چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 15 سال پیش پس از هیاهوهای کنفرانس اسلو که زمزمه تشکیل دولت فلسطینی مطرح بود یاسر عرفات رهبر فقید فلسطین برای رایزنی به فرانسه رفت.

وی بعدها در خاطرات خود این‌گونه گفت که در ملاقات با فرانسوا میتران رئیس‌جمهوری وقت فرانسه مسئله اعلان تشکیل دولت فلسطینی را با میتران طرح کردم و   او    مرا  از این کار منع کرد و گفت: اگر تشکیل دولت فلسطین اعلام شود، پاریس نمی‌تواند دولت فلسطینی را به رسمیت بشناسد.

عرفات می‌گوید پرسیدم چرا؟ و میتران گفت چون مرزهای دولت فلسطینی مشخص نیست. و من به رئیس‌جمهوری فرانسه گفتم شما دولت اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اید. حالا بگویید مرزهای اسرائیل کجاست که میتران سکوت کرد.

حالا پس از 15 سال قرار است هفته آینده کنفرانس آناپولیس تشکیل شود تا زمینه اجرای طرح 2 دولت فلسطینی و اسرائیلی را فراهم کند.

این نشست که در روز 27 نوامبر(6 آذر) در آکادمی نیروی دریایی آمریکا در شهر آناپولیس، مرکز ایالت مریلند، برگزار خواهد شد از سوی رسانه‌های غربی نخستین مذاکرات همه جانبه و جدی در زمینه صلح خاور میانه از سال 2000 تاکنون توصیف شده است.

فلسطینی‌ها تشکیل دولت خود را به تحقق شرط تعیین مرزهای میان اسرائیل و کشور فلسطینی، روشن شدن آینده بیت المقدس، حل مسئله شهرک‌های اسرائیلی برپا شده در زمین‌هایی که اسرائیل در جنگ سال 1967 اشغال کرد و تحقق حق بازگشت پناهجویان فلسطینی و خانواده های آنها  به شهرها و روستاهایی که در جنگ 1948 از آن فرار کردند یا به زور بیرون رانده شدند مشروط کرده‌اند.

صائب عریقات مذاکره‌کننده فلسطینی روز سه‌شنبه رسما اعلام کرد که اختلاف میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی همچنان باقی است.

گروه‌های تند‌روی اسرائیلی روز چهار شنبه اعلام کردند که طرحی تبلیغاتی موسوم به یک بیت المقدس به راه خواهند انداخت تا مانع دادن امتیاز به فلسطینی‌ها در بیت المقدس شوند.

از سوی دیگر ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اظهار داشت: توقف طرح‌های کنونی احداث شهرک‌های اسرائیلی که از مدت‌ها پیش ساخته شده‌اند به لحاظ قانونی غیرممکن است.

در مورد حق بازگشت فلسطینی‌ها به موطن خود هم اصلا حرفی به میان نمی‌آید. بالاخره اینکه رادیوبی‌بی‌سی روزچهارشنبه به نقل از نخست‌وزیررژیم صهیونیستی گفت که در کنفرانس به‌اصطلاح صلح آناپولیس آمریکا مسایل اساسی سرزمین‌های اشغالی فلسطین بررسی نخواهد شد.

حالا روشن نیست که چگونه رسانه‌های غربی کنفرانس آنا پولیس را همه جانبه و جدی توصیف می‌کنند. البته برای تکمیل این شعبده بازی دیپلماتیک اعلام شده است که وزارت خارجه آمریکا برای 49 کشور و سازمان بین‌المللی جهان، دعوتنامه فرستاده تا در نشست آناپولیس شرکت کنند.

کشورهایی عربی که در این نشست دعوت شده‌اند، عبارتند از: عربستان‌سعودی، سوریه، مصر، اردن، عمان، قطر، بحرین، امارات عربی متحده، عراق، لبنان، مغرب، الجزایر، تونس، یمن، سودان و موریتانی.

وزارت خارجه آمریکا همچنین برای 9 کشور اروپایی دعوتنامه حضور در نشست آناپولیس را ارسال کرده است که عبارتند از: فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، نروژ، اسپانیا، سوئد، انگلیس، اسلوونی و سخنگوی اتحادیه اروپا.

کشورهایی که از قاره آسیا، آمریکا و آفریقا در این نشست دعوت شده‌اند نیز چین، هند، ژاپن، پاکستان، ترکیه، مالزی، اندونزی، روسیه، کانادا، سنگاپور و آفریقای جنوبی هستند.

در نشست آناپولیس بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، تونی بلر نماینده ویژه کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح خاورمیانه، عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ناظرانی از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حضور خواهند داشت.

روشن نیست برای نشستی که طرف‌های اصلی آن در بخش عربی(عربستان، سوریه) هنوز در مورد سطح مشارکت در آن تصمیم نگرفته‌اند و مسایل اساسی سرزمین‌های اشغالی فلسطین هم بررسی نخواهد شد، دعوت از این جمع کثیر از دولت‌ها (یمن، مغرب، سودان، اسلوونی، هند، سنگاپور و....) چه هدفی را دنبال می‌کند.

فاجعه انسانی در غزه

فاجعه انسانی در نوار غزه به سبب اقدامات رژیم صهیونیستی و جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه از سوی این رژیم، در حال پدیدار شدن است.

روزنامه گاردین با بیان این مطلب در ادامه نوشت: گذرگاه رفح توسط مصر بسته شده و گذرگاه صوفا نیز توسط اسرائیل مسدود شده و از همین رو ارسال کمک‌های انسان دوستانه به این منطقه 70 درصد کاهش یافته است.

گاردین نوشت: فاجعه انسانی در غزه در حال پدیدار شدن است. 50 درصد از ساکنان غزه بیکار بوده و 84 درصد از ساکنان آن زیر خط فقر زندگی می کنند و بر اساس آمار بانک جهانی 46 درصد از مردم غزه غذای کافی در اختیار ندارند و اینها همان افرادی هستند که اسرائیل آنها را دشمن خود می داند.

گاردین در ادامه توصیف خود از غزه نوشت: وضعیت در غزه بسیار اسف بار است و باید هر چه سریعتر در این منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرد و از گرسنه ماندن یک میلیون و 400 هزار نفر از ساکنان آن جلوگیری کرد.

علاوه بر آن باید مسئله غزه در راس مسائل مورد بحث در کنفرانس آناپولیس قرار گیرد، زیرا تا زمانی که این مسئله حل نشود، اسرائیل رنگ صلح را نمی بیند.

در همین رابطه، چند روز قبل نیزکمیته بین المللی صلیب سرخ با انتشار بیانیه ای، درباره وخامت اوضاع انسانی نوار غزه و ادامه محاصره این منطقه از سوی اسرائیل و اتحادیه اروپا هشدار داد.

کد خبر 37246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز