یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امیر توسلی با نام اصلی محمدرضا توسلی سبزوار در سال ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد.

امیر توسلی

پدرش مرشد زورخانه بود و همین امر سبب شد تا با شعر و آواز از همان اوان کودکی آشنا و به موسیقی دلبسته شود.امری که سبب شد تا در سال‌های بعد هم به کارش بیاید.

از 17 سالگی به دنبال موسیقی رفت و ساز پیانو را برای آموختن انتخاب کرد. او پیانو را نزد برادرش آموخت و نخستین کار حرفه‌ای خود در مقام آهنگساز را برای سریال تلویزیونی خانواده آقای رضایت، نوشته وکار حمید امجد و به تهیه کنندگی وحید نیکخواه آزاد انجام داد.
او از اواسط دهه هفتاد گروه موسیقی پژواک که نخستین گروه موسیقی راک بعد از انقلاب بود شکل داد.

فرزاد فخرالدینی، ارش رادان، میلاد زنده نام کسری سبکتکین، حمید توسلی ونوید ذوالفقار و دوره ای هم خواننده گروه شاهکار بینش‌پژوه اعضای این گروه بودند.

توسلی بعد از این به سراغ ساخت موسیقی برای تئاتر‌های روی صحنه رفت و برای ده‌ها تئاتر موسیقی نوشت که از جمله آنها می‌توان به آنسوی آینه،گرگ و میش(به کارگردانی آزیتاحاجیان) که با آریا عظیمی نژاد این موسیقی را به صورت مشترک نوشت،
پوف و بدنسازی (به کارگردانی زنده‌ یادهوشنگ حسامی) و آثار دیگر را می‌توان نام برد.

در سال‌های ابتدایی دهه هشتاد او به سمت ساخت موسیقی فیلم روی آورد و برای فیلم مکس و کافه‌ستاره به کارگردانی سامان مقدم موسیقی نوشت و سپس برای همین کارگردان در سریال شمس‌العماره موسیقی فیلم ساخت. فیلم شاه‌کلید،یک عاشقانه‌آرام، دایره زندگی،محاکمه،چهارچنگولی و دو سریال گمشده و سقوط یک فرشته از دیگر آهنگسازی‌های توسلی در حوزه موسیقی فیلم به شمار می‌رود.

او از سال 88 به دعوت داوود میرباقری ساخت موسیقی برای سریال مختارنامه را با سه ارکستر«پارسه»، «ارکستر کوبه‌ای نایریکا» و «گروه کر فیلارمونیک تهران» آغاز کرد.

تم اصلی این موسیقی با بهره‌گیری از موسیقی عزاداری منطقه بوشهر و بر اساس نغمه‌هایی که محسن شریفیان، پژوهشگر  و موزیسین این منطقه گرد آورده بود، ساخته شده است.

موسیقی این فیلم در نشست نقد نغمه در سال 1390 مورد نقد و بررسی سید علیرضا میرعلینقی و سیدابوالحسن مختاباد قرار گرفت.

more موسیقی مختارنامه در نشست نقد نغمه بررسی شد

کد خبر 154910
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز