یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مسئول بهداشتی ارشد یک‌شنبه 11 فوریه (22 بهمن) هشدار داد که شمار افراد آلوده به ویروس ایدز (HIV) در مالزی ممکن است تا سال 2015 چهار برابر شود و به 300000 نفر برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه راملی رحمت معاون مدیر کل بهداشت عمومی مالزی گفت ویروس ایدز به سرعت از گروه‌های پرخطر به عموم مردم در حال گسترش یافتن است،

به گفته رحمت به غیر از معتادان، آمار رسمی بیانگر آن است که HIV به سرعت به زنان، ماهیگیران و رانندگان کامیون در حال سرایت‌کردن است.

به گفته این مقام بهداشتی حدود 73000 مالزیایی به HIV مبتلا  شده‌اند که 75 درصد آنها معتادان تزریقی و 7 درصد  آنها زن هستند.

راملی گفت: "بر اساس روندی که ما می‌بینیم، در صورتی که کاری انجام ندهیم، عفونت‌های HIV می‌تواند تا سال 2015 به 300000 مورد برسد."

کارهایی که باید انجام شود از جمله برنامه‌های درمان اعتیاد با روش جایگزینی ماده اعتیادآور و برنامه‌های معاوضه سرنگ، و فراهم‌آوردن رایگان داروهای ضدویروسی در درمانگاه‌های دولتی به خصوص برای زنان و کودکان است.

او افزود: "ما اقدامات مداخله‌ای را به اجرا گذارده‌ایم. ما مسئله را بسیار جدی گرفته‌ایم. اگر ما طرح‌هایمان به طور موثر به اجرا بگذاریم و عموم مردم با ما همکاری کنند، در ممانعت از گسترش بیماری  موفق خواهیم شد."

اداره مبارزه با ایدز سازمان ملل (UNAIDS) سال گذشته اعلام کرد که مالزی در میان چندین کشور آسیای جنوب‌شرقی است که در معرض خطر همه‌گیری ایدز در میان معتادان  قرار دارند، مگر اینکه دولت این مشکل را جدی بگیرد.

وزارت بهداشت مالزی می‌گوید هر روز سه نفر به علت بیماری‌های مربوط به ایدز در این کشور می‌میرند.

سال گذشته این وزارت هشدار داد گسترش ایدز می‌تواند تمام توسعه‌‌ای را که مالزی در 50 سال گذشته پیدا کرده است، از بین ببرد و اقتصاد این کشور را به تباهی بکشد.

کد خبر 15500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز