یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع آگاه فلسطینی از پیام‌های متعدد خالد مشعل به سران کشورهای عربی و دبیر کل اتحادیه‌ عرب در زمینه‌ تحریم کنفرانس آناپولیس خبر دادند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه فلسطینی به روزنامه‌ الحیات، چاپ لندن، اظهار داشتند: خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، در پیام‌های متعددش به سران کشورهای عربی و عمرو موسی دبیر کل اتحادیه‌ عرب آنها را به تحریم کنفرانس آناپولیس که روز سه‌شنبه‌ی جاری در آمریکا برگزار می‌شود، فراخوانده است.

مشعل در این پیام‌ها تاکید کرده است که کنفرانس آناپولیس به منزله‌ عدم جدیت آمریکا در جهت به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین است. مشعل با بیان اینکه انگیزه‌های دیگری در ورای برگزاری این کنفرانس وجود دارد، خاطر نشان کرده است: هدف این کنفرانس ایران و فراهم کردن زمینه‌ی رویارویی با این کشور است.

به گفته‌ منابع آگاه، مشعل در ادامه‌ پیامش عنوان کرده است: موضع‌گیری ایهود المرت نخست وزیر اسراییل در قبال مسایل وضعیت نهایی و نیز مسایل فرعی و مقطعی تغییر نکرده است، چرا که شیوه‌ اسراییل همچنان به بررسی مسایل امنیتی موجود در طرح نقشه‌ی راه متمرکز است. این منابع افزودند: مشعل گفته است که برخی اسراییلی‌ها غالبا از وعده‌هایشان سرباز می‌زنند.

مشعل بیان داشته است: خطری واقعی مسایل مربوط به وضعیت نهایی نظیر بیت‌المقدس، شهرک‌سازی‌ها و حق بازگشت آوارگان را تهدید می‌کند. وی اظهار داشت: کنفرانسی که در سایه‌یاختلاف فلسطینی‌ها و در شرایط نامناسب فلسطین و اسراییل و نیز عدم اجماع فلسطینی‌ها برگزار می‌شود، نمی‌تواند نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد.

رهبر حماس با اشاره به محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان، هشدار داد: هیچ مسئول ملی برای انجام مذاکرات عمیق در خصوص فلسطین وجود ندارد، چرا که نتایج بدست آمده اشاره‌ای به تغییر ریشه‌ای در موضع‌گیری آمریکا و اسراییل و تعهد آمریکا به اصول کشورهای عربی ندارد.

مشعل اظهار داشته است: طرح صلح عربی که در نشست ریاض بار دیگر از سوی اعراب مورد تاکید قرار گرفت، چندان مورد توجه نیست. رئیس دفتر سیاسی حماس عنوان داشته است که کنفرانس آناپولیس در سایه‌ی نبود عوامل موفقیت این کنفرانس و عدم دستیابی به سند مشترک برگزار می‌شود.

مشعل نسبت به تکیه بر اظهارات جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا به عنوان اساس آغاز ماراتن مذاکرات اسراییل و فلسطین هشدار داد. وی ضمن تحریم کنفرانس آناپولیس گفت: این کنفرانس در برگیرنده‌ی چشم‌پوشی رایگان اعراب از حقوقشان بدون هیچ گونه تلاشی از سوی اسراییل است.
هم چنین منابع آگاه اظهار داشتند: مشعل اخیرا با یک مقام ایرانی عالی‌رتبه دیدار و به بررسی تحولات خاورمیانه به ویژه کنفرانس آناپولیس و اوضاع لبنان پرداخته است. براساس اطلاعات به دست آمده، این مقام ایرانی در این دیدار تاکید کرد که کنفرانس آناپولیس اعمال فشار بر ایران را هدف قرار داده است. این منابع افزودند: ایران بار دیگر میزبانی کنفرانس ملی گروه‌های فلسطینی مخالف آناپولیس را خواستار شد.

کد خبر 37522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز