شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

احزاب فلسطین طرحی جایگزین برای کنفرانس صلح آناپولیس ارائه داده‌اند که به احتمال فراوان در دمشق برگزار خواهد شد.

در حالی‌که قرار است اواخر نوامبر و یا اوایل دسامبر کنفرانس صلح که کاندولیزارایس وزیر خارجه آمریکا متولی آن است در آناپولیس مرکز ایالت مریلند برگزار شود،‌ حماس به عنوان جدی‌ترین مخالف این کنفرانس،‌ طرحی جایگزین را ارائه داده است که با حضور تمامی طرف‌ها  هفتم نوامبر در دمشق برگزار شود.

تشکیلات خودگردان فلسطین  با ابراز آشکار انتقاد خود از این طرح درصدد است به هر نحو ممکن از شکل‌گیری آن جلوگیری نماید.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان با انتقاد از دولت سوریه، از دمشق خواسته است تا از برگزاری این کنفرانس دوروزه جلوگیری کند زیرا هم با کنفرانس آناپولیس تقارن زمانی دارد و هم به شدت موضع طرف فلسطینی را در مریلند تضعیف خواهد کرد.

اوایل هفته گذشته وی 3دستیار ارشد خود را برای مذاکره با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و قانع‌کردن وی راهی دمشق کرد.

مقامات سوری نیز در این ملاقات به صراحت اعلام کردند تنها در صورتی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد که موضوع اشغال بلندی‌های جولان توسط رژیم صهیونیستی نیز در دستور کار قرار گیرد.

علاوه بر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بسیاری دیگر از احزاب فلسطینی برای شرکت در کنفرانس دمشق اعلام آمادگی کرده‌اند. از جمله این احزاب می‌توان به جبهه خلق برای آزادی فلسطین PFLP (دومین حزب مهم سازمان آزادیبخش PLO پس از فتح) شرکت PFLP در کنفرانس دمشق از آن جهت بسیار اهمیت دارد که می‌تواند به معنی پایان اتحاد احزاب سازمان آزادیبخش فلسطین بر علیه حماس باشد؛

اتحادی منجسم که پس از تسلط حماس در ماه ژوئن بر نوار غزه شکل گرفت، از سوی دیگر این تحول می‌تواند پایانی بر ادعای جدی محمود عباس مبنی بر حمایت کامل PLO از وی در تحقیر حماس باشد.

از دیگر عناصری که آمادگی خود را برای شرکت در این کنفرانس اعلام کرده است، احمد جبرئیل فرماندهی مرکزی حزب PFLP مستقر در سوریه و همچنین سازمان جهاد اسلامی به رهبری عبدالله شاح است.

فاروغ ال قدومی و هانی حسن دو تن از اعضای ارشد حزب فتح نیز در اعتراض به آنچه آنها خط مشی عباس توصیف کرده‌اند در این کنفرانس شرکت می‌کنند. این افراد همواره ابومازن را به امتیازدهی به آمریکا و رژیم صهیونیستی متهم کرده‌اند.

جدا از احزاب ترتیب‌دهنده این کنفرانس، بیش از 700 فلسطینی و فعال جهان عرب نیز برای شرکت در این کنفرانس ابراز تمایل کرده و از برگزاری آن حمایت نموده‌اند تا از این طریق با افزودن بر اعتبار این نشست در رساکردن هرچه بیشتر نگرانی بین‌المللی از روند موجود تاثیرگذار باشند.

به گفته برگزارکنندگان هدف از این اجلاس، تاکید مجدد بر منافع ملی فلسطینیان و ابراز انزجار از برخی تلاش‌ها با هدف منزوی‌کردن طرف فلسطینی و همچنین تاکید بر موضوعاتی حساس همچون سرنوشت بیت‌المقدس و حق بازگشت بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی خواهد بود.

محمد نازل عضو دفتر سیاسی حماس در این باره گفت: در این کنفرانس رهبران فلسطین و جهان عرب و همچنین نخبگان و سیاسیون نام‌آشنا در کنار یکدیگر جمع خواهند شد تا پوششی سیاسی را برای تلاش حاضرین در آناپولیس با هدف تضعیف و نادیده‌گرفتن حقوق فلسطینی‌ها فراهم آورند.

وی همچنین افزود: هدف دیگر این کنفرانس افزایش اتحاد و وفاق در بین احزاب فلسطین است؛ هدفی که درست در مقابل ادعای محمود عباس مبنی بر تفرقه‌افکنی این کنفرانس قرار دارد.

AL-ahram.com
2 نوامبر

کد خبر 35711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز