سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۵
۰ نفر

رسانه‌های آمریکایی از مذاکرات بلندپایه‌ای میان عربستان و ترکیه با میانجیگری قطر خبر دادند که هدف آن عملیات نظامی علیه دولت سوریه است.

به نوشته اين رسانه‌ها، مذاكرات ميان اين‌سه‌كشور اين بار روي يك طرح مشخص نظامي عليه دولت سوريه متمركز است.
براساس اين طرح، تركيه قرار است نيروي زميني عمليات نظامي را تأمين كند و عربستان نيروي هوايي را. نشريه هافينگتون‌پست نوشته؛ دولت باراك اوباما از 2‌ماه پيش از اين مذاكرات و جزئيات آن توسط امير قطر مطلع شده‌ است.

اين همان زماني است كه شيخ تميم، امير قطر به واشنگتن رفت و با مقامات ارشد نظامي و اطلاعاتي آمريكا ديدار كرد. سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به خبرنگار هافينگتون پست اين خبر را نه تأييد كرده و نه تكذيب. اما بعد از ديدار اوباما با امير قطر در كاخ سفيد، رئيس‌جمهور آمريكا در كنفرانس مطبوعاتي گفت كه دوطرف عقايد مشتركي درباره چگونگي كنار گذاشتن بشار اسد در سوريه دارند.

نكته ديگري كه صحت اين خبر را تأييد مي‌كند، سخنان اوباما در مصاحبه اخيرش با روزنامه نيويورك‌تايمز است. او در اين مصاحبه كه فقط درباره سياست خارجي دولتش به‌ويژه در قبال خاورميانه بود، در پاسخ به سؤالي درباره سوريه گفت: چرا كشورهاي عربي خودشان در اين‌باره وارد عمل نمي‌شوند؟

همين پاسخ اوباما موجب شد كه بسياري از تحليلگران آن را چراغ سبزي براي ورود عملياتي و آشكارتر كشورهاي عربي به كارزار سوريه تلقي كنند و بنويسند كه بايد منتظر مداخله نظامي شبيه آنچه در يمن روي داد در سوريه هم باشيم. اين در حالي است كه هافينگتون‌پست به نقل از يك منبع نزديك به مذاكرات عربستان، تركيه و قطر نوشته‌ كه حتي اگر آمريكا در اين عمليات مشاركت نكند، اين‌سه‌كشور مصمم به انجام آن هستند.

اخبار درباره مذاكرات عربستان و تركيه براي عمليات نظامي عليه دولت سوريه درحالي منتشر مي‌شود كه تركيه به همراه پاكستان از همراهي مستقيم در ائتلاف عربي عليه يمن خودداري كرده‌اند. همين خودداري واكنش تند وزيرمشاور در امور خارجي امارات را برانگيخته‌ است.

  • شواهدي تازه درباره نقش تركيه در سوريه و عراق

روزنامه زمان تركيه ديروز نوشت، بعضي اعضاي ژاندارمري مرزباني تركيه از نقش سرويس اطلاعاتي اين كشور در انتقال خودروهاي سرقتي به سوريه و عراق خبر داده‌اند. اين خودروها در اختيار داعش قرار مي‌گرفته تا يا از آنها استفاده كنند يا در حملات، آنها را منفجر كنند. نيروهاي ژاندارمري مرزي تركيه، اين شهادت خود را در دادگاه هم ارائه كرده‌اند و اكنون اسناد آن به رسانه‌ها درز كرده‌است. پيش از اين هم اخبار و اطلاعاتي درباره نقش تركيه در كمك رساني به گروه‌هاي تروريستي در سوريه و عراق وجود داشته‌است.

کد خبر 292117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha