چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: در هر ثانیه یک جوان بین 15 تا 24 سال در جهان به ویروس اچ آی وی، آلوده می‌شود.

با توجه به وجود 5/22 میلیون جوان در ایران ( که به لحاظ سنی گروه‌های پر خطر  محسوب می‌شوند) ضرورت اطلاع‌رسانی، پیشگیری و سیاست‌گذاری در خصوص ایدز  اهمیت می‌یابد.

به گزارش یونیسف ، هر دقیقه یک کودک زیر 15 سال به خاطر  ایدز می‌میرد  و از هر شش مبتلا به بیماری ایدز که می‌میرند یکی کودک زیر 15 سال است و در سال 2004 ، نیم میلیون  کودک به این دلیل فوت کرده‌اند.همچنین در هر ثانیه یک نوجوان بین 15 تا 24 سال آلوده  به اچ آی وی  می‌شود، بطوری که در سال 2004 ، 2 میلیون نوجوان مبتلا به اچ آی وی بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، از راه‌های انتقال این بیماری اعتیاد تزریقی ، روابط جنسی خارج از چارچوب و غیر ایمن ، انتقال از مادر به جنین ، حجامت ، تیغ سلمانی، مسواک ، خلال دندان، سرنگ و سرسوزن آلوده است و از مهمترین علایم ابتلا به این بیماری ، بزرگی غدد لنفاوی بدن ، اسهال و تب بیشتر از یک ماه ، کاهش وزن بیشتر از 10 کیلوگرم ، تعریق شبانه و خستگی  و بی‌حالی است.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی ایدز گفت: گسترش روز افزون HIV(ایدز) در سطح جهان ، عدم وجود واکسن و درمان مؤثر و بازپدیدی بسیاری از بیماری‌های عفونی  دیگر در زمینه نقص ایمنی حاصله و مخاطرات آن برای نیروهای جوان و فعال جامعه و از جمله کارکنان حرفه‌های پزشکی، اعم از پزشکان، پرستاران و کسانی که با خون و فرآورده‌های خونی بیماران در تماس هستند و نیروهای خدماتی این مراکز، حاکی از اهمیت بهداشتی و لزوم آموزش و اقدامات پیش‌گیرنده به منظور جلوگیری از انتقال و اقدامات زیربنایی به منظور کنترل نهایی آن است.

کشور‌های دنیا از لحاظ گسترش ایدز در سه مرحله قرار دارند. کشور‌هایی که شیوع ایدز در میان گروه‌های پرخطر آنها به کمتر از 5 درصد می‌رسد و با برنامه‌ریزی‌های لازم روند رو به کاهش برایشان پیش‌بینی می‌شود، گروه دوم کشورهایی هستند که شیوع ایدز در کشورشان در گروه‌های پرخطر به 5 درصد رسید و در واقع رشد متمرکزی را پیش رو دارند،  ولی هنوز این آمار یک درصد کل جمعیت آنها را تشکیل نداده که کشور ما در این مرحله قرار دارد و گروه سوم کشورهایی هستند که شیوع ایدز در گروه‌های پرخطرشان به بیش از 5 درصد رسیده و آمار مبتلایان آن بیش از  یک درصد کل جمعیت آنها را تشکیل می‌دهد.

گویا با اشاره به برنامه‌ریزی‌های  از پیش تعیین شده دنیا که قرار بود تا سال 2005 اجرا شود، گفت: بر اساس این برنامه قرار شد تا سال 2005 حدود 6 میلیون  مبتلایانی که درمان برایشان ضرورت دارد تحت درمان قرار گیرند اما این برنامه نتوانست اجرایی شود و تحت تجدید نظر قرار گرفت‌.

این عفونت از سال 1990 تا 2005 در عرض 15 سال 4 برابر شد و این در حالی است که در این سالها همه دنیا از وجود این بیماری و خطرناک بودن آن مطلع شدند.وی در مورد شیوع ایدز در ایران گفت: موارد شناسایی شده افراد آلوده 13 هزارو 702 مورد، موارد فوت شده 1709 و مبتلایان به ایدز 826 نفر است که تخمین زده شده که آمار واقعی آن 60 تا 70 هزار نفر باشد و در واقع این میزان 5/1 برابر آمار واقعی است .

گویا افزود: موارد شناخته شده این بیماری در سال 84 که بالاترین آمارها بود 3085 نفر است که در واقع آمار بالای آن مربوط به سال‌های قبل می‌شود.وی شیوع این عفونت را در کشور ما درمیان مردان 5/94 درصد و در میان زنان 5/5 درصد اعلام کرد و افزود: دلیل این امر بیشتر شناسایی مردان در زندان‌ها بوده است و در واقع زنان کمتر قابل شناسایی هستند.

صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت  نیز در زمینه این بیماری گفت: ایدز دو پیچیدگی  دارد که یکی از آنها دوره کوتاه مدت عفونت و دوره بلندمدت بیماری است و دیگری فریبندگی و چند چهره بودن علایم بیماری است که باعث  غفلت در خدمات درمانی و عدم تشخیص به موقع بیماری می‌شود.

وی افزود: پیشگیری از بیماری‌ها ، بهترین و موفق‌ترین راه مبارزه با بیماری‌ها  و اعاده سلامت جامعه است و در عصر کنونی آموزش  بهداشت و رفتار سالم به عنوان بهترین رکن پیشگیری از بیماری‌ها در کلیه جوامع محسوب می‌گردد.

وی گفت: ویژگی‌های این بیماری  از جمله سرعت انتقال و گسترش، معلولیت  بالا، غیر قابل درمان بودن، نهفتگی آلودگی آن  و این مطلب که تأثیرات این بیماری جنبه جهانی پیدا نموده و به معضلی بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی مبدل گردیده باعث شده جوامع بین‌المللی و سازمان‌های رسمی و غیر رسمی در مقابله با آن تلاش کنند.

کد خبر 9735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز