شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از ماه‌ها اختلاف، سرانجام محمود عباس با هیاتی از حماس در کرانه باختری دیدار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای اولین بار پس از ماه‌ها اختلاف با سران جنبش حماس و پس از کنترل نوار غزه از سوی این جنبش، سرانجام با هیئتی از این جنبش متشکل از ناصرالدین الشاعر معاون نخست وزیر و وزیر آموزش و پرورش در دولت حماس و سه تن از مسوولان این جنبش در کرانه باختری رود اردن دیدار کرد.

شاعر به خبرگزاری کویت گفت: ما با مشروعیت تشکیلات خودگردان موافق هستیم و محمود عباس را رییس مردم فلسطین می‌دانیم.

وی افزود: ما پیش از این هم اعلام کرده بودیم که خواهان اقامه نماز در کنار محمود عباس هستیم.

این دیدار روز جمعه(11 آبان) پیش از برگزاری نماز جمعه در مقر تشکیلات خودگران در کرانه باختری رود اردن صورت گرفت.

شاعر تصریح کرد: جنبش حماس به دنبال از بین بردن رکود بوجود آمده در روابطش با جنبش فتح است زیرا معتقد است مردم فلسطین یک خانواده متحد هستند که تداوم اختلافات بین آنها منافع فلسطینیان را به خطر خواهد انداخت، زیرا وحدت منشا قدرت مردم فلسطین است.

وی تاکید کرد که در دیدار با عباس به بررسی آخرین تحولات داخلی و اوضاع امنیتی و مذاکرات در خصوص کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه پرداخته است.

جبریل رجوب مشاور سابق محمود عباس، با اشاره به این دیدار آن را اقدامی شجاعانه و برگرفته از حس مسئولیت و پایبندی به تعهدات در قبال وحدت ملت فلسطین توصیف کرد.

وی نیز به خبرگزاری کویت گفت: این اقدام رهبران حماس در کرانه باختری نشان داد که آنها به تعهداتشان در قبال وحدت مردم فلسطین پایبند هستند.

وی افزود: اختلافات داخلی فلسطین جز به سود اشغالگران نخواهد بود.

ایمن طه سخنگوی جنبش حماس نیز با اشاره به این دیدار آن را مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرد که این اقدام به ازسرگیری مذاکرات ملی منجر شود.

وی نیز تاکید کرد که در دیدار محمود عباس با اعضای جنبش حماس، آخرین تحولات داخلی بررسی شد.

از سوی دیگر، خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، تاکید کرد که این جنبش هم‌چنان در تلاش است تا با ازسرگیری مذاکرات داخلی به شکاف و بحران بوجود آمده پایان دهد.

وی افزود: ما درهای مذاکرات ملی را جهت حل مشکلات داخلی گشوده‌ایم زیرا معتقدیم که این امر نیاز مردم فلسطین محسوب می‌شود و امری ضروری است.

مشعل آمادگی جنبش حماس را جهت بررسی تمامی مسایل مورد اختلاف با جنبش فتح اعلام کرده و افزود: می‌توان تمامی اختلافات و مشکلات را بر سر میز مذاکرات حل و فصل کرد.

رییس دفتر سیاسی جنبش حماس هم چنین تعدادی از گروه‌های فلسطینی را به همدستی با اسراییل و طرفهای بیگانه جهت محاصره‌ی نوار غزه و اعمال فشار علیه ساکنان آن با هدف براندازی جنبش حماس متهم کرد.  مشعل تاکید کرد: اما این تحریم‌ها شکست خواهد خورد.

وی از مردم نوار غزه خواست تا با صبر و مقاومت مقابل این اعمال فشارها بایستند زیرا پیروزی برای آنها نزدیک است.

مشعل هم چنین کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه که قرار است به دعوت آمریکا ماه نوامبر در شهر آناپلیس این کشور برگزار شود را شکست خورده و بی‌نتیجه توصیف کرد.

کد خبر 35704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز