دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 50 درصد بودجه وزارت بهداشت در بخش ایدز صرف خرید داروهای ضدویروس ایدز می‌شود.

به گزارش همشهری، تاکنون حدود 14 هزار مورد آلوده به اچ‌آی‌وی در کشور گزارش شده که کمتر از دو هزار نفر آنها فوت کرده و بقیه را وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش خدمات درمانی قرار دارند.

ستایش، مدیر برنامه مشترک سازمان ملل متحد با اشاره به رشد دو برابری بیماری ایدز در کشور طی 2 سال اخیر گفت: در حال حاضر عمده‌ترین اقدام، در اولویت قراردادن برنامه استراتژیک کشوری برای مبارزه با ایدز است.

گرچه این بیماری، یک بیماری عمومی محسوب نمی‌شود اما افزایش این بیماری در گروههای پرخطر مانند معتادان تزریقی رشد فزاینده‌ای داشته که در صورت عدم توجه به این موضوع، با یک فاجعه در کشور روبه‌رو می‌شویم.

70 درصد مبتلایان در گروه سنی 25 تا 44 سال قرار دارند و آمارها حاکی است گروه سنی 15 تا 35 سال، در معرض خطر جدی آلوده شدن به ویروس و ابتلا به ایدز قرار دارند که با توجه به تغییر الگوی انتقال ایدز از سمت اعتیاد تزریقی به جنسی، در حال ورود به مرحله خطر یعنی همه‌گیری جمعیت هستیم.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در خصوص اپیدمی ایدز افزود: اپیدمی ایدز 3 مرحله دارد، مرحله نسخت با شیوع کم، مرحله دوم متمرکز و مرحله سوم همه‌گیری عمومی است که کشور ما در حال حاضر در مرحله متمرکز در بین معتادان تزریقی است اما به دلیل جوانی جمعیت کشور و گذر از این مرحله، خطر ورود به مرحله همه‌گیری را در بردارد که با توجه به تغییر الگوی انتقال در حال ورود به مرحله خطر یا همه‌گیری جمعیت هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای  کنترل و پیشگیری از ایدز، باید هوشیارانه وارد عمل شد گفت: در حال حاضر برای شناسایی راههای انتقال ایدز در مناطق و استانهای کشور، برنامه مطالعات مراقبت رفتاری در 10 استان پرشیوع در حال انجام است و با شناسایی راههای انتقال، می‌توان برنامه‌ریزی مدونی در زمینه پیشگیری و درمان انجام و نتایج آن را به کل کشور، تعمیم داد.

وی افزود: تاکنون نتایج تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهد که اکثر زنان مبتلا در کشور، از طریق همسران معتاد تزریقی خود به این بیماری گرفتار شده‌اند و 60 درصد معتادان تزریقی، به ایدز مبتلایند و 20 درصد آنها، رفتار پرخطر جنسی نیز داشته‌اند.

این گزارش حاکی است: اقداماتی که طی ادوار مختلف در این زمینه انجام شده شامل راه‌اندازی کلینیک‌های مثلثی، راه‌اندازی مراکز مشاوره با بیماریهای رفتاری، برنامه‌ کاهش آسیب و توزیع رایگان سرنگ و سوزن است که به عنوان بهترین برنامه‌ها در زمینه پیشگیری از ایدز در بین کشورهای منطقه معرفی شده است.

کد خبر 7527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز