دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

این روزها گلوله‌باران غزه نه‌تنها وحشیانه‌تر شده است بلکه اهداف حملات نیز تغییر کرده است.

امروزه نیروی هوایی اسرائیل دفاتر، اماکن و گشتی‌های پلیس فلسطینی را هدف قرار می‌دهد. در حمله به ایستگاه‌های پلیس فلسطین 5 پلیس کشته شده‌اند.

ایهود باراک به رادیو ارتش اسرائیل گفت: حمله به غزه حتمی است و شبکه10 تلویزیون اسرائیل نیز مدعی شد در حمله به غزه جامعه بین‌المللی در کنار اسرائیل خواهد بود.

این درحالی است که در حملات اسرائیلی‌ها، قربانیان غیرنظامی سهم بیشتری دارند و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان به ملاقات با ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل می‌شتابد.

آمنون آبراموویچ گوینده تلویزیون اسرائیل می‌گوید: ارتش ما در 24 ساعت اخیر 10 فلسطینی  را که شامل چند کودک نیز بوده است، کشته‌اند اما هنوز هیچ صدای اعتراضی شنیده نمی‌شود.

گلوله‌باران غزه جایگزین حمله زمینی ارتش اسرائیل به این منطقه نیست، بلکه زمینه ساز  حمله‌ای است که ارتش اسرائیل در قالب سیاست مجازات عمومی مردم فلسطین در پیش گرفته است.

براساس گزارش شبکه 2 تلویزیون اسرائیل ژنرال‌های ستاد مشترک ارتش اسرائیل بحث سختی را درباره چگونگی حمله به غزه و به‌خصوص ایستگاه‌های پلیس فلسطین شروع کرده‌اند.

حمله به کلانتری‌های فلسطین هدف آسانی است، مشکل آنجاست که اگر امنیت داخلی فلسطین مخدوش شود، چه تبعات منفی ممکن است برای اسرائیل به دنبال داشته باشد.

روزنامه معاریو اخیرا نوشت: ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل در سفر به واشنگتن، نظر موافق آمریکا را برای حمله به غزه به‌دست آورده است. مقاومت فلسطین در غزه به رهبری حماس هدف اصلی حمله به غزه خواهد بود.

ژنرال‌های اسرائیلی معتقدند حمله به غزه بی‌فایده است، مگر این‌که ارتش اسرائیل حداقل به‌مدت 2 سال در این منطقه باقی‌بماند.بهانه  اسرائیل برای حمله به غزه مسئله پرتاب موشک‌های دست‌ساز قسام به مناطق تحت کنترل اسرائیل است.

مشکل ارتش اسرائیل آن است که اگر پس از حمله به غزه و حتی حضور درازمدت در غزه باز هم موشک‌های قسام از غزه شلیک شود، کل عملیات نظامی ارتش اسرائیل یک شکست تلقی خواهد شد؛ شکستی که یادآور شکست تابستان گذشته ارتش اسرائیل از حزب‌الله خواهد بود.

ارتش اسرائیل با وجود همه تلاش‌ها و امکانات وسیع ماهواره‌ای و قدرت نظامی هیچ‌گاه نتوانست مانع شلیک موشک‌های حزب‌الله به اسرائیل شود.

برخی محافل سیاسی در اسرائیل حمله به غزه را به انگیزه‌های شخصی باراک برای رسیدن به سمت نخست‌وزیری مربوط می‌دانند.

وزیر سابق آموزش و پرورش اسرائیل، باراک را به‌دلیل اخلاق و منش متکبرانه وی، فردی بسیار خطرناک برای اسرائیل توصیف می‌کند. وی معتقد است باراک با ارتکاب جنایت در غزه می‌تواند نتانیاهو را در انتخابات آینده اسرائیل شکست دهد.

البته رهبران حماس نیز هوشیار هستند و گفته‌اند غزه را به قبرستان متجاوزان تبدیل خواهند کرد. گروه‌های فلسطینی معتقدند بعد از اجلاس به اصطلاح صلح در آناپولیس، اسرائیل به غزه حمله خواهد کرد لذا از هم‌اکنون اتاق مشترک عملیات تأسیس کرده‌اند.

weekly.ahram.org.eg
8نوامبر

کد خبر 36438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز