قرار است در ماه نوامبر آینده در راستای کنفرانس‌های متعدد صلح میان فلسطین ورژیم صهیونیستی که تاکنون از سوی آمریکا و اروپا برقرار شده است کنفرانس دیگری تشکیل شود.

روز قدس بهانه ای شد تا به این مناسبت دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با همکاری جمعیت دفاع از آزادی فلسطین با دعوت از کارشناسان سیاسی خاورمیانه و سفرای کشورهای اسلامی در محل دفتر مطالعات میزگردی را تحت عنوان طرح‌هایی برای آینده فلسطین برگزار کند.

این میزگرد شرایطی را فراهم آورد تا از زبان کارشناسان مساله خاورمیانه موضوعاتی نظیر فلسفه تشکیل رژیم صهیونیستی و شرایطی که اکنون این رژیم در آن قرار دارد ووضعیت فلسطینیان درگذشته وحال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و چشم انداز آتی مناقشه فلسطین و اسرائیل که نیم قرن است جهان را به خود مشغول داشته ترسیم شود.

کارشناسان ایرانی، لبنانی و فلسطینی  در میزگرد طرح‌هایی برای آینده فلسطین، شرایط دردناک کنونی برای فلسطینیان، رژیم صهیونیستی، اعراب و آمریکا را تشریح کرده و نتیجه گرفتند که هیچ یک از کشورهایی که به عنوان طرف‌های اصلی، میانجی  عوامل محیطی این مذاکرات شناخته می شوند در شرایطی نیستند که بخواهند اراده صلح و حل مسائل بغرنج 50 ساله را داشته باشند .

به گزارش همشهری، به گفته این کارشناسان فلسطینیان در شرایطی به پای میز مذاکره می روند که گرفتار تجزیه داخلی و کاهش انگیزه های مقاومت شده و در 2بخش غزه و کرانه باختری راهی جدای از یکدیگر را برگزیده اند و بخش غزه شرایط تحریم اقتصادی مرگباری را برای نزدیک به 2میلیون ساکن خود تجربه می کند.

رژیم اسرائیل هم که به تازگی صحنه شکست از حزب الله لبنان را ترک کرده است  در شرایط خوبی به سر نمی برد. رژیمی که به آخرین فناوری‌های نظامی دسترسی داشته اکنون  راهبرد اصلی اش یعنی غیرقابل شکست بودن،  در جنگ 33روزه لبنان به بن بست رسیده است .

آمریکا واروپا هم که روزی اسرائیل را برای حفاظت از منافع خود درمنطقه ایجاد کردند اکنون در شرایطی در پای میز مذاکره حاضر می شوند که خود تبدیل به حافظین و دنباله روهای منافع اسرائیل شده‌اند.

در پایان این میزگرد و در جمع بندی نقطه نظرات ارائه شده از سوی کارشناسان ، مدیرکل خاورمیانه وزارت امورخارجه نتیجه گرفت که آینده فلسطین در نوعی بن بست قراردارد که در شرایط کنونی با تشکیل کنفرانس‌های صلح نیز گشوده نخواهد شد چرا که اسرائیل انعطاف لازم را برای تمکین به حق ملت فلسطین ندارد و لذا این مقاومت است که بهای صلح و استقلال فلسطین شده است.

قدس مساله اصلی فلسطین

غاز گر و همچنین پایان‌دهنده  این میزگرد علی اصغر محمدی، مدیرکل خاورمیانه وزارت امورخارجه بود که در بخش نخست سخنرانی‌اش  یکی از اشتباهات راهبردی استکبار و صهیونیسم در جریان اشغال فلسطین را این دانست که بر روی مسئاله  اشغال قدس دست گذاشتند که برای بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان از حساسیت جدی برخوردار بود.

وی شکست همه طرح‌های سازشکارانه در فلسطین را ناشی از نداشتن توانایی در حل مسئله قدس دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد آزادی همه سرزمین‌های فلسطین و از جمله قدس عزیز باشیم.

خلاء راهبردی اسرائیل

ناصر قندیل، نماینده سابق پارلمان لبنان و یکی از شخصیت‌های رسانه‌ای این کشور نیز در میزگرد طرح هایی برای آینده فلسطین گفت: اسرائیل اکنون در یک خلاء راهبردی به سر می‌برد.

چراکه  طرح موضوع از نیل تا فرات  تنها یک موضوع عقیدتی برای اسرائیل نبود بلکه  برای حیات بخشیدن به رژیم صهیونیستی بوده است.

ناصر قندیل با اشاره به مقاومت فلسطین و انتفاضه مردم آن گفت که اسرائیل ناچار شد از موضوع حیاتی نیل تا فرات یا همان طرح اسرائیل عظما  که توسط شیمون پرز مطرح شد عقب نشینی کرده و به راهبرد  بازدارندگی برسد،  به این مفهوم که اسرائیل به حدی از قدرت نظامی و امنیتی دست یابد که شکست ناپذیر شود.

هرچند که این راهبرد هم درجنگ 33روزه لبنان  به شکست انجامید و اکنون اسرائیل را دچار خلا راهبردی کرد. قندیل تنها راه حل مساله فلسطین را مقاومت مردم دانست.


واکاوی شرایط شرکت کنندگان در کنفرانس صلح

سخنران بعدی  سید رسول موسوی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بود  که به ترسیم شرایط شرکت کنندگان در کنفرانس صلحی که قرار است به ابتکار آمریکا درباره موضوع فلسطین برگزار شود، پرداخت.

وی در ابتدا به شرایط طرف‌های مذاکره یعنی  فلسطین و اسرائیل اشاره کردو با تشریح وضعیت کنونی میان فتح و حماس در2 منطقه غزه و کرانه باختری، فلسطینیان را نسبت به گذشته در بدترین شرایطی توصیف کرد که تا کنون با آن مواجه بوده اند.

موسوی گفت که در هیج زمانی طرف فلسطینی مانند امروز به جهت ضعف درونی پای میز مذاکره نرفته بود.

مدیرکل دفتر مطالعات با بیان اینکه اسرائیل نیز در حال حاضر و پس از شکست در جنگ 33 روزه در شرایط مساعدی به سر نمی‌برد، گفت: اسرائیل به این دلیل می‌خواهد در این کنفرانس شرکت کند تا از این طریق با کمک آمریکا بتواند شکست نظامی خود را جبران کرده  و از طریق این کنفرانس به پیروزی سیاسی دست یابد.

وی همچنین به شرایط میانجی های این کنفرانس از جمله  آمریکا اشاره کرد و افزود: آمریکا در حال حاضر یک نیروی شکست خورده در منطقه است که اوضاع کنونی افغانستان و عراق شاهدی بر این مدعاست.

موسوی در ارزیابی از مواضع عوامل محیطی موثر بر مساله خاورمیانه، به موضع روسیه در قبال این کنفرانس اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که مسکو نظر منفی به این کنفرانس دارد. زیرا روس‌ها نهایت همکاریشان پذیرش نقشه راه بود و اکنون حاضرنیستند طرح جدیدی را بپذیرند.

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه همچنین خط قرمز اعراب را قطعنامه 242 عنوان کرد که درآن اسرائیل موظف به عقب نشینی از کرانه باختری و نوار غزه شده است، کاری که اکنون با کشیدن دیوارحائل و بردن بیش از 40 درصد کرانه باختری تحت نظر اسرائیل، قابلیت اجرایی اش را ازدست داده است.

مدیرکل دفتر مطالعات در خصوص موضع ایران نسبت به این کنفرانس، با بیان اینکه ضرورتی ندارد تبلیغ نسبت به این کنفرانس در پیش گرفته شود، اظهار داشت:  این کنفرانس پیشاپیش محکوم به شکست است.

فقدان راهبرد و رهبری واحد در فلسطین   

مصطفی لداوی، یکی از مبارزان فلسطینی وعضو دفتر سیاسی حماس در این میزگرد به تشریح شرایط کنونی غزه و کرانه باختری پرداخت.

این مبارز فلسطینی با بیان اینکه ما از فقدان راهبرد رنج می‌بریم، خاطرنشان کرد: ما راهبرد واحد و یکسانی نداریم تا براساس آن اهداف ملی و مبارزاتی خود را به پیش ببریم.

وی به برخی از مشکلاتی که در حال حاضر ملت مظلوم فلسطین با آن مواجه هستند اشاره کرد وگفت : کاهش انگیزه‌های مقاومت ، از بین رفتن تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی دولت فلسطین و رفتن  کارکنان این دستگاه‌ها به مصر، یوگسلاوی، آمریکا ، محاصره مرگبار اقتصادی غزه، کاهش حمایت کشورها و مردم مسلمان از فلسطینی ها به ویژه پس از درگیری‌های داخلی فتح و حماس و خدشه دارشدن چهره فلسطینی ها و طرح این نکته که آیا آنها اکنون در راه خدا می جنگند؟  ازجمله مشکلات بزرگ کنونی ملت فلسطین است.

ی  یکی دیگر از این مشکلات را  فقدان یک الگو و رهبری واحد برای فلسطینیان عنوان کرد  و گفت: ما نیازمند یک فرد روحانی و معنوی هستیم.

لداوی درمورد آینده فلسطین

پیش بینی کرد که ابومازن انتخابات زودرس را برگزار کند و حماس نیزاحتمالا با آن موافقت خواهد کرد.

فلسطین آینده پر آشوبی خواهد داشت

آخرین سخنران میزگرد،  علی‌اصغر محمدی بود که  در ارزیابی از آینده قضیه فلسطین، با بیان اینکه آینده فلسطین همچون گذشته آن است، اظهار داشت‌:  عوامل بحران سر جای خود قرار دارد.

اسرائیل حاضر نیست انعطاف لازم را برای دستیابی به آن چه خودش صلح می‌نامد، داشته باشد و حداقل‌های لازم را بپردازد و از سوی دیگر آمریکا به عنوان حامی اسرائیل از هرگونه تحرک و راه‌حل سیاسی جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه آینده فلسطین در نوعی بن بست قرار دارد و با شرایط کنونی گشوده نخواهد شد، بر مقاومت ملت فلسطین تاکید کرد وگفت: مقاومت می تواند اسرائیل را مجبورکند بهای صلح رابپردازد .

آزادی غزه بعد از جنوب لبنان حاصل مقاومت بود.به گفته محمدی منطقه خاورمیانه در پرتو سیاست‌های تجاوزگرانه آمریکا بعید است روی  آرامش را ببیند و احتمالاً شاهد تشنجات بیشتری در منطقه از جمله در افغانستان، لبنان، عراق و فلسطین خواهیم بود.

مدیرکل خاورمیانه عربی وزارت خارجه بر پرهیز گروه‌های فلسطینی از درگیری‌های حاشیه‌ای تاکید کرد.

کد خبر 33064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز