دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

دکتر صباح زنگنه: تصمیم پاکستان برای نپیوستن به عربستان در ائتلاف علیه یمن، نکات مهمی را درباره سیاست و اقدامات کشورهای خاورمیانه نشان می‌دهد.

دکتر صباح زنگنه

با توجه به تطميع‌هاي گوناگوني كه عربستان در مناسبات خود با كشورهاي منطقه در پيش مي‌گيرد، پيش‌بيني‌ها حاكي از اين نبود كه پاكستان چنين واكنشي نشان دهد. اما واضح است كه هركدام از كشورهاي پاكستان، تركيه، سودان و مصر محاسبات خاص خود را دارند. از پيش معلوم بود كه اين درخواست در واقع بيشتر يك نمايش سياسي است براي نشان دادن اينكه عربستان از حمايت منطقه برخوردار است.

اما به‌رغم تطميع‌ها و وعده‌هاي مالي زياد هركدام از اين كشورها با يك خط مشخصي اعلام حمايت كردند اما در عمل حمايت خود را يا پس‌گرفتند يا محدود كردند. تركيه محاسبات خاص خود را دارد. اولا ورود يك كشور اسلامي به كشور اسلامي ديگري به‌صورت نظامي را نمي‌تواند بپذيرد چرا كه زمينه‌اي فراهم خواهد شد كه عليه همه كشورهاي منطقه از چنين رويه‌اي استفاده شود و هركشوري كه قدرتمند است به كشورهاي ضعيف همسايه خود حمله كند.

ثانيا براي تركيه حضور برخي از نيروهاي طرفدار خودش در يمن محاسبات گوناگوني برايش ايجاد مي‌كند و در كنار مصر قرار گرفتن غيرقابل‌قبول خواهد بود. براي پاكستان محاسبات ديگري وجود دارد و آن اينكه باز هم اگر پاكستان وارد چنين مقوله‌اي شود ممكن است بهانه به‌دست كشورهاي همسايه‌اش بدهد. هندوستان هم مي‌تواند به‌راحتي وارد پاكستان شود و جنگ منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي حاصل خواهد شد.

از طرف ديگر، تركيب جمعيتي پاكستان هرگز چنين اقدامي را برنمي‌تابد، زيرا جنگ مسلمان با مسلمان خواهد بود. از سوي ديگر، نصف جمعيت ارتش پاكستان تركيب متمايل به عربستان ندارد و بنابراين يك بحران داخلي در پاكستان به‌وجود مي‌آمد. علاوه بر آن حساسيت همسايه خوب و بزرگ آن‌كه ايران باشد را بدون هيچ دستاورد سياسي برخواهدانگيخت. عربستان اكنون در برابر چند بحران جدي قرار گرفته است. يكي اينكه متحداني كه براي خود دست و پا كرده بود به آن كمك نخواهند كرد.

مشكل دوم اينكه تا پيش از اين يمني‌ها عكس‌العمل و تقابل نظامي عليه عربستان انجام نداده بودند و منتظر شدند تا اتمام حجت كاملي نسبت به عربستان صورت گيرد. به‌نظر مي‌آيد با پايان يافتن اين زمان اتمام حجت، اكنون يمني‌ها براي خود حق دفاع مشروع قائل خواهند بود و به اقدامات تلافي‌جويانه در مقابل عربستان دست خواهند زد.

البته همچنان كشورهاي منطقه ازجمله ايران مي‌كوشند تا از خونريزي بيشتر در يمن جلوگيري كنند و موضوع را به سمت راه‌حل‌هاي سياسي هدايت كنند تا منطقه در يك بحران بزرگ‌تر كه عواقب وخيم و غيرقابل پيشگيري خواهد داشت، گرفتار نيايد.

  • كارشناس مسائل خاورميانه
کد خبر 291999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha