یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: جلسه غیر علنی مجلس با نماینده دولت با وجود اینکه نتایج مشخصی برای تعیین تکلیف سهمیه بندی و زمان اجرای بنزین دربرنداشت، با این حال زمینه ارائه اولین گزارش از عملکرد طرح کارت سوخت را فراهم ساخت.

بر اساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه غیر علنی روز یکشنبه، قرار است که دولت حداکثر در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمینه‌های لازم برای سهمیه بندی و مدیریت مصرف سوخت در کشور را فراهم کند و اجرای قانون مصوب مجلس بیش از این با تأخیر مواجه نشود.

در جلسه مجلس که با توجه به ابراز نارضایتی برخی نمایندگان از روند اجرای قانون از سوی دولت به‌صورت غیر علنی تشکیل شده بود، همچنین اعلام شد: با توجه به امکاناتی که کارت هوشمند می‌تواند ارائه کند امکان اعمال مالیات بر مصرف بنزین وجود دارد و می‌توان برای میزان مشخصی از مصرف مالیات اعمال کرد. بنا براین احتمال دارد که با عملی شدن این طرح از مصرف کنندگان مازاد بر سهمیه تعیین شده هزینه بیشتری دریافت شود.

پور محمدی وزیر کشور در جلسه غیر علنی و غیر رسمی مجلس با اشاره به مشکلات کارت هوشمند سوخت تاکید کرد این مشکلات برطرف شده و قرار است سهمیه بندی در سه مرحله، نخست برای خودروهای دولتی، شخصی و عمومی و موتورسیکلت‌ها و به تدریج اجرایی شود.

حمید‌رضا حاجی بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس پس از این جلسه در جمع خبرنگاران افزود: هیچ گونه سستی از سوی دولت و مجلس برای سهمیه بندی بنزین وجود ندارد.

وی گفت: دولت با همه توان خود برای فراهم کردن مقدمات سهمیه بندی بنزین تلاش کرده و آنچه را که مجلس در خصوص بنزین تصویب‌ کرده به طور کامل اجرا خواهد کرد. وی خاطر نشان کرد تاخیر چند هفته‌ای نمی تواند تاثیری در این زمینه داشته باشد.

حاجی بابایی تاکید کرد، در کنار فشارهایی‌ که به دولت وارد می‌کنیم باید مراعات حال دولت را نیز بکنیم و اجازه دهیم تا آمادگی لازم برای اجرای سهمیه بندی به دست آید.

در این جلسه نمایندگان دولت اولین نتایج اجرای کارت سوخت را ارائه کردند.

بر اساس این گزارش با اجرای طرح کارت سوخت در سراسر کشور آمار‌های روشن و دقیقی از مصرف بنزین به دست آمده که مشخص می‌کند مصرف متوسط هر خودرو داخلی در ماه 136 لیتر است و 65 درصد خودرو‌های در حال کار و بنزین سوز کمتر از 100 لیتر در ماه مصرف می‌کنند.

این آمار‌ها که هنوز حاصل مراحل نخست اجرای طرح و بخشی از آمار به دست آمده است در دراز مدت امکان برنامه ریزی‌های دقیق و روشنی را برای مسئولان بخش‌های گوناگون فراهم می‌کند.

این آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از برآوردها و تصوراتی که در مورد بنزین در کشور وجود داشت صحیح نبوده است و اجرای طرح کارت هوشمند که با دشواری و با هزینه فراوانی که تا 90 میلیارد تومان برآورد می‌شود آثاری دارد که بزودی هزینه انجام شده را از محل برنامه ریزی‌هایی که امکان اجرای آن وجود دارد به اقتصاد کشور باز خواهد گرداند.

در طول سال‌های گذشته میلیون‌ها دلار برای بنزین در کشور هزینه شده که تاخیر چند هفته‌ای اجرای سهمیه بندی در مقایسه با اتلاف سرمایه‌های کشور در طول سال‌های گذشته بسیار ناچیز است و درصورت تاثیر تاخیر در اجرای طرح در پخته تر شدن آن می‌تواند نقش موثری در تامین خواسته مردم و بهبود اقتصاد کشور داشته باشد.

کد خبر 24038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز