یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود عباس با تاکید براینکه کشور فلسطین بدون بیت‌المقدس معنا ندارد، گفت که خواهان صلح به هر قیمتی نیست بلکه می‌خواهد این صلح بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی محقق شود.

به گزارش ایسنا به نقل از الشرق‌الاوسط چاپ لندن، وی عنوان داشت که کشور مستقل فلسطین بدون بیت‌المقدس معنا ندارد و این مساله خواسته‌ غیر قابل چشم پوشی فلسطینیان است.

عباس هم چنین تصریح کرد که در تلاش است کشوری مستقل و قابل حیات برای فلسطینیان به وجود آورد.

وی در ادامه روزهای آینده را سخت و دشوار توصیف کرده و تاکید کرد که هیات‌های مذاکره کننده فلسطین و اسراییل جهت ایجاد اصول توافقنامه‌ی صلح دوشنبه (16مهر) نشستی را برگزار می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: ما می‌خواهیم بدون بازی با الفاظ، اشغالگری‌های اسراییل در اراضی سال 1967 پایان یابد.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به طرح صلح پیشنهادی اعراب آن را بخشی از طرح نقشه راه دانست و تاکید کرد که در تلاش است بر اساس این طرح و هم چنین دیگر قطعنامه‌های بین‌المللی صادر شده به راه‌حلی عادلانه برای حل بحران فلسطین دست یابد.

وی افزود: باید دید آیا طرف مقابل پذیرای راه حل عادلانه هست یا خیر.  عباس تصریح کرد: رهبران فلسطینی خواهان صلحی بر اساس عدالت و قوانین بین‌المللی هستند.

وی هم چنین با اشاره به کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه تاکید کرد: ما همواره تاکید داشته‌ایم که این کنفرانس نباید به دو یا سه کشور منحصر شود و باید کنفرانسی فراگیر و گسترده باشد.

از سوی دیگر، منابع دفتر ایهود المرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند که عباس و المرت دو هفته دیگر مجددا نشستی را جهت ایجاد راه‌کاری نهایی برای پایان دادن به بحران فلسطین و اسراییل برگزار می‌کنند.

این منابع هم چنین تاکید کردند که اسراییل از پیوستن کشورهای عربی به ویژه عربستان به کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه استقبال می‌کند.

احمد قریع رییس هیات مذاکره کننده‌ فلسطین نیز اظهار داشت: سندی که گروه‌های فلسطینی و اسراییلی در حال تنظیم آن هستند، اساس مذاکرات نهایی صلح را شکل خواهد داد.

وی تاکید کرد: محتوای این سند حایز اهمیت است و جدیت آن می‌تواند برای روند صلح مفید و موثر باشد.  قریع هم چنین عنوان داشت: صحبت از کشور فلسطین بدون بیت‌المقدس و نوار غزه وقت کشی است.

وی در ادامه تاکید کرد که وزرای امور خارجه‌ کشورهای عربی در نشستی که با ابومازن برگزار کردند در خصوص تشکیل گروهی متشکل از کمیته‌ پیگیری طرح صلح کشورهای عربی و طرف فلسطینی برای پیگیری روند مذاکرات صلح به توافق رسیدند.

وی به نقل از جورج بوش رییس جمهور آمریکا تاکید کرد: دیگر صبر نداریم و باید به نتیجه برسیم.  قریع افزود: بوش به عباس گفته از شما می‌خواهم که هر چه سریعتر به نتیجه برسید.

قرار است کمیته مذاکره کننده فلسطینی متشکل از صائب عریقات مذاکره کننده‌ ارشد فلسطین، یاسر عبدربه رییس کمیته‌ اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، اکرم هنیه عضو شورای انقلابی جنبش فتح و سعد الکرونز از وزرای سابق فلسطین و به ریاست قریع فردا با هیات اسراییلی دیدار کند.

عزام الاحمد عضو ناظر کمیته‌ مرکزی جنبش فتح نیز تاکید کرد: کنفرانس بین‌الملی صلح بر اساس نتایج مورد توافق این دو هیات برگزار شود.  وی افزود: هیات‌های مذاکره کننده‌ی فلسطین و اسراییل باید به توافق مشترک برای دستیابی به راه‌کار نهایی صلح برسند.

وی شکل‌گیری این توافقنامه‌ نهایی را که در برگیرنده‌ی مسایل مهمی همچون مرزها، بیت‌المقدس، شهرک‌ سازی‌های اسراییل و آوارگان فلسطینی است، به ایجاد توافقی آشکار برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف منجر دانست.

وی افزود: طرف فلسطینی خواهان مشارکت سوریه و لبنان و مشارکت فعال کشورهای عربی در این کنفرانس است.

کد خبر 33411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز