دفتر جنبش امل در تهران در آستانه روز قدس طی گزارشی به بررسی چگونگی تلاش رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های آمریکا برای ریشه کن کردن ارزش‌ها و مقدسات اسلامی در چند دهه اخیر کرد و نسبت به این تلاش‌ها هشدار داد.

دفتر جنبش امل در این گزارش همچنین خطاب به مسلمانان نسبت به آینده فلسطین هشدار داده و اراده اسلامی را برای حل مسئله فلسطین خواستار شده است. برگرفتی از متن این گزارش در پی می‌آید.

چندین دهه است که قدس و فلسطین عرصه توطئه گری صهیونیست‌هایی است که می‌خواهند آثار این سرزمین به ویژه قدس و مسجد الاقصی را از پایه ویران کنند.

این توطئه‌ها با هدف دستیابی به قدرت نظامی و امنیتی این رژیم انجام می‌گیرد. اسرائیل با مشغول کردن امت عربی و اسلامی به درگیری‌های داخلی و اختلافات محلی و طایفه‌ای، دیوار حایلی میان مسلمانان و قضایای مقدس و سرنوشت سازفلسطین کشیده است.

اسرائیل با منفعل کردن جوامع عربی و توطئه‌های وسیع، انجام جرم وجنایت‌های مشهودی که در حق قدس، فلسطین، تمامی اعراب، مسلمانان و بلکه همه آزادگان جهان انجام می‌دهد، می‌خواهد وحدت ما را را از بین ببرد و ما را متفرق کند.

در اینجا نقش امام موسی صدر به‌عنوان رهبری مسلمان، اندیشمندی روشنفکر، اصلاح طلبی بزرگ و مجاهدی نستوه که برای اولین بار طرح مقاومت جهادی را عملی ساخت بیش از پیش رخ می‌نماید.

او بعد از اشغال فلسطین از سوی اسرائیل، خطر حضور این رژیم را برای لبنان حس و سعی کرد قضیه فلسطین را یک دغدغه ملی برای تمام مسلمانان دنیا و بلکه یک قضیه جهانی و انسانی جلوه دهد.

امام موسی صدر با سازماندهی گروه‌های مقاومت لبنانی تحت عنوان جبش امل نخستین سنگ بنای طرح مقاومت دربرابر دشمن صهیونیستی را پایه ریزی کرد. در فرهنگ مقاومت ما، قدس قبله اول و سومین حرم شریف است. آنجا قلب جنبش و مرکز ثقل حرکت ماست.

حافظت از قدس یک وظیفه عربی، اسلامی و ملی برای ما و بلکه تمامی آزادگان جهان است و این ارض مقدس تنها با جهاد مبارزان شریف آزاد خواهد شد.

اسرائیل با طرح خاورمیانه جدید که با حمایت آمریکا پیشنهاد شد می‌خواهد یک عضو اصلی در منطقه شود تا از این طریق بتواند بر امکانات و منابع خاورمیانه مسلط شود.

اسرائیل حدود ربع قرن در اراضی سال 1948 و مرزهای جنوبی لبنان حضور داشت اما این فقط حضور فیزیکی بود و هیچ گونه تعاملات تجاری، فرهنگی، دیداری و... با لبنان نداشت.

اما اگر روزی این تعاملات آغاز شود اسرائیل ریشه می‌دواند، از نو متولد می‌شود و برای همیشه در منطقه باقی می‌ماند.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) الگویی برای تمام مجاهدان و مبارزان فلسطینی و لبنانی شد. چنانکه امام خمینی فرمودند: اسرائیل غده سرطانی است و باید ریشه کن شود.

درحالیکه اکثردولت‌های عربی و اسلامی در آغوش حمایتگر این دشمن اشغالگر خفته اند، امام خمینی فریاد احقاق حقوق ملتی را برآورد که به او ظلم شد، سرزمینش غصب شد و فرزندانش از وطن خود آواره شدند.

امام خمینی با حمایت از ملت فلسطین؛ قضیه آنها را جزو اولویات می‌دانست و همواره بر بازگرداندن حقوق این ملت مظلوم و دفاع از آنها تاکید داشت. از همین رو آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامید.

ایشان بعد از انقلاب اسلامی ایران، سفارت اسرائیل را در تهران به سفارت فلسطین تبدیل کردند و ضمن حمایت اصولی از مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیستی،مسئله فلسطین را از مهم‌ترین مسایل عالم اسلامی دانستند.

امروز و درحالی که تمامی معیارهای حمایت، یاری و همکاری با این ملت مظلوم رنگ باخته است، چشم‌ها بار دیگر به سوی مسجدالاقصی است که شاهد خطرناک‌ترین عملیات حفاری از سال 1967 تاکنون است.این عملیات در زیر باب المغاربه، در غربی مسجدالاقصی، درحال انجام است و مسجدالاقصی و قبه الصخره را تهدید می‌کند.

درمقابل این هتک حرمت آشکار، اعراب و مسلمانان هیچ عکس العمل جدی از خود نشان ندادند و تنها دیدند و شنیدند! مقامات کشورهای عربی حتی از صدور بیانیه‌ها و شعارهای ظاهری نیز علیه این اقدام صهیونیست‌ها سر باز زدند و گویی اصلا برنامه‌ها و طرح‌هایی که وجود قدس و مسجدالاقصی را به مخاطره انداخته است برایشان اهمیتی ندارد و حتی در برابراوضاع داخلی فلسطین و فتنه‌هایی که برای ازهم پاشی این ملت درجریان است ساکتند.

فتنه‌هایی که توسط اسرائیلی‌ها برای ایجاد تفرقه و تجزیه آنچه از ملت فلسطین باقی مانده، مشتعل شده است.

اسرائیل این اقدامات را برای سرپوش گذاشتن روی قضیه اصلی فلسطین انجام می‌دهد و می‌خواهد به دنیا بقبولاند که فلسطینی‌ها نمی‌توانند خودشان زمام امورشان را به دست گیرند و حکومتی مستقل تشکیل دهند.

مقامات اسرائیل حتی از اعلام رسمی توطئه‌هایی که گروه‌های یهودی افراط گرا با هدف تخریب مسجدالاقصی یا قتل عام نمازگزاران داخل آن انجام می‌دهند ابائی ندارند

 آنها گستاخانه اعلام می‌کنند که مانع حضور نمازگزاران در مسجدالاقصی می‌شوند و در ادامه از برنامه‌های درازمدت خود مبنی بر ساخت معبد هیکل سلیمان که یهودیان معتقدند روزگاری در مکان کنونی مسجدالاقصی وجود داشت، سخن می‌گویند.

اقدامات نیروهای اشغالگر درزیر باب المغاربه که در سمت غرب مسجد واقع و به باب النبی معروف است، در حقیقت استمرار عملیات حفاری و تخریبی است که از سال 1967 با ویران کردن روستای المغاربه،روستایی در کناره دیوار براق آغاز شد.

رژیم صهیونیستی به بهانه‌های امنیتی بر باب المغاربه مسلط شد تا به واقع بتواند راه ورودی و مدخلی برای سربازان و شهرک نشینان صهیونیستی به داخل مسجد ایجاد کند. 

امروزخطرناک‌ترین هدفی که ممکن است اسرائیل بدان دست یابد این است که این حفاری‌ها مقدمه اجرای طرح آریل شارون، نخست وزیر پیشین اسرائیل باشد که می‌خواست با تقسیم مسجدالاقصی مرزهایی را برای دولت نامشروع اسرائیل ترسیم کند و به این ترتیب سرزمینی برای یهودیان ساکن در این سرزمین و به‌خصوص در شهر قدس قرار دهد تا آنها آزادنه بتوانند هیکل سلیمان را بنا کنند.

آیا هم اکنون زمان اجرای عملی این طرح فرا رسیده و آیا حفاری‌هایی که از سال 1967 شروع شده است باهدف بنای هیکل سلیمان به‌عنوان جزئی از مسجدالاقصی و محدود کردن حریم باب المغاربه ادامه می‌یابد؟! حل مشکل کنونی فلسطین و جلوگیری از اعمالی که درنهایت به نابودی این کشور و حذف آن از روی نقشه منجرخواهد شد، اراده اسلامی و عربی را می‌طلبد.

ملت‌های اسلامی و عربی باید برای محدود کردن و جلوگیری از فعالیت حکومت غاصب و اشغالگراسرائیل که با تبعیض نژادی هر ملتی را که ازوی اطاعت نکند درهم می‌کوبد و کودکانش را می‌کشد و آواره می‌سازد عزمشان را جزم کنند.

تسامح و تساهل دولت‌های عربی و اسلامی دراین باره انگیزه‌ای برای تشویق و استمرار برنامه‌های دشمن صهیونیستی است که با هدف تملک مقدسات ما و هتک حرمت به ارزش‌های ما انجام می‌گیرد.

ملتی که ارزش‌ها و مقدساتش را از دست بدهد شایسته حیات نیست. خون شهیدانش که می‌خواستند بزرگی و عزت را برای کشورشان به ارمغان بیاورند پایمال می‌شود وملت به خواری و ذلت می‌افتد.

امام موسی صدر به شدت نسبت به وقوع این موضوع هشدار می‌دهد و می‌گوید: تعامل و ارتباط با اسرائیل به هراندازه‌ای و به هر دلیلی که باشد یک خیانت ملی، سرپیچی از مبادی و ارزش‌های دینی و انحراف از اصولی است که تاریخ، امت و رهبران ما برای بدست آوردنش تلاش کرده اند و این خیانت بی‌پاسخ نخواهد ماند.

کد خبر 33066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز