یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

حملات هوایی و تجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان در خاک یمن در حالی برای هجدهمین روز ادامه داشت که نیروهای مردمی یمن با گسترش پیشروی‌های خود سعودی‌ها را تحت فشار شدیدی قرار داده‌اند.

جنگ

عربستان سعودي به همين‌خاطر روز گذشته مجبور شد براي نخستين بار به كشته شدن 3 نظامي خود در درگيري‌ها با نيروهاي يمني اعتراف و اقدام به تخليه مناطق مرزي خود كند.درحالي‌كه نيروهاي انصارالله موفق به پيشروي در شهر مأرب شده و ساختمان‌هاي دولتي را بازپس گرفته‌اند وزارت دفاع عربستان روز گذشته در بيانيه‌اي رسمي تأييد كرد كه 3 نظامي اين كشور در مناطق مرزي استان نجران كشته شده و 2 نظامي ديگر هم مجروح شده‌اند.

شبكه تلويزيوني الجزيره متعلق به دولت قطر روز گذشته گزارش داد كه تلفات سعودي‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي انصارالله قدرت گسترده‌اي براي نفوذ به خاك عربستان و هدف قرار دادن مناطق مرزي اين كشور را در مقابل حملات هوايي دارند. روزنامه سعودي گزت عربستان هم به‌دنبال ضربه به نيروهاي عربستان گزارش داد كه با گسترش تلفات عربستان در درگيري‌ها مقام‌هاي اين كشور مجبور به تخليه 96روستا در مناطق مرزي با يمن شده‌اند.

يك مقام ارشد مرزباني منطقه تأكيد كرده كه اين اقدام با نگراني از كشيده‌شدن درگيري‌ها با نيروهاي يمني به داخل خاك عربستان صورت مي‌گيرد. هر چند عربستاني‌ها به كشته شدن 3نظامي خود اذعان كرده‌اند اما برخي گزارش‌ها تلفات‌ نيروهاي سعودي را بيشتر نشان مي‌دهد. برخي رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه نيروهاي قبيله «طخيه» در شمال يمن با حمله به مواضع نيروهاي ارتش عربستان 18نظامي سعودي را كشته‌اند.

گفته مي‌شود پس از آنكه نيروهاي قبايل مرزي يمن موفق شدند پايگاه نظامي «المناره» در شمال صعده، در خاك عربستان را تصرف كنند، به پيشروي در داخل خاك عربستان ادامه دادند.نيروهاي يمني تا منطقه «سد نجران» پيشروي كردند و 3 نقطه ديگر را تحت تصرف خود در‌آوردند اما هواپيماهاي عربستان، نيروهاي يمني را در نزديكي نجران هدف قرار دادند و اقدام به بمباران آنها در داخل خاك عربستان كردند.

از روز ششم فروردين حملات عربستان سعودي به همراه 9كشور عربي ديگر عليه يمن شروع شده كه كشته شدن حداقل هزار نفر از مردم اين كشور ازجمله حدود صد كودك را به‌دنبال داشته است. حالا اما اوضاع براي عربستان هر روز بدتر مي‌شود.روز گذشته هم سخنگوي ائتلاف موسوم به طوفان قاطع اعلام كرد كه اين ائتلاف تحت رهبري عربستان از آغاز تجاوزاتش 1200حمله هوايي به يمن داشته است. وي اذعان كرد كه در مرحله نخست روزانه 35حمله هوايي عليه يمن صورت مي‌گرفت، سپس اين حملات به 50و سپس به 80حمله افزايش يافت و در روزهاي اخير 120حمله در طول روز خاك يمن را هدف قرار مي‌دهد. روز شنبه هم حملات عربستان به منازل مسكوني در شهر عَمران واقع در شمال صنعا، باعث كشته شدن 8 غيرنظامي و مجروج شدن 20نفر ديگر شد.

در مقابل اين حملات و تجاوزات گسترده به خاك يمن، نيروهاي انصارالله و نيروهاي مردمي اين كشور به پيشروي‌هاي خود ادامه داده‌اند و درگيري‌ها اكنون به‌تدريج به داخل خاك عربستان كشيده مي‌شود. يك هفته قبل هم 3 سرباز سعودي ديگر در منطقه مرزي استان عسير در درگيري با حوثي‌ها كشته شدند.

روز گذشته همچنين ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي وابسته به انصارالله، پس از تسلط بر «الصرواح» به سوي «مأرب» پيشروي كردند و وارد يكي از بزرگ‌ترين پايگاه‌هاي القاعده در اطراف اين شهر شدند. مقام‌هاي عربستان طي روزهاي گذشته علاوه بر حملات گسترده هوايي اقدام به ارسال تجهيزات و تسليحات پيشرفته براي نيروهاي القاعده كرده‌اند تا از آنها براي پيشبرد اهداف خود در يمن استفاده كنند.

  • حزب‌الله: عربستان شكست خورده است

رئيس شوراي اجرايي حزب‌الله لبنان تأكيد كرد كه عربستان از نظر نظامي، عملياتي و ميداني تا‌كنون در حمله خود به يمن شكست خورده است چرا كه طي 2‌هفته گذشته تمامي اهداف خود را بمباران كرده اما تغييري در عرصه ميداني به‌وجود نيامده است. هاشم صفي‌الدين، رئيس شوراي اجرايي حزب‌الله لبنان با تأكيد بر شكست عربستان در يمن گفت: عربستان در بمباران 2 هفته گذشته خود تمامي اهداف مورد نظرش در يمن را هدف گرفته و به خوبي مي‌داند كه اگر كشتار و بمباران در يمن بيشتر از اين هم ادامه پيدا كند باز هم كاري نمي‌تواند انجام دهد.

اين مقام حزب‌الله لبنان با اشاره به اينكه بيشتر استان‌هاي يمن در حال حاضر به‌دست ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن است تأكيد كرد: اين حق آنهاست چرا كه مردمان آن سرزمين هستند اما اين جنگنده‌ها و كشتي‌هايي كه از آسمان و دريا يمن را بمباران مي‌كنند، از جايي ديگر آمده‌اند و به‌دنبال پياده كردن اهداف خود هستند و هيچ ارتباطي با يمن و يمني‌ها ندارند.

رئيس شوراي اجرايي حزب‌الله با اشاره به تجربه رژيم صهيونيستي در جنگ خود عليه لبنان گفت: اسرائيل نيز پس از هفته اول حمله به لبنان در سال 2006خود را در مقابل يك بن‌بست يافت و فهميد با اتمام بمباران اهداف مورد نظرش در لبنان در مقابل ثبات، پايداري و مقاومت مردم نمي‌تواند چيزي به‌دست بياورد و در نهايت هم ناتوان ماندند تا اينكه آمريكايي‌ها در پايان كار آنها را از مهلكه خلاص كردند.
او گفت: بسيار شرم آور است كه روش صهيونيست‌ها در تخريب خانه‌ها، انهدام پل‌ها و هدف گرفتن شهروندان و تاسيسات زيربنايي دقيقا همان روشي است كه عربستان عليه مردم يمن در پيش گرفته است.

  • فرانسه حامي تجاوز عربستان

تجاوز عربستان به خاك يمن در حالي ادامه دارد كه وزير امور خارجه فرانسه در سفر به رياض اعلام كرد كه پاريس درباره يمن از عربستان حمايت مي‌كند. لوران فابيوسسه در مصاحبه با روزنامه الرياض درخصوص سفرش به عربستان در اين زمان حساس گفت: اين سفر من بر شراكت و دوستي ما با عربستاني‌ها تأكيد مي‌كند. وي مدعي شد كه فرانسه در كنار شريكان خود در منطقه براي بازگرداندن ثبات و وحدت يمن مي‌ايستد. اين در حالي است كه اعتراض‌هاي مردمي در كشورهاي اروپايي عليه تجاوز عربستان هر روز بيشتر مي‌شود. در آخرين مورد صدها نفر ازمعترضان با تجمع در مقابل سفارت عربستان در لندن عليه حملات اين كشور در يمن شعار دادند.

کد خبر 291998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha