یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در آستانه تشکیل کنفرانس به‌اصطلاح صلح در آناپولیس آمریکا دیپلمات‌های ارشد اروپا وارد فلسطین اشغالی شده‌اند تا کمک کنند حداقل کنفرانس آنا پولیس ظاهری آبرومند داشته باشد و طرف‌های اصلی مناقشه در آن شرکت کنند.

سفر برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه و دیوید میلیبند وزیر امور خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی در حالی است که در 2 ماه اخیرکاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا 8 بار به منطقه سفر کرده ولی هنوز در باره حضور و عدم حضور طرف‌های اصلی مناقشه (فلسطینی‌ها وسوری‌ها ) در کنفرانس هیچ چیزی قطعی نشده است.

وزیران امور خارجه انگلیس و فرانسه یک روز قبل از آخرین دیدار محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی با ایهود المرت نخست وزیر ر‌ژیم صهیونیستی دیدار کردند تا شاید با قدری مانور سیاسی شرایط برای حضور فلسطینی‌ها در کنفرانس فراهم شود.

آنها نه تنها عباس و المرت با هم دیدار می‌کنند بلکه قرار است برای فضا‌سازی‌ سیاسی، آزادی زندانیان فلسطینی در کابینه رژیم صهیونیستی تصویب شود.

البته سلام فیاض نخست وزیر محمود‌عباس زودتر از طرف اسرائیلی سهم خود را با بیان این مطلب که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به نفع رژیم صهیونیستی باید خلع سلاح شود ادا کرده است.

کوشنر نیز برای کمک سیاسی به عباس گفته است: شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری یکی ازموانع مهم دربرابر صلح به شمار می آید.

کوشنر درادامه افزود: اسرائیل باید شهرک سازی را فورا به منظور پیشرفت به سوی صلح متوقف کند و هیچ توجیهی نه به لحاظ طبیعی و نه به لحاظ امنیتی برای گسترش روند شهرک سازی‌ها وجود ندارد، بلکه برعکس شهرک سازی احساس ظلم را افزایش می دهد و حالت ناامنی را تقویت می کند.

وزیرامورخارجه فرانسه با بیان این مطلب که زمان آن فرا رسیده است که به سوی جلو گام برداریم، گفت: هدف مشترک ما تاسیس کشور فلسطین درسال 2008 است و کنفرانس آناپولیس باید نقطه آغاز فعالیت دیپلماتیک، سیاسی واقتصادی با هدف رسیدن به وضعیت پایانی سرزمین های فلسطین باشد.

پیش از این، صائب عریقات گفت که فلسطینی‌ها به آمریکا ابلاغ کرده‌اند، آنها کمتر از توقف کامل شهرک سازی پیش از برگزاری کنفرانس بین المللی درباره صلح خاورمیانه در منطقه آناپولیس ایالت مریلند آمریکا در اواخر ماه جاری میلادی را قبول نخواهند کرد.

وی گفت که نامه‌ای را روز جمعه برای جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا فرستاده و خواستار آن شده است که رژیم اسرائیل به‌طور کامل تعهدات خود در چارچوب طرح نقشه راه را اجرا کند.

این طرح خواهان توقف همه فعالیت‌های شهرک سازی از جمله گسترش شهرک های موجود است. توقف شهرک‌سازی‌ از 15 سال پیش در تعهد رژیم صهیونیستی بوده است اما هیچگاه به آن عمل نشده است.

فلسطینی‌ها قبول حق بازگشت آوارگان به موطن اصلی خود و تصرف قدس شرقی را هم به‌عنوان شروط توافق اعلان کرده‌اند اما فعلاً آمریکا و اروپا بر سر شهرک‌سازی‌ مانور می‌دهند.

همزمان با سفر کوشنر آسوشیتد‌پرس‌ از قدس گزارش داد مقامات‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ می‌گویند آمریکا به‌ تل‌‌آویو فشار می‌آورد تا پیش‌ از برگزاری‌ کنفرانس‌ صلح‌ آناپولیس‌ در مریلند توقف‌ کامل‌ ساخت‌ شهرک‌‌های یهودی‌ نشین‌ را در کرانه‌ غربی‌ اعلام‌ کند.

کد خبر 36919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز