همشهری آنلاین: وزرای امور خارجه‌ عضو کمیته‌ پیگیری طرح صلح کشورهای عربی با مشارکت در کنفرانس آناپولیس در سطح وزیران موافقت کردند.

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه‌ عربستان در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از برگزاری این نشست اعلام کرد: اعضای کمیته‌ مذکور با مشارکت در سطح وزیران در کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه موافقت کردند. وی افزود: موضع‌گیری عربستان درخصوص مشارکت در این کنفرانس پس از اجماع با کشورهای عربی اتخاذ شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که آیا در جریان کنفانس آناپولیس با مقامات اسراییلی دست خواهد داد یا خیر، گفت: ما نمی‌خواهیم در یک اقدام نمایشی شرکت کنیم و هرگز خواهان دست دادن‌ها و دیدار‌هایی که بدون موضع‌گیری سیاسی جدی صورت گیرد، نیستیم. فیصل تصریح کرد: ما در نهایت جدیت به این کنفرانس می‌رویم و خواهان اتخاذ نتایجی مثبت از آن هستیم.

وی تاکید کرد: حضور کشورهای عربی در کنفرانس آناپولیس برای عادی‌سازی روابط با اسراییل نیست بلکه در راستای اتخاذ گامی در روند صلح است.

وی عنوان داشت: ما همچنان درخصوص عادی‌سازی روابط بر اصل طرح صلح کشورهای عربی تاکید داریم که تحقق صلح عادلانه و فراگیر و عقب نشینی اسراییل از تمامی اراضی اشغال شده‌ عربی و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف را در قبال عادی‌سازی روابط خواستار شده است.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه‌ عرب نیز پس از این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: کنفرانس آناپولیس برای امضای توافق‌نامه نیست و تنها اقدامی جهت از سرگیری روند صلح است.

وی در خصوص اینکه آیا کنفرانس آناپولیس در فضایی صمیمی و دوستانه برگزار می‌شود، اظهار داشت: ما برای این کار زمان زیادی را پیش رو داریم. موسی نیز تاکید کرد: کنفرانس آناپولیس هرگز برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسراییل نیست.

از سوی دیگر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه‌ نشست کمیته‌ پیگیری طرح صلح کشورهای عربی گفت: امیدوارم تمامی کشورهای عربی در کنفرانس آناپولیس شرکت کنند و در این کنفرانس تمامی مسائل مربوط به بحران کشورهای عربی مطرح شود نه فقط مساله‌ی فلسطین و بحران سوریه و اسراییل.

وی تاکید کرد: آناپولیس با برگزاری مذاکرات همه جانبه درخصوص مساله‌ فلسطین بر اساس طرح نقشه‌ راه، طرح صلح کشورهای عربی، توافقنامه‌های پیشین اسراییل و فلسطین و قطعنامه‌های بین‌المللی همراه خواهد بود.

عباس همچنین تاکید کرد که فلسطین و اسراییل نتوانستند سند مشترک صلحی را که قرار بود به کنفرانس آناپولیس ارائه دهند، تنظیم کنند.

از سوی دیگر وزرای امور خارجه‌ کشورهای عربی با ارسال نامه‌ای به وزارت امور خارجه‌ آمریکا درج مساله‌ بلندی‌های جولان در جدول کاری کنفرانس آناپولیس را خواستار شدند تا به این وسیله موضع‌گیری نهایی سوریه در خصوص مشارکت در این کنفرانس اعلام شود.

ولید معلم، وزیر امور خارجه‌ سوریه نیز اعلام کرد که آمریکا ظاهرا با این مساله موافقت کرده اما سوریه زمانی در خصوص مشارکت در کنفرانس آناپولیس تصمیم‌گیری می‌کند که جدول کاری نشست را دریافت کند.

معلم همچنین تاکید کرد: سوریه هرگز با عادی‌سازی مجانی روابط با اسراییل موافق نیست و انجام مذاکرات با این رژیم جز از طریق بازگشایی پرونده‌ بلندی‌های جولان و بررسی حقوق سوریه در این خصوص امکان پذیر نخواهد بود.

کد خبر 37435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز