب‌زمینی خام

نخستین روش درمانی در فهرست داروهای خانگی طبیعی برای سوختگی استفاده از سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی خام خواص تسکین‌دهنده دارد و مانع تحریک شدن پوست می‌شود، درنتیجه به کاهش احتمال تشکیل یک تاول ناخوشایند و تسکین درد کمک کند. این درمان برای سوختگی جزئی پوست بسیار مفید است. 

ابتدا سیب‌زمینی خام را به صورت نازک برش دهید. بعد برش‌های سیب‌زمینی را روی سوختگی و اطراف آن قرار دهید و اجازه بدهید این برش‌ها روی محل آسیب‌دیده بمانند.

برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است این روش درمانی را بلافاصله پس از رخ دادن سوختگی انجام بدهید.
 
۲- عسل

عسل در بهبود سوختگی بسیار موثر است. از این ماده‌ خوراکی برای ضد عفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شود و مثل یک عامل تسکین‌دهنده عمل می‌کند. برای استفاده از عسل برای درمان سوختگی می‌توانید به این ترتیب عمل کنید: عسل را به طور مستقیم روی قسمت سوخته‌ پوست بمالید و اجازه دهید عسل روی قسمت سوخته بماند.

روش دیگر این است که می‌توانید عسل را روی گاز پانسمان قرار بدهید. سپس آن را به طور مستقیم روی سوختگی‌تان بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲ تا ۳ ساعت بماند و بانداژ را سه یا چهار بار در روز عوض کنید. این کار را به طور منظم انجام دهید تا سوختگی به‌سرعت التیام بیابد.

۳- آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین داروهای خانگی برای درمان سوختگی شناخته شده‌ است. این گیاه دارای خواص ضد درد است و به همین دلیل به درمان سریع سوختگی کمک می‌کند. 

ابتدا محل سوختگی را با آب سرد شست‌وشو دهید. بعد یک یا ۲ برگ تازه‌ آلوئه‌ورا بردارید. برگ‌ها را فشار دهید و ژل داخل آن‌ها را خارج کنید. سپس به طور مستقیم این ژل را روی سوختگی‌تان بگذارید. اجازه دهید ژل مدتی همان‌جا بماند چراکه اثر خنک‌کننده دارد و سوختگی را به‌سرعت درمان می‌کند.

اگر برگ آلوئه‌ورای تازه نداشتید، می‌توانید از داروخانه کرمی بخرید که ماده‌ تشکیل‌دهنده‌ اصلی‌اش آلوئه‌ورا است. کرم را روی سوختگی‌تان بمالید.

۴- ترکیب سرکه و آب

سرکه شامل خواص ضدعفونی‌کننده است که به درمان سوختگی‌های جزئی کمک می‌کند و مانع عفونت محل سوختگی‌تان می‌شود.

کمی سرکه (هر نوع سرکه‌ای که دارید) را با مقدار مساوی آب آشامیدنی رقیق کنید. سپس یک پارچه‌ پنبه‌ای را در این سرکه‌ رقیق شده بزنید و قسمت آسیب‌دیده را با آن خیس کنید. هر سه ساعت یک بار پارچه‌ پنبه‌ای را عوض کنید. 

۵- ماست

در فهرست داروهای خانگی طبیعی برای سوختگی، ماست به عنوان یک پادزهر برای سوختگی شناخته شده ‌است. این ماده‌ خوراکی دارای خواص خنک‌کننده است و پوست سوخته را آرام می‌کند تا به‌سرعت درد را از بین ببرد.

ماست ساده را به طور مستقیم روی پوستی که دچار سوختگی شده بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس قسمت آسیب‌دیده‌ پوست را به‌آرامی با آب تمیز بشویید.

کد خبر 542976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha