جمعه ۱۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شتاب رشد اچ آی وی در کشور به شدت کاهش یافته‌است.

«کامران باقری لنکرانی » در همایش روز جهانی‌ایدز، افزود: در سال 84‌ برای نخستین‌بار، طی 10سال گذشته، شتاب رشد این بیماری در کشور کاهش یافته است. 

لنکرانی در ادامه با اشاره به اینکه تا سال گذشته ، موارد جدید بیماری ایدز در کشور افزایش می‌یافت به گونه‌ای که پارسال تعداد موارد جدید ابتلا به اچ آی وی و ایدز به حدود یک هزار و 900 مورد رسید، افزود: خوشبختانه این تعداد موارد تا اول مهر ماه امسال به 270مورد رسیده که نشان‌دهنده موثر بودن برنامه‌های وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طراحی و اجرای نظام مراقبت نسبتاً جامع در کشور طی پنج سال گذشته گفت: هم اکنون این نظام مراقبت در دنیا مورد توجه و تقدیر قرار گرفته‌است. 

وزیر بهداشت به نگرش قضایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این نگرش کاملاً عادلانه و عالمانه طراحی شده‌است، به گونه‌ای که بخشنامه رئیس قوه قضائیه مورد استقبال جهانی قرار گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 85یکصد مرکز جدید گذری در خصوص ایدز با همکاری بخش خصوصی، تشکل‌های مردم نهاد و سازمان بهزیستی در کشور راه اندازی شود. 

دادستان کل کشور نیزدر همایش «روز جهانی ایدز» با اشاره به‌ مسئولیت سنگین در قبال سلامت ملت بزرگ ایران و نسل‌های آینده، گفت: باید یک استراتژی درازمدت پنج، 10 و 20 ساله را در کشور، در خصوص مبارزه با ایدز داشته باشیم.

قربانعلی دری نجف آبادی در این همایش طی سخنانی گفت: در برنامه چهارم توسعه وظایف مهمی بر عهده وزارت بهداشت به ویژه در فصل هفتم این قانون در این رابطه گذاشته ‌شده است. 

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه آسیب پذیری مناطق ایران، مختلف است، گفت:  وزارت بهداشت باید در این رابطه یک شناسنامه کامل از کشور در خصوص اینکه این آسیب پذیری در چه مناطقی بیشتر است و چگونگی راه‌های پیشگیری از آن را داشته باشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش با اشاره به اینکه همه‌گیری ایدز در دنیا به سه گروه تقسیم می‌شود، گفت: شیوع عفونت در برخی کشورها پایین بوده و میزان آلودگی به عفونت به کمتر از یک درصد در کل جمعیت و به کمتر از پنج درصد در گروه‌های پرخطر می‌رسد. 

وی در ادامه گفت: در گروه دوم، همه‌گیری در یک یا چند گروه پرخطر به حالت متمرکز در می‌آید و کماکان در برخی گروه‌های پرخطر، از پنج درصد نیز عبور می‌کند که هم اکنون کشور ما در یک چنین وضعیتی قرار دارد.

محمد مهدی گویا در خصوص گروه سوم اظهارداشت: در این گروه از کشورها و مناطق در دنیا عفونت از مرز یک در صد از کل جمعیت عمومی می‌گذرد. 

گویا، در بخش دیگری از اظهاراتش طراحی برنامه استراتژیک دوم کشور برای سال 86تا 88‌ را از مهمترین اقدامات امسال وزارت بهداشت برشمرد و گفت: این برنامه که سیاست‌های ایدز کشوری در آن مشخص شده، تقریباً به مرحله نهایی رسیده و به مجلس و هیأت دولت ارائه می‌شود. 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ، طراحی برنامه پایش و ارزشیابی کنترل ایدز، راه‌اندازی برنامه نظام مراقبت رفتاری در 10منطقه دانشگاهی کشور و تهیه پروتکل مراقبت اپیدمیولوژیک بیماری آمیزشی را از جمله اقدامات وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با ایدز در سال‌جاری برشمرد. 

وی گفت: تأمین داروهای خط دوم درمان برای بیماران نیازمند از محل برنامه cf از دیگر اقدامات این وزارتخانه برای امسال است. 

گفتنی است، دهم آذر برابر با یکم دسامبر روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است. تعهد، اقدام، پاسخگویی و همچنان هم پیمان در برابر گسترش ایدز  شعار امسال روز جهانی مبارزه با ایدز است.

کد خبر 9829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز