چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از اینکه افراد مسلح ناشناس در نوار غزه با انفجار، شکاف‌هایی را در دیوار مرزی با مصر ایجاد کردند، هزاران فلسطینی از نوار غزه خارج شدند و به مصر گریختند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات امنیتی حماس و شاهدان عینی چهارشنبه (3بهمن) با اعلام این خبر هم چنین تصریح کردند، نیروهای مصری هم‌زمان با حضور فلسطینی‌ها در این کشور، برای خرید غذا، سوخت و تامین دیگر مایحتاج زندگی آنها هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. 

این انفجارها در دیوار مرزی غزه با مصر پس از آن رخ داد که عصر سه شنبه صدها تظاهرکننده فلسطینی که اغلب آنها زنان معترض به ادامه محاصره غزه بودند به دروازه اصلی گذرگاه رفح هجوم آوردند و خود را به بخش مصری این گذرگاه رساندند.

صدها زن فلسطینی سه شنبه با برپایی تظاهراتی در نزدیکی گذرگاه رفح واقع در مرز میان نوار غزه و مصر به این گذرگاه هجوم بردند.

تعدادی از اعضای شاخه زنان جنبش مقاومت اسلامی حماس در اعتراض به بسته ماندن گذرگاه رفح و ممانعت مقامات قاهره از انتقال بیماران فلسطینی به این کشور جهت درمان، تظاهرات گسترده‌ای را به راه انداختند و سپس به سوی این گذرگاه حرکت کردند و با شکستن دروازه این گذرگاه به داخل آن هجوم بردند که در پی این اقدام نیروهای امنیتی مصر به سوی این زنان آتش گشودند که در پی این اقدام شماری از آنان زخمی و شماری دیگر نیز بازداشت شدند.

در پی این وقایع قبل از آغاز چهارشنبه افراد مسلح فلسطینی شروع به ایجاد سوراخ‌ها و شکاف‌هایی با بمب در دیوار مرزی در نوار غزه کردند.

از زماینکه حماس کنترل غزه را به دست گرفته است، اسرائیل و مصر اکثر محل‌های عبور و مرور به داخل غزه را مسدود کرده‌اند.

هم چنین صدها تن از حامیان حماس در مرز غزه - مصر با پلیس ضد شورش مصر درگیر شدند که طی این درگیری ‌٧٠ تن از هر دو طرف زخمی شدند. معترضان با انتقاد از حسنی مبارک، رییس جمهور مصر، وی را بزدل خواندند.

همچنین در درگیری‌ اوایل امروز با نیروهای امنیتی اسراییل در گذرگاه صوفا یک مبارز حماس کشته شد.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که سربازان این رژیم در این منطقه با مبارزان فلسطینی تبادل آتش کردند.

در همین حال وزارت دفاع اسراییل دستور داد که ‌٦٠ هزار گالون گازوئیل به طور روزانه به غزه انتقال یابد، اما گذرگاه‌ها در غزه رو به انتقال دیگر کالاها هم چنان بسته خواهد بود.

با توجه به محاصره‌ی غزه که باعث قطع برق در این منطقه شد و حدود یک سوم از جمعیت ‌٥/١ میلیونی غزه از داشتن برق محروم شده بودند، مقامات بیمارستان‌ها مجبور شدند از ژنراتور‌ها برای تولید برق استفاده کنند. برق غزه هم‌اکنون مجدد وصل شده است.

در همین حال تزیپی لیونی، وزیر خارجه‌ رژیم صهیونیستی، حماس را عامل اصلی ایجاد این محاصره معرفی کرد.

وی گفت: حماس کنترل غزه را بر عهده دارد و عامل اصلی ایجاد این محاصره است.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا نیز تصریح کرد که دولت جورج بوش، رئیس جمهور این کشور درباره‌ اهمیت کشیده نشدن محاصره‌ی غزه به فاجعه بشری با مقامات اسراییلی گفت‌وگو کرد. رایس نیز حماس را عامل اصلی ایجاد این محاصره معرفی کرد.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ نیز از اسراییل خواست که محاصره غزه را لغو کند و از بروز فاجعه‌ بشری و ایجاد اختلال در امور بهداشتی در این منطقه جلوگیری کند.

سخنگوی این کمیته گفت: ارسال کالاهای مورد احتیاج مردم غزه باید تضمین داده شود تا به این وسیله از بروز فاجعه بشری درا ین منطقه جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه‌ اسرائیل نیز اعلام کرد که ارسال کمک‌ها به غزه همچنان ادامه خواهد یافت.

هم چنین فتحی حماد، نماینده‌ حماس در شورای قانونگذاری فلسطین نیز در جمع تظاهرکنندگان در گذرگاه رفح گفت: مسلمانان و عرب‌ها باید از خواب بیدار شوند و این مرز‌ها و موانعی که ساخته دست استعمار است، باید گشوده شود، ما نیز به سلاح و غذا داریم.

وی با اشاره به حضور مجروحان و بیماران فلسطینی شرکت کننده در تظاهرات گفت، اینها نیازمند کمک‌های فوری هستند.
تعداد زیادی از مجروحان و بیماران فلسطینی که روی ویلچر نشسته بودند با مشارکت در این تظاهرات و سر دادن شعارهایی تحریم ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم کردند.

کد خبر 42483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز