دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دوشنبه شب پنجم آذر به وقت تهران کنفرانس آناپولیس در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در ایالت مریلند برگزار می‌شود.

وزیران امور خارجه آمریکا ، انگلیس، فرانسه و ایتالیا در چند هفته اخیر با سفر به خاورمیانه و دیدار‌های فشرده سعی کردند به هر طریق ممکن نظر کشورهای عربی تأثیر گذار را به شرکت در این کنفرانس جلب کنند.

گرچه 16 کشور عربی در آناپولیس شرکت می‌کنند و رسانه‌های غربی حضور کشورهای عربی را به مثابه تأثیرگذاری غرب بر تحولات خاورمیانه تبلیغ می‌کنند اما روشن است که کشورهای عربی فقط به‌دلیل اینکه مبادا ناکامی حتمی کنفرانس به شرکت نکردن آنان مربوط شود، در آناپولیس حضور یافته‌اند.در نمایشی بودن کنفرانس آناپولیس هیچ تردیدی وجود ندارد چنان‌که جاناتان استیل مقاله نویس روزنامه گاردین 11 روز پیش نوشت ، مسئله اینست که اگرآناپولیس شکست بخورد، چه خواهد شد.

از نظر استیل فلسطینی‌ها جنگ مسلحانه را در دهه 70 قرن گذشته تجربه  و در دهه 80 با اسرائیل مصالحه کردند و امیتازهای قابل توجهی دادند.در دهه 90 عملیات انتحاری را در دستور کار قرار دادند.

مذاکرات زیادی برگزار شد اما به‌دلیل فقدان اراده لازم نزد دولت‌های عربی و حمایت بی‌چون و چرای آمریکا و اروپا از اسرائیل، فلسطینی‌ها در بهترین شرایط با تشکیلات خودگردان به‌عنوان پلیس غیررسمی اسرائیلی، فلسطینی‌ها را کنترل می‌کند.

از نظر کاخ سفید مهم نیست فلسطینی‌ها از آناپولیس طرفی نبندندزیرا  آمریکا قصد داردبا آناپولیس مبانی سازمان مللی مسئله فلسطین را که مورد قبول اسرائیل نیست با مبانی جدید جایگزین کند.

حسین رویوران، کارشناس امور خاورمیانه می‌گوید: در قطعنامه 194 و242 شورای امنیت حق بازگشت آوارگان فسطینی به موطن خود و عقب نشینی اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی مورد تأکید قرار گرفته است، اما  آمریکا با آناپولیس و کنفرانس‌های مشابه قصد دارد مبانی جدیدی ایجاد کند.

از طرف دیگر آمریکا، اسرائیل و اروپا که درافکار عمومی مردم خاورمیانه در جریان مسئله فلسطین کاملا منزوی و منفور هستند، قصد آن دارند که با آناپولیس‌ها روابط اعراب و اسرائیل عادی شود.

اسرائیل با اردن و مصر رابطه سیاسی و دیپلماتیک دارد اما حتی مردم این کشورها رژیم صهیونیستی را به‌عنوان رژیمی منفور و غاصب می‌شناسند.

از طرف دیگر تاکنون رابطة اعراب و اسرائیل بر پایه تضاد عربی- اسرائیلی یا اسلامی-  اسرائیلی بوده است حال آمریکا قصد دارد در قالب به‌اصطلاح مبارزه با تروریسم مبنا را تغییر دهد و نیروها را به تندرو (مقاومت) در یک طرف و نیروهای به‌اصطلاح میانه رو (دولت‌های مطیع آمریکا) و اسرائیل را در طرف دیگر تقسیم بندی کند.

کد خبر 37651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز