چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی حملات وحشیانه 48 ساعت گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شهادت جمعی از مردم مظلوم فلسطین، دولت حماس در نوار غزه سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، با توجه به جنایت روز سه‌شنبه، نظامیان صهیونیست علیه نوار غزه که به شهادت 20 فلسطینی و مجروح شدن 50 تن دیگر منجر شد، دولت بر کناره شده‌ی فلسطین از امروز تا روز جمعه به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت بر کنار شده فلسطین نیز در مراسم تشیع پیکر شهدای این حمله گفت: این حادثه پاداش دولت رام‌الله برای ما در غزه است.

نخست وزیر منتخب فلسطین در حاشیه تشییع پیکرهای پاک شهدای محله الزیتون تاکید کرد که ملت فلسطین به رغم همه جنایت‌ها به اصول و آرمان های خود پایبند است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هنیه در تشییع پیکرهای 20 شهید جنایت اخیر اشغالگران که 13 تن آن‌ها عضو گردان‌های قسام بودند، اظهار داشت که میان کسانی که به دنبال عزت و کرامت هستند و کسانی که تنها در فکر زندگی با ذلت و خواری هستند و نیز میان مبارزانی که با سلاح قرآن و ایمان در انتظار شهادت هستند با کسانی که با دشمن صهیونیستی سازش می کنند فرق زیادی است.

نخست وزیر مردمی فلسطین هم‌چنین تاکید کرد که غزه مردمانی با عزت و بزرگ دارد و حماس با این که در راس قدرت قرار دارد به مقاومت خود به عنوان بهترین گزینه برای استیفای حقوق پایمال شده ادامه خواهد داد.

وی ضمن هشدار به مزدورانی که هر لحظه اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مبارزان را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند، اظهار داشت: شخصا به سرویس‌های امنیتی دستور داده‌ام که مزدوران و جاسوسان را دستگیر کنند و تاکنون بیش از30 فرد مظنون به جاسوسی بازداشت شده‌اند.

هنیه در بخشی دیگر از سخنانش به جانفشانی‌های رهبران حماس اشاره کرد و گفت که حماس در راس همه گروه‌های مقاومت فلسطین ایثار و جانفشانی می‌کند و امروز دیدیم که دکتر محمود الزهار، از رهبران برجسته‌ی این جنبش چگونه دومین فرزند خود را نیز تقدیم میهن فلسطین کرد.

وی خاطرنشان ساخت که هدف از یک چنین جنایت‌هایی تضعیف روحیات ملت فلسطین است اما دشمنان هرگز در تحقق این هدف شوم خود موفق نخواهند شد. هنیه از امت اسلام خواست تا از ملت فلسطین و مقاومت آن در برابر اشغالگران حمایت کنند.

از سوی دیگر،دکتر الزهار طی سخنانی اظهار داشت: از دست دادن فرزاندان‌مان هرگز حماس یا ملت فلسطین را از مواضع اصولی خود باز نمی‌دارد. وی تاکید کرد که این جنایت‌ها ملت و مقاومت فلسطین را برای ادامه راه خود تا نابودی دشمنان صهیونیستی بیش از پیش تشویق می‌کند. 

سامی ابوزهری،سخنگوی حماس نیز تاکید کرد: جنایت صهیونیستی پیامد طبیعی سفر جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا به منطقه و تلاشی است که در راستای سرپوش گذاشتن بر جنگ رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین به ویژه در نوار غزه صورت می‌گیرد.

وی افزود:مذاکرات بین تشکیلات خودگردان و رژیم اشغالگر در سایه‌ی این جنایت بزدلانه‌ی صهیونیستی بی‌فایده است و تداوم آن جرم محسوب می شود.

خالد البطش یکی از رهبران جهاد اسلامی فلسطین نیز جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه را عملی شدن توافق صورت گرفته بین دولت اسراییل و بوش دانست که در جریان سفر اخیر بوش به منطقه صورت گرفت.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با رادیو صدای فلسطین گفت: این حمله یکی از نتایج سفر بوش به منطقه است و ما دشمن، کمیته‌ی چهار جانبه و دولت آمریکا را مسوول آن می‌دانیم.

البطش تصریح کرد:این حمله، مقاومت جنبش جهاد اسلامی فلسطین را افزایش خواهد داد و مسلما بی‌واکنش نخواهد ماند.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطین نیز از جامعه بین‌المللی خواست تا برای پایان دادن به حملات و اقدامات ویرانگر این رژیم علیه مردم فلسطین وارد عمل ‌شود.

وی حمله روز‌ سه‌شنبه را که تنها یک روز پس از سرگیری مذاکرات جدی بین فلسطین و اسراییل درخصوص راهکارهای نهایی صلح انجام شد، نشان دهنده‌ی این دانست که اسراییل همچنان بر سیاست‌های ویرانگرش علیه مردم فلسطین و مانع‌تراشی در روند صلح پافشاری دارد.

عریقات تصریح کرد:‌ این اقدامات تلاش‌هایی را که با هدف اعتماد‌سازی بین طرفین صورت می‌گیرد، متضرر می‌سازد.

وی بار دیگر از جامعه‌ی بین‌المللی خواست تا اعمال فشارهایش علیه اسراییل را افزایش داده و این رژیم وادار به پذیرش قوانین بین‌المللی ‌کند. عریقات اسراییل را مسوول شکست تلاش‌های بوش در حل بحران دانست.

احمد قریع، رییس هیات مذاکره کننده‌ی فلسطین نیز تاکید کرد:چنانچه جنایات اسراییل مشابه اقدامات روز سه‌شنبه ‌این رژیم علیه نوار غزه ادامه یابد، روند مذاکرات نهایی صلح با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

وی افزود:تداوم تحریم علیه مردم در غزه، حملات روزانه علیه شهرهای کرانه‌ی باختری و نوار غزه و همچنین ادامه شهرک‌سازی‌های اسراییل موانع سختی را بر سر راه مذاکرات به وجود می‌آورد.

قریع از کمیته‌ی چهارجانبه‌ی صلح و آمریکا خواست تا در قبال این مساله مسوولانه‌تر برخورد کرده و بر تشکیل کمیته‌ی سه جانبه برای بررسی این اقدامات غیر قانونی اسراییل سرعت بخشند. مصر و اردن نیز در بیانیه‌هایی جداگانه حملات روز سه‌شنبه علیه غزه را محکوم کرده و تاکید کردند که این اقدامات مغایر با اصول و قوانین حقوق بشر، پیچیدگی بحران را بیشتر می‌سازد.

اتحادیه‌ی اروپا نیز از اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست تا آرامش‌شان را حفظ کرده و به مذاکرات صلح ادامه دهند.

اسلونی، رییس دوره‌یی اتحادیه‌ی اروپا نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از بحران به وجود آمده خویشتن‌داری و تداوم مذاکرات را خواستار شد.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا نیز تاکید کرد: خشونت‌های به وجود آمده نشان می‌دهد که پیشرفت در روند صلح و پایان دادن به بحران فلسطینی و اسراییل از طرق مذاکره نیازی ضروری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی فرانسه نیز حملات نظامی ارتش اسراییل علیه غزه را محکوم کرد و نسبت به بحران انسانی غزه به دلیل ادامه‌ی تحریم‌های اسراییل ابراز نگرانی کرد.

سلام فیاض، نخست وزیر دولت موقت فلسطین نیز اقدامات جنایتکارانه‌ی نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرده و تاکید کرد توجیهی برای تداوم این خشونت‌ها و اقدامات مغایر با قوانین بین‌المللی وجود ندارد. فیاض از جامعه‌ی بین‌المللی خواست تا در برابر این جنایات مسوولانه‌تر برخورد کند.

گروه‌های فلسطینی نیز با صدور بیانیه‌ای از تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند مذاکراتش را با اسراییل با توجه به ادامه‌ی حملات این رژیم علیه فلسطینیان متوقف سازد.

از سوی دیگر جمال زحالقه، از نمایندگان عرب و رییس مجمع ملی دموکرات در کنست (پارلمان) اسراییل در گفت‌وگو با سایت اینترنتی الجزیره تاکید کرد حمله‌ی اسراییل علیه مردم فلسطین پس از دریافت چراغ سبز از بوش انجام شده است.

وی از محمود عباس خواست تا تنها به محکوم کردن این اقدامات اکتفا نکند بلکه تداوم مذاکرات با اسراییل را مشروط به توقف جنایت‌های این رژیم کند.

محمد برکت، دیگر عضو عرب کنست نیز تاکید کرد المرت با این جنایات و تروریسم دولتی سازمان یافته سعی دارد آویگدور لیبرمن، رهبر راست‌گرای حزب ییزرائیل بیت‌نو را نسبت به ادامه حضورش در کابینه قانع سازد.

کد خبر 41942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز