جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آل سعود از تجمع بزرگ لبنانی‌ها در اعتراض به تجاوز نظامی علیه ملت مظلوم یمن که قرار است تا ساعاتی دیگر درمجمع سیدالشهدا (ع) ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شود و همچنین اظهارات روشنگرانه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در این تجمع به شدت نگران است.

 تجمع بزرگ لبنانی ها و نگرانی آل سعود

به گزارش ایرنا، ناظران تحرکات گسترده و بی سابقه سیاسی و رسانه ای علی عواض عسیری سفیرسعودی ها در بیروت و اظهارات تهدید آمیز او را ناشی از نگرانی فزاینده آل سعود ارزیابی کرده اند.

کارشناسان معتقدند، رژیم سعودی که بازی را به ویژه در سوریه ، یمن، عراق و لبنان باخته است، به زعم باطل خود با تجاوز نظامی علیه یمن می کوشد تا اندکی از خسارت های وارده را جبران کند اما غافل از اینکه باتلاق یمن برگی دیگر بر شکست های آن می افزاید.

به اعتقاد این کارشناسان، رژیم سعودی تمام تلاش خود را در سوریه ، عراق و لبنان به کار گرفت و از جمله به تروریست های تکفیری متوسل شد اما هیچ موفقیتی بدست نیاورد و اکنون به جای بررسی دلایل شکست ها و سرمایه گذاری های اشتباهش به دنبال فرافکنی است و ضمن تجاوز نظامی علیه ملت مظلوم یمن، نوک حمله رسانه ای و سیاسی خود را متوجه محورمقاومت ضد صهیونیستی کرده است.

اکنون لبنان در جهان عرب به مرکز مخالفت های سیاسی و رسانه ای علیه تجاوز وحشیانه نظامی آل سعود تبدیل شده است و به همین دلیل رژیم سعودی همه عناصر خود در این کشور را در چند روز گذشته به کارگرفته است تا با حمله علیه محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله ، شاید بتواند جلوی این مخالفت ها را سد کند.

در همین چارچوب، سفیر سعودی ها به طوری بی سابقه با روزنامه ها و تلویزیون های لبنانی از جمله المستقبل ، السفیر و النهار گفت وگو و با مقامات ارشد لبنانی مانند نبیه بری رییس مجلس، تمام سلام نخست وزیر و نهاد المشنوق وزیر کشور دیدار و گفت وگو کرد و شاه بیت درخواست های او جلوگیری از افشا گری ها و مخالفت های با تجاوز نظامی علیه ملت یمن بود.

سعودی ها به تحرکات بی نتیجه سفیر خود در بیروت بسنده نکردند و عناصر وابسته به خود حتی معتدل ها را مامور کردند تا با ادبیاتی کم سابقه به محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه ایران و حزب الله حمله کنند و برای آنها خط و نشان بکشند.

شامگاه سه شنبه گذشته، دقایقی بیشتراز پایان دهمین جلسه گفت وگوی حزب الله با جریان المستقبل نگذشته بود، نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان که به نمایندگی از جریان المستقبل در جلسه های گفت وگو هم حضور دارد، محور مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله را به خاطرمخالفت با تجاوز سعودی ها علیه ملت یمن و همبستگی با این ملت مظلوم، آماج حملات شدید خود قرار داد.

المشنوق که در مقایسه با دیگرهم حزبی هایش معمولا مواضعی ملایم تر اتخاذ می کند، این بار از شخصیت همیشگی خود فاصله گرفت و در سخنرانی اش در مراسمی که به بهانه تکریم از وی درهتل فینیسیای بیروت تشکیل شد، به شدت به ایران و حزب الله حمله و اتهام هایی را وارد کرد.

سخنرانی المشنوق در این مراسم با حضورعلی عواض عسیری سفیر عربستان در لبنان و همچنین سفیر مصر به نظر می رسد به صورت عجله ای صورت گرفت.

سفیر سعودی با دقت تمام به سخنرانی المشنوق گوش داد مانند استادی که می خواهد از دانش آموزش امتحان بگیرد و المشنوق هم مانند دانش آموزی سخن می گفت که آرزو دارد نمره کامل را از استادش بگیرد.

المشنوق حتی سفارش های نبیه بری رییس پارلمان لبنان را که میزبان و ناظر گفت وگوهای حزب الله و جریان المستقبل است، نادیده گرفت.

نبیه بری از شرکت کنندگان در جلسه گفت وگو خواسته بود آرامش را حفظ کنند و کاری نکنند که اختلافات بالا بگیرد و یا حداقل این اختلافات را به رسانه ها نکشند.

گفته می شود که المشنوق هنگام ترک جلسه گفت وگو به نمایندگان حزب الله خبر داده است که قصد دارد در مراسم گرامی داشت خود در هتل فینیسیا سخنرانی کند و نمایندگان حزب الله همانجا به او هشدار داده اند که در صورت جنجال به پا کردن پاسخ خود را دریافت خواهد کرد.

این هشدارها باعث نشد المشنوق از تصمیم خود منصرف شود و سرانجام وی حمله شدیدش را علیه ایران و حزب الله شروع کرد.

ناظران معتقدند که مخاطب اصلی سخنان المشنوق در این مراسم طرفداران حزب الله بوده اند.

وی نگرانی خود و جریان المستقبل را به عنوان اصلی ترین هم پیمان سعودی ها در لبنان، درخصوص فراخوان عمومی حزب الله برای تجمع اعلام حمایت از ملت مظلوم یمن که قرار است ساعتی دیگر در مجمع سید الشهدا(ع) در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شود ،ابراز کرد.

المشنوق از طرف کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، شروع به تهدید آشکار لبنانی های مقیم این کشورها و به ویژه قطع روزی و اخراج آنها کرد، مانند ده ها خانواده ای که به تازگی از امارات اخراج شده و به لبنان بازگشته اند.

وی خطاب به طرفداران حزب الله گفت: به مردمی که دعوت شده اند روز جمعه در مراسم حمایت از ملت یمن حضور پیدا کنند، می گویم حس مسئولیت پذیری شما کجا است؟ شما با حضور در این مراسم و گوش دادن به سخنرانی باعث می شوید زندگی و کسب و کار هزاران لبنانی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به خطر بیافتد.

عضو حزب جریان المستقبل و وزیر کشور لبنان که قبل از این سخنرانی به ریاض سفر و از جمله با سعدالحریری رییس این حزب دیدار و گفت وگو کرد، در حمله پیش دستانه خود به تجمع ضاحیه جنوبی بیروت به نمایندگی از کشورهای عضو ائتلاف توفان قاطعیت مردم لبنان را تهدید کرد و برای آنان خط و نشان کشید.

سمیرجعجع رییس حزب نیروهای لبنانی ، حجار ، فتفت ، الجسر و دیگر نمایندگان حزب جریان المستقبل درمجلس لبنان و اشرف ریفی وزیر دادگستری لبنان هم با رونویسی از مشق المشنوق، حمله علیه محور مقاومت و خط و نشان کشیدن برای شرکت کنندگان و برگزار کنندگان تجمع همبستگی با ملت مظلوم یمن را تکرار کردند.

در این میان، امین الجمیل رییس حزب الکتائب هم به صف حامیان تجاوز نظامی آل سعود و کشتار ملت مظلوم یمن پیوست و با صدور بیانیه ای شرکت کنندگان در تجمع اعلام همبستگی با ملت یمن را تهدید کرد.

روزنامه لبنانی اللواء هم نوشت که تمام سلام نخست وزیر لبنان قرار است به زودی با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و دیگر مقامات سعودی در ریاض دیدار و با آنها در باره تحولات منطقه به ویژه جنگ علیه یمن گفت وگو کند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت و حزب الله لبنان با صدور بیانیه هایی به این هجمه ها قاطعانه پاسخ دادند.

در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان با تاکید به اینکه ادعاهای برخی مقامات لبنانی علیه ایران را موضع رسمی دولت لبنان نمی دانیم ، خاطرنشان شده است که تاریخ برخوردهای دوگانه را فراموش نمی کند.

در این بیانیه تصریح شده است:سفارت ایران دربیروت بخوبی متوجه است که مقامات مذکور هرچند سمت های رسمی در دولت لبنان دارند اما این اظهارات هیچ ارتباطی به مواضع رسمی دولت کشور دوست و برادر لبنان ندارد و از جایگاه شخصی این افراد بیان شده است.

در این بیانیه آمده است: اکنون این سئوال مطرح است، این مقامات که خود مسئول عدالت و امنیت یک کشور هستند چه پاسخی در واکنش به کشتار حدود 3000 تن از زنان،مردان و کودکان یمنی که از ابتدای حملات بی رحمانه هواپیماهای جنگی علیه مردم عادی و بی دفاع رخ داده است،دارند؟ آیا درست است که بنا به دلایل سیاسی چنین ایجاد ناامنی ها، قتل عام ها و ظلم ها را نادیده گرفته اند؟

در بیانیه سفارت ایران در بیروت تاکید شده است: باید دانست که رویارویی امروز، تقابل گفتمان و اندیشه ها است نه جنگنده ها و سلاح ها، یک اندیشه موجب ایجاد تروریست هایی مانند داعش، النصره و القاعده ای می شود و اندیشه دیگر مردم را به تلاش برای نیل به حقوق انسانی و الهی خود تشویق کرده و آنان را در کنار جبهه مقاومت برای مبارزه با اشغالگران صهیونیستی قرار می دهد.

در این بیانیه آمده است : پس باید به اندیشه و فهم مردم احترام بگذاریم و آنها را برای رسیدن به جایگاه واقعی انسانی خود شماتت نکنیم، افکارعمومی خواهان این پاسخ است، چرا جبهه ای که امروز علیه مردم مظلوم یمن شکل گرفته است، روزی که لبنان و فلسطین مورد تهاجم تروریسم صهیونیستی قرار گرفت، تشکیل نشد؟ باید بدانیم تاریخ این برخوردهای دوگانه را فراموش نخواهد کرد.

حزب الله لبنان نیز در واکنش به هجمه شدید و اتهام زنی های واهی عناصر حزب جریان المستقبل ضد جمهوری اسلامی ایران با هدف دفاع از آل سعود و جنایات آن علیه ملت مظلوم یمن اعم از سنی و شیعه ، تاکید کرد که رژیم سعودی، رژیمی متخلف، نادان، قاتل و منبع صدور تروریسم بوده و مقایسه آن با ایران ظالمانه است.

در بیانیه مرکز ارتباط با رسانه های حزب الله لبنان آمده است که رژیم سعودی و وابستگان آن در لبنان از مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران و حزب الله در قبال تجاوز وحشیانه رژیم جنایتکار سعودی علیه ملت مظلوم یمن و موفقیت های پی در پی و بزرگ ایران به ویژه در عرصه های علمی و فناوری خشمگین و عصبانی هستند.

دراین بیانیه تاکید شده است: حمله ها و هجمه های شدید عناصر حزب جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری علیه جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته به عادتی و ماموریتی برای آنها تبدیل شده است .

در بیانیه حزب الله آمده است: اکنون این سئوال مطرح است که چرا عناصر جریان المستقبل از مخالفت حزب الله با تجاوز آل سعود علیه ملت یمن و انتقاد آن از طرف هایی که دراین تجاوز دست دارند، نگران و عصبانی هستند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که لهجه و ادبیات عناصر جریان المستقبل نشان می دهد ، عملیات نسل کشی و جنایت دسته جمعی را که متجاوزان با جنگنده ها علیه ملت بی گناه یمن مرتکب می شوند، تایید می کنند و از قربانی شدن کودکان ، زنان و سالخوردگان یمنی رضایت دارند.

حزب الله خاطرنشان کرده است: ارتباط عناصر جریان المستقبل با سران رژیم سعودی و سعی این عناصر برای راضی نگه داشتن و دفاع از تجاوزهای آل سعود ، ما را وادار نمی کند که در مقابل تجاوز گسترده سعودی ها علیه ملت برادر، عرب و مسلمان یمن که در معرض انواع جنایت قرار گرفته اند، سکوت کنیم.

برای اعلام حمایت از ملت بی گناه و شجاع یمن و مخالفت و محکوم کردن تجاوز سعودی - آمریکایی به این کشور، اجتماع بزرگ همبستگی و وفاداری و فریاد حق علیه سلطان ستمگر برگزار می شود.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در این اجتماع که قرار است عصر جمعه ساعت 17 به وقت محلی در مجمع سید الشهداء (ع) در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شود، سخنرانی می کند.

ناظران معتقدند که آل سعود و همپیمانان لبنانی آن تا ساعاتی دیگر پاسخ اتهام زنی ها ، تهدیدها و خط و نشان کشیدن ها را در ضاحیه جنوبی بیروت خواهند گرفت.

کد خبر 292410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha