چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

احراز هویت یکباره و واحد برای فعالیت در بازار سرمایه ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از «سجام» داشت. در این مطلب با نحوه ثبت نام در این سامانه آشنا می‌شوید.

سجام - احراز هویت

به گزارش همشهری آنلاین، اگر اهل فعالیت در بازار سرمایه، بورس یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشید، حتماً نام «سجام» به گوش شما خورده و احتمالاً مثل خیلی افراد فعال این حوزه با ابهاماتی هم مواجه شده‌اید. از جمله این‌که چرا باید در این سامانه ثبت‌نام کنم یا این‌که شرایط، مراحل و هزینه ثبت‌نام در سامانه سجام چطور است. وب‌سایت اقتصادی «رده» دراین‌باره اطلاعات جامعی منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید.

  • سامانه سجام چیست؟

احراز هویت یکباره و واحد برای فعالیت در بازار سرمایه ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از «سجام» داشت. سجام یا همان «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و با هدف ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به‌ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصاً سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و در راستای اجرای قانون مبارزه با پول‌شویی (مصوب ۱۳۸۶) و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۹۴) راه‌اندازی شده است. ثبت‌نام در سامانه سجام برای هر فعالیت بورسی لازم است.

  • چرا ثبت‌نام در سامانه سجام ضروری است؟

طبق اعلام شرکت «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» کلیه فعالان بازار سرمایه کشور (بازار اوراق بهادار و بورس‌های کالا) اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی مکلف به ثبت‌نام در این سامانه هستند. ثبت‌نام در این سامانه جایگزین ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری خواهد بود که اشخاص موظفند هنگام دریافت خدمات نسبت به ارائه آنها اقدام کنند.

در پایان مهلت تعیین‌شده هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون ثبت‌نام در این سامانه، در بازار سرمایه خدماتی از قبیل خرید و فروش اوراق بهادار و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… را دریافت کند.

  • مزایای عضویت در سجام چیست؟

طبق قوانین و مقررات هرگونه خدمات‌دهی به مشتریان حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه منوط به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص است و ثبت‌نام در سجام یک‌بار برای همیشه و یک‌بار برای کلیه ارکان بازار از جمله تشکل‌های خود انتظام، نهادهای مالی، خریداران واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ناشرانی خواهد بود که در بازار سرمایه اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

► ثبت‌نام‌کنندگان پس از احراز هویت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی‌نیاز می‌شوند و با یک‌بار ثبت‌نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت.

► در مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تأمین سرمایه و… دیگر نیاز به احراز هویت مجدد نخواهید داشت.

► ارسال تمامی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطی ارائه‌شده از سوی شما در سامانه سجام انجام می‌گیرد.

► تغییر اطلاعات ارتباطی خود از جمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقیماً در سامانه سجام انجام می‌دهید.

► پرداخت کلیه مطالبات و عایدی نقدی شما در بازار سرمایه، به شماره‌حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز خواهد شد و شما قادر خواهید بود شماره حسابتان را در صورت صلاحدید تغییر دهید.

شرط ثبت‌نام در سجام این است که باید نام دارنده شماره همراه، با نام شماره ملی ثبت شده یکی باشد.

  • مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام

کلیه فعالان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه (بازار اوراق بهادار و بورس‌های کالا) که ملیت ایرانی یا خارجی هستند برای ثبت‌نام در سامانه سجام طی مراحل مختلف که در ذیل آمده اطلاعات شخصی خود را ثبت کنند.
۱. انتخاب گزینه ثبت‌نام در سایت سجام
۲. واردکردن شماره تلفن همراه و کد ملی به نام ثبت‌نام‌کننده
۳. ارسال کد تأیید ۵ رقمی به تلفن همراه متقاضی
۴. واردکردن کد تأیید در سایت
۵. تعیین ملیت و حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی
۶. اعلام هزینه ثبت‌نام در سامانه
۷. پرداخت هزینه ثبت‌نام از طریق درگاه بانک
۸. تکمیل فرم‌های ثبت‌نام و بارگذاری مدارک خواسته شده (تصویر شناسنامه و کارت ملی و اطلاعات کامل بانکی لازم است)
۹. استعلام اطلاعات واردشده از سوی سامانه
۱۰. ارسال نتیجه استعلام از طریق پیامک به متقاضی (ارسال کد رهگیری در صورت استعلام موفق و اعلام اشکال و بازگشت به بخش ویرایش اطلاعات در صورت ناموفق بودن استعلام)
۱۱. مراجعه به لیست دفاتر پیشخوان دولت و انتخاب دفتر پیشخوان موردنظر
۱۲. مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت و ارائه کارت ملی هوشمند
۱۳. چهره‌نگاری از متقاضی و نهایی‌کردن اطلاعات
۱۴. ارسال کد بورسی (تشکیل شده از حروف نام‌ خانوادگی و شماره) به شماره همراه

  • هزینه ثبت‌نام سامانه سجام چقدر است؟

متقاضیان ثبت‌نام سامانه سجام برای احراز هویت در این سامانه باید مبلغ ۱۰٬۰۰۰ تومان به‌صورت آنلاین پرداخت کنند که در نخستین مرحله ثبت‌نام و از طریق درگاه الکترونیکی بانک انجام می‌شود. در ادامه مراحل احراز هویت و مراجعه به دفاتر پیشخوان نیز متقاضی ملزم به پرداخت هزینه ۵ هزارتومانی است. در طول ثبت‌نام هیچ هزینه دیگری شامل حال متقاضی نمی‌شود و در واقع کل هزینه پرداختی برای عضویت در سامانه سجام ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

کد خبر 531035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرکیا IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    4 4
    سامانه ای که باید سال های پیش اجرا و اجباری می شد...