یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۵
۰ نفر

تعرض مأموران سعودی به ۲ نوجوان ایران» این پرونده را خود مردم پیگیری می‌کنند.

اعتراض کسترده مردم به رفتار سعودی ها

در اين ماجرا مردم بيشتر از مسئولان پيگير بوده‌اند و اصلا خود آنها بودند كه اين خبر را آنقدر در شبكه‌هاي اجتماعي و با پيامك‌هاي‌شان دست‌به‌دست چرخاندند تا حالا 20روز پس از وقوع آن ماجرا، تبديل به يكي از بحران‌هاي جدي ميان دولت‌هاي ايران و عربستان در همه سال‌هاي گذشته شده است.

انتشار پيام دعوتي از مردم براي تجمع در برابر سفارت عربستان و اعتراض به اين كشور براي روز شنبه (ديروز) با اين واكنش مديركل امور سياسي و انتخابات استانداري تهران مواجه شد: «مجوزي براي برگزاري تجمع مقابل سفارت عربستان سعودي صادر نشده است. تاكنون درخواستي نيز براي برگزاري تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودي به استانداري تهران ارائه نشده است.»

هر چند محمدرضا يوسفي بر غيرقانوني‌بودن هرگونه تجمع احتمالي در اين موضوع تأكيد كرد اما مسئولان استانداري صبح روز گذشته با گروه زيادي از مردم تهران، با تجمع در مقابل سفارت عربستان خواستار رسيدگي به بي‌حرمتي نسبت به 2نوجوان ايراني شدند.
تجمع‌كنندگان با شعارهاي عزا عزاست امروز ايراني باغيرت صاحب عزاست امروز، ‌الله اكبر، بي‌شرف حيا كن، خاك ما رو رها كن اعتراض خود را نسبت به اين بي‌حرمتي اعلام كردند.

آنها كه اغلب از قشر جوان بودند پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته بود:« آقاي سفير حريم امن من كجاست» و « در اين جنگ‌هاي جناحي، دين ما، غيرت ما، ناموس ما دارد گم مي‌شود.»بعضي از تجمع‌كنندگان هم خواستار تعطيلي سفارت عربستان در ايران بودند و فرياد مي‌زدند حج عمره بايد لغو شود.

آنها با سينه‌زني و سر دادن شعار عزا عزاست امروز خواستار مجازات سريع عاملين تعرض به 2نوجوان ايراني شدند و دست آخر هم از رئيس‌جمهور روحاني درخواست كمك كردند.حاضرين در اين تجمع سرود: «اي ايران ‌اي مرز پرگهر» را يكصدا خوانده و پرچم‌هاي ايران را بر بالاي سرشان تكان مي‌دادند.

عده‌ ديگري هم با سر دادن شعار «حيدرحيدر» پرچم سبزي كه روي آن يا اميرالمومنين نوشته بود را تكان مي‌دادند.
هر از گاهي جمع ساكت شده و مجدداً يكصدا خواستار تعطيلي سفارت عربستان در ايران شدند و شعار دادند ارتش 20ميليوني به‌پاخيز به‌پاخيز، نيروي انتظامي حمايت حمايت، روحاني حمايت حمايت، تا پرچمو نگيريم ما از اينجا نميريم، وزارت خارجه حمايت حمايت.

  • قول وزارت خارجه براي پيگيري ماجراي فرودگاه جده تا نتيجه قطعي

كمي بعد از تجمع مردم اما، معاون وزير خارجه ايران از ملاقات حسين صادقي، سفير ايران در رياض با عالي‌رتبه‌ترين مقام مسئول سعودي درباره موضوع 2مأمور مجرم عربستاني در روز چهارشنبه خبر داد.حسن قشقاوي، معاون كنسولي، پارلماني و امور ايرانيان وزير خارجه گفت: در اين ديدار مسئول عالي‌رتبه سعودي در پاسخ به پيگيري‌هاي سفير ايران درباره ماجراي فرودگاه جده اظهار كرد اتفاقي كه افتاد مايه تأسف شديد ما و خجالت‌آور است. مرتكبين اين عمل غيرانساني و ناشايست هم‌اكنون در زندان به‌سرمي‌برند و پرونده نزد مدعي‌العموم است. اين مقام مسئول در ادامه قول داد كه جز به اشد مجازات آنها هرگز رضايت نخواهيم داد و شما را در جريان موعد آن قرار خواهيم داد تا خانواده قربانيان از نزديك شاهد آن باشند.

قشقاوي تأكيد كرد كه وزارت امور خارجه در جريان كامل جريحه‌دار شدن احساسات و افكارعمومي هموطنان عزيز است. به همين دليل تا حصول نتيجه قطعي به پيگيري مستمر خود ادامه داده، همگان را در جريان امر قرار خواهد داد.او البته اشاره‌اي هم به مطالب اغراق‌آميز و غيرواقعي در فضاهاي مجازي كرد و از مردم خواست نسبت به آنها بي‌تفاوت باشند.

موج اعتراض‌ها در فضاي مجازي و داغ بودن بحث در محافل مردم آنقدر بالاست كه به‌نظر مي‌رسد به اين زودي‌ها فروكش نكند.حالا بسياري از هموطنان منتظر هستند تا ببينند واكنش مسئولان به اين همه اعتراض مردمي چه خواهد بود.

  • كارشكني‌هاي عربستان همچنان ادامه دارد

پروازهاي روز گذشته و امروز 4كاروان حاجيان گلستاني به سبب صادرنشدن رواديد ازسوي عربستان لغو شد. رئيس كارگزاران حج گلستان امروز گفت: ساعت 16:30روز گذشته قرار بود 2كاروان از فرودگاه بين‌المللي گرگان به سفر عمره بروند كه به‌علت همكاري‌نكردن عربستاني‌ها از اين سفر بازخواهند ماند. رواديد 2كاروان ديگر كه امروز قرار بود به حج بروند نيز تا روز گذشته صادر نشده بود و احتمال صدور رواديد آنان نيز بسيار اندك است. به گفته يازرلو امسال پرواز 2هزار و 980 زائر گلستاني خانه خدا به‌علت صادرنشدن ويزا لغو شده و هنوز مشخص نيست كاروان‌هايي كه پروازشان لغو شده كي مي‌توانند به سفر خانه خدا بروند.در هر پرواز نزديك به 300زائر به خانه خدا اعزام مي‌شوند.

کد خبر 291893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha