گروه بین‌الملل: ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است قصد دارد تمرین جنگی بزرگی را هفته آینده، مشابه نبرد احتمالی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در کرانه باختری اجرا کند.

شبیه‌سازی جنگ احتمالی در کرانه غربی معنای دیگر تمرین برای جنگ شهری است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص مدعی شده است که طراحی این تمرین نظامی به اواخر بهار و اوایل تابستان امسال برمی‌گردد و اجرای آن یک هفته پیش از  کنفرانس به اصطلاح صلح آناپولیس در آمریکا کاملاً تصادفی است.

در روزهای اخیر منابع خبری اسرائیلی و عربی، گزارش‌هایی دائر بر آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله همه‌جانبه به غزه پس از کنفرانس آناپولیس منتشر کرده‌اند.

کرانه باختری در دست تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس است و نوار غزه در اختیار جنبش مقاومت اسلامی (حماس) قرار دارد.

گرچه بحث تمرین جنگ احتمالی در کرانه باختری مطرح شده است، اما اگر قرار است اسرائیل به مناطق فلسطینی حمله کند، بی‌تردید غزه هدف شماره یک خواهد بود.

تمرین جنگ شهری، در نتیجه شکست فاحش و آشکار ارتش رژیم صهیونیستی در لبنان در سال گذشته مطرح شده است. کماندوهای اسرائیلی سال گذشته در شهرک بنت جبیل هرگز نتوانستند از عهده نیروهای حزب‌الله برآیند.

سیدحسن نصرالله در سال 2000 وقتی نیروهای اسرائیلی جنوب لبنان را ترک کردند در اجتماعی عظیم، بنت جبیل کیان صهیونیستی را سست‌تر از خانه عنکبوت توصیف کرد.

لذا در تابستان 2006 ارتش رژیم صهیونیستی بسیار مایل بود با اشغال بنت جبیل به‌گونه‌ای به حزب‌الله پاسخ دهد، اما شکست قطعی کماندوهای اسرائیلی در جنگ شهری در بنت جبیل گوشه‌ای از ضعف‌های ارتش صهیونیستی را آشکار کرد.

رژیم صهیونیستی قصد دارد به بهانه برچیدن توان موشکی حماس به غزه حمله کند اما بیم آن می‌رود که غزه نیز بنت جبیل دیگری شود. ازاین‌رو تمرین‌هایی از نوع جنگ شهری در دستور کار ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

مسئولان بلندپایه ارتش اسرائیل پیش‌بینی کرده‌اند که کنفرانس آناپولیس شانس زیادی برای موفقیت ندارد. ایهود باراک وزیر جنگ تل‌آویو دیروز گفت، تا زمانی که حماس کنترل نوار غزه را در اختیار دارد و فلسطینی‌ها اسرائیل را به‌رسمیت نشناسند و از حق بازگشت آوارگان فلسطینی به اسرائیل چشم‌پوشی نکنند، هیچ پیشرفتی به‌دست نخواهد آمد.

درخواست‌های باراک درحالی مطرح می‌شود که تحقق این درخواست‌ها حتی در دادوستدهای سیاسی دور از تصور است، چه رسد به این‌که به‌عنوان شرط مطرح شود.

احمد قریح رئیس گروه گفت‌وگو‌کننده فلسطینی قرار بود درباره سند مشترک فی‌مابین با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کند اما سربازان اسرائیلی در پست‌های ایست و بازرسی مانع عبور او شدند.

کد خبر 36534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز