چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

ترجمه زهرا صدری: یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی در سخنانی در 10 دسامبر از غیرقابل تحمل بودن انزوا و محاصره نوار غزه خبر داد.

وی تأکید کرد که باید راهکارهای مناسب تری برای تجهیزات خدمات درمانی نوار غزه در نظر گرفته شود.

امبروگیو ماننتی، مسئول سازمان بهداشت جهانی در کرانه باختری و نوار غزه، مذاکرات طولانی با پزشکان سازمان حقوق بشر اسرائیل و انجمن سلامت روانی نوار غزه داشته است.

وی گفت: با شرایط کمبود کنونی تجهیزات پزشکی در غزه، سلامت مردم این شهر به شدت در معرض خطر است.

وی همچنین گفت: تعداد بیمارانی که حتی در خارج از غزه مورد معالجه قرار نمی‌گیرند نیز رو به افزایش است.

هدس زیو، رئیس پزشکان سازمان حقوق بشر نیز با ابراز نگرانی در این باره می‌گوید، بیماران فلسطینی غزه به شرطی اجازه خروج از این شهر را دریافت می‌کنند که تعهد نامه‌های کتبی را امضا کنند.

گفته می‌شود مجوز خروج به شرط همکاری این افراد با سرویس امنیتی اسرائیل صادر می‌شود.

بسام الوحیدی، جوان 28 ساله‌ای‌است از رفع (در جنوب غزه) که چند ماه پیش پزشکان تشخیص دادند بیماری چشم او حاد شده و درصورتیکه درمان مناسبی انجام نشود، بینایی اش را از دست خواهد داد. به همین منظور قرار شد تا وی را به بیمارستانی در غرب بیت‌المقدس بفرستند.

وحیدی می‌گوید: در آنجا به من مجوزی دادند و من را به پاسگاه پلیس در شمال غزه که تحت تصرف اسرائیل است بردند. پس از 2 یا 3 ساعت انتظار، برای بازجویی من را به اتاقی هدایت کردند. بیش از یک ساعت در آن اتاق منتظر ماندم تا آنکه افسر سؤالاتی از خود و خانواده‌ام مطرح کرد. در ادامه درخصوص مبارزان نیز پرسش‌هایی از من داشت و از من خواست که در ردیابی و یافتن مبارزانی که موشک‌های اسرائیلی را در جنوب این کشور منهدم کرده بودند، با آنها همکاری داشته باشم.

به گفته وحیدی، افسر اسرائیلی به او قول داد درصورتیکه که با آنها همکاری کند، بهترین تجهیزات و پزشکان را برای معالجه چشمانش فراهم کند.

این جوان فلسطینی می‌گوید: به آن افسر اسرائیلی گفتم که درمان چشمانم حق من است و در ازای آن حاضر به همکاری با سرویس‌های امنیتی اسرائیل نیستم. بعد از آن، چندین بار برای اخذ مجوز اقدام کردم اما موفق نشدم. در حال حاضر بینایی چشم راستم را از دست داده‌ام و اگر سریعا درمانی روی چشم چپم صورت نگیرد، بینایی‌ام را به‌طور کامل از دست خواهم داد.

رئیس پزشکان سازمان حقوق بشر در این باره می‌گوید: موارد بسیار زیادی مانند وحیدی وجود دارد. صلیب سرخ بین‌الملل واقع در بیت‌المقدس هم اعلام کرده است، مسئولیت مردم غزه همچنان بر عهده اسرائیل است و بیماران باید مورد معالجه قرار گیرند.

همچنین او در ادامه گفت: سازمان‌های حقوق بشر نباید اجازه دهند که مردم بی‌گناه برای اینکه اجازه درمان پیدا کنند وادار به دادن اطلاعات شوند.

رئیس پزشکان سازمان حقوق بشر همچنین می‌گوید، اقدامات پزشکی باید روی بیماران انجام گیرد حتی اگر این احتمال وجود داشته باشد که آنها باعث ایجاد خطرات امنیتی  ‌شوند.

او برای نمونه پیشنهاد انتقال بیماران از غزه به بیت‌المقدس با اتوبوس های نظامی اسرائیل را به‌عنوان یکی از راه‌های کمک به بیماران فلسطینی مطرح کرده است.

این مسئله ممکن است به بیمارانی مثل احمد کمک کند. احمد تنها 21 سال دارد و از خونریزی شدید داخلی به‌دلیل سرطان معده رنج می‌برد.

اما به او اجازه خروج از غزه را نمی‌دهند. مقامات اسرائیلی تصور می‌کنند که او باعث ایجاد خطرات امنیتی در اسرائیل می‌شود.

نعیم، پدر احمد می‌گوید، در اواخر اکتبر به پاسگاه پلیس در شمال غزه مراجعه کرده و بعد از چند بار رفت و آمد بالاخره توانسته مجوز خروج پسرش را بگیرد، اما هنگام خارج شدن از غزه، اسرائیلی‌ها به دلایل امنیتی آنها را بازگرداندند. آنها یک بار دیگر نیز برای مجوز اقدام کردند که مورد پذیرش اسرائیلی‌ها قرار نگرفت.

نعیم گفت: حدود یک ساعت و نیم در اتاق منتظر ماندیم. سپس سربازان گفتند که باید با احمد صحبت کنند و من بیرون از اتاق منتظر ماندم. هنگامی که پسر مریضم از اتاق خارج شد، گفت: اکثر سؤالات آنها در مورد اردوگاه‌های آوارگان بود که همه ما در مورد آن اطلاع داریم. به‌دلیل عدم همکاری احمد با اسرائیلی‌ها، برای چندمین بار، مجوز خروج به او داده نشد.

با وجود این فجایع که جان هزاران فلسطینی ساکن غزه را به خطر انداخته، هنوز هیچ واکنشی از سوی سازمان‌های بین‌المللی نشان داده نشده است.

Uruknet.info
13دسامبر2007

کد خبر 39625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز