همشهری آنلاین: علامه محمدحسین فضل الله، با محکوم کردن اعزام هیئت لبنانی به کنفرانس "سازش آناپولیس" این اقدام را مخالفت آشکار با قانون اساسی لبنان و پیمان طایف که میثاق زندگی مسالمت آمیز لبنانی‌ها است دانست.

به گزارش ایرنا از بیروت، این مرجع شیعیان لبنان روز دوشنبه در اظهاراتی در این‌باره افزود: لبنان هم اینک به دلیل نداشتن رییس جمهوری و فقدان دولت مشروع نباید شاهد اعزام هیاتی به آناپولیس از سوی گروه سیاسی حاکم ( ‪ ۱۴‬مارس ) باشد زیرا این موضوع اقدامی یکجانبه و خطرناک است.

وی افزود هیئت لبنانی حاضر در آناپولیس نماینده واقعی مردم و حاکمیت ملی لبنان نیست بلکه نماینده یک گروه سیاسی خاص است و مردم و حاکمیت واقعی لبنان تعهدی در برابر آن ندارند.

علامه فضل‌الله اظهارداشت: هیئت لبنانی اعزام شده، نمایندگان کسانی است که با حرکت به دنبال طرح‌های آمریکا به فکر سازش با اسراییل هستند.

این مرجع شیعه شرکت هیئت لبنانی در کنفرانس آناپولیس را بی‌احترامی به مردم لبنان، مقاومت و کوششی برای جبران شکست‌های اسراییل در جنگ اخیر علیه لبنان دانست .

دولت آمریکا از لبنان برای شرکت در همایش "سازش آناپولیس" بطور رسمی دعوت کرده و به دلیل مخالفت "فوزی صلوخ " وزیر امور خارجه مستعفی لبنان ( و از نمایندگان مخالف دولت ) با شرکت کشورش در این همایش،"طارق متری" وزیر فرهنگ و سرپرست وزارت امور خارجه این کشور به عنوان نماینده دولت لبنان در این همایش شرکت کرده است.

تاکنون هیچ نشانه‌ای حاکی از خوش بینی درباره نتایج این نشست گزارش نشده و علاوه بر آنکه مردم فلسطین و دولت قانونی آن حماس حضور در این نشست آمریکایی را تحریم کرده‌اند، بسیاری از شخصیتهای ملی و کشورهای عربی و اسلامی نیز، برگزاری این همایش را برای فلسطینی‌ها مفید نمی‌دانند.

این موضوع به این خاطر است که رژیم صهیونیستی تاکنون به هیچ یک از وعده‌هایی که پیش از این در نشستهای مشابه به فلسطینی‌ها داده عمل نکرده است.

کنفرانس "سازش آناپولیس" قرار است دوشنبه شب 26 نوامبر (پنجم آذر) با میهمانی شام در محل وزارت امور خارجه آمریکا گشایش یابد و گفت وگوهای اصلی نیز از بامداد فردا سه‌شنبه در محل دانشکده نیروی دریایی آمریکا در شهر "آناپولیس" مرکز ایالت مریلند آغاز می‌شود.

بنا به اعتراف منابع آمریکایی، پس از ‪ ۱۰‬سال این نخستین باری است که نمایندگان رژیم صهیونیستی با نمایندگان ‪ ۱۶‬کشور عربی و اتحادیه عرب گرد یک میز به گفتگو می‌نشینند.

کد خبر 37641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز