شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند بیش از نیمی یک میلیارد فرد بزرگسال در جهان از لحاظ بالینی چاق محسوب می‌شوند و شمار بزرگسالانی که به نحوی خطرناک دارای اضافه وزن هستند، از سال 1980 تا کنون تقریبا دو برابر شده است.

fatness

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس بررسی گروهی از پژوهشگران در امپریال کالج لندن، دانشگاه هاروارد و سازمان جهانی بهداشت (WHO) از هر 9 نفر فرد بزرگسال در جهان یک نفر از لحاظ بالینی چاق محسوب می‌شود.

این بررسی نشان داد که در سال 2008 آخرین سالی که آمار آن در دست است، تقریبا از هر هفت زن یک نفر و از هر 10 مرد یک نفر چاق هستند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید چاقی هر سال باعث مرگ زودرس سه میلیون نفر به علت بیماری قلبی، دیابت، سرطان و سایر اختلالات می‌شود.

پژوهشگران این تابلو را به عنوان "یک فوریت جمعیتی" توصیف کردند.

این پژوهشگران که نتیجه بررسی خود را در نشریه لنست منتشر کرده‌اند،‌ می‌نویسند: "چاقی به قیمت بروز میلیون‌ها مرگ قابل پیشگیری تمام خواهد شد، مگر اینکه اقدامات سریع و گسترده‌ای بوسیله دولت‌ها و نظام‌های مراقبت بهداشتی در سراسر جهان انجام گیرد.

مشکل چاقی در کشورهای ثروتمند بیشتر از همه شیوع دارد، و بیش از همه در آمریکا و در رده‌های بعدی نیوزیلند و استرالیا از لحاظ چاقی زنان  بریتانیا و استرالیا از لحاظ چاقی مردان.

اما بسیاری از کشورهای در حال توسعه، به خصوص در خاورمیانه و در مناطقی که شهری‌شدن به سرعت در آن صورت می‌گیرد، نیز با مشکل فزاینده چاقی روبه‌رو هستند.

سونیا آناند و سلیم یوسف از دانشگاه مک‌مستر کانادا در یک مقاله تفسیری در همراهی این بررسی می‌نویسند: "این نتایج بیانگر آن است که اضافه وزن از هر سه بزرگسال یک نفر و چاقی از هر 9 فرد بزرگسال یک نفر را دچار کرده است؛ و سونامی چاقی نهایتا بر همه نقاط دنیا تاثیر خواهد گذاشت."

میزان چاقی جهانی در مردان بیش از دوبرابر شده است،‌و در مردان بزرگسال از 4.8 درصد در سال 1980 به 9.8 درصد در سال 2008 رسیده است.

استاندارد ارزیابی وزن شاخص توده بدنی (BMI) است، که در ان وزن بدن به کیلوگرم بر مجذور قد فرد به متر تقسیم می‌شود.
میزان BMI از 25 تا 30 نشان‌دهنده اضافه وزن و BMI بالای 30 بیانگر چاقی است.

ساکنان جزایر اقیانوس آرام که بیشترین میزان‌های BMI- بین 34 تا 35- را دارند و سریع‌ترین میزان افزایش در چاقی در طول سه دهه گذشته در این مناطق رخ داده است.

در اروپا زنان روسیه و مولدوای از لحاظ میزان BMI به ترتیب با 27.2 و 27.1 بالاترین حد را به خود اختصاص داده‌اند،‌و چاق‌ترین مردان در قاره اروپا در جمهوری چک و ایرلند زندگی می‌کنند.

در طرف دیگر طیف زنان سوئیسی قرار می‌گیرند، که بیشترین تناسب اندام را دارند و رده‌های بعدی زنان فرانسوی و ایتالیایی قرار می‌گیرند.

ایتالیا این مشخصه را دارد که تنها کشور اروپایی است که میزان متوسط BMI زنان در آن سقوط کرده است و از 25.2 به 24.8 رسیده است.

این بررسی همچنین تغییرات در میزان فشار خون و کلسترول را در میان کشورها گزارش کرده است.

کشورهای اروپای غربی- به خصوص ایسلند، آندورا و آلمان - در میان کشورهایی از جهان قرار می‌گیرند که ساکنان آنها بیشترین میزان کلسترول خون را دارند، و مردم کشورهایی آفریقایی پایین‌ترین میزان کلسترول را دارند.

فشار خون سیستولی- حداکثر فشار ایجاد شده بوسیله قلب- در کشورهای حوزه بالتیک و در آفریقای شرقی و غربی بالاترین میزان را دارد.

در کشورهای ثروتمند نیز یک نسل قبل فشار خون به همین میزان بالا بود، اما از آن هنگام به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

کشورهای پردرآمد همچنین از سال 1980 به بعد ، با وجود میزان بالای چاقی، شاهد کاهش بیماری‌های قلبی- عروقی بوده‌اند.

این بررسی نشان می‌دهد در آمریکا به طور خاص کاهش موارد فشار خون و کلسترول بالا و نیز کاهش استعمال دخانیات در طول این سال‌ها رخ داده است.

این وضعیت بیانگر آن است که گزینه‌های سبک زندگی- از جمله محدود کردن مصرف فرآورده‌های حیوانی و نمک،‌ و افزایش فعالیت جسمی- می‌تواند نقشی کلیدی در کاهش بیماری‌ قلبی داشته باشد.

کد خبر 127434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز