همشهری آنلاین: اگر تازه وزن‌تان را کم کرده‌اید و در تلاش هستید که وزن‌تان را در این حد حفظ کنید، برای جلوگیری کردن از اضافه‌وزن تنها به رژیم غذایی تکیه نکنید.

 به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران می‌گویند ممکن است بدون توجه به اینکه چه نوع رژیم غذایی "نگهدارنده‌ای" داشته باشید، این کار ممکن است برای حفظ وزن شما کافی نباشد.

 گروهی از پژوهشگران دانمارکی دریافتند که افرادی که سه نوع متفاوت از رژیم‌های غذایی را دنبال می‌‌‌کردند، در هر حال دوباره اضافه وزن پیدا کردند.

 آنت دیو، پژوهشگر دانشگاه کپنهاگ، در این باره گفت برای اجتناب از اضافه وزن دوباره "بهترین طرح این است که رژیم غذایی که در کاهش وزن شما موثر بوده است، ادامه دهید و به همراه آن ورزش کنید."

این پژوهشگران 125 مرد در سنین 18 تا 35 را که بیش از 8 درصد وزن اولیه بدن‌شان را از دست داده بودند و سعی می‌کردند وزن‌شان را در این حد حفظ کنند، مورد پیگیری قرار دادند. پژوهشگران این مردان را به طور اتفاقی بر روی یکی از سه رژیم غذایی قرار دادند.

 یک رژیم غذایی مقدار متوسطی چربی که حدود 35 تا 45 درصد کل کالری دریافتی را شامل می‌شد، و بیش از 20 درصد آن از چربی‌های تک‌اشباع‌شده‌ای مانند روغن زیتون تشکیل می‌‌‌داد. رژیم غذایی دیگر 20 تا 30 درصد چربی داشت، و در مورد نوع چربی‌ها محدودیتی نداشت. و بالاخره افراد گروه "کنترل" 35 درصد کالری‌شان را از چربی به دست می‌آوردند.

 همه این گروه‌ها در مجموع در حین دوره شش‌ماه پیگیری وزن اضافه کردند، گروهی که میزان متوسط چربی مصرف می‌کردند، 2.5 کیلوگرم، گروهی که رژیم غذایی کم‌چربی (20 تا 30 درصد چربی) داشتند 2.2 کیلوگرم و گروه کنترل 3.75 کیلوگرم وزن اضافه کردند.

نتایج این بررسی در شماره نوامبر ژورنال تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است.

پژوهشگران همچنین تغییرات در عوامل خطرساز برای دیابت و بیماری‌های قلبی مانند میزان قند خون، انسولین، کلسترول و تری‌گلیسریدها را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته دیو به نظر می‌رسید که رژیم غذایی که امکان 35 تا 45 درصد مصرف کلی چربی را می‌داد و چربی‌های مصرفی در آن اغلب از نوع چربی‌های تک‌‌اشباع‌شده مانند روغن زیتون بودند، در مقایسه با رژیم غذایی معمول در غرب قند خون را در حد بهتری نگه می‌داشت.

هزینه این بررسی از منابع مختلف از جمله انجمن قلب دانمارک تامین شده بود.

 کارشنان می‌گویند که این یافته‌های غافلگیرکننده نیست.

 لونا ساندون، استادیار مرکز پزشکی جنوب‌غرب دانشگاه تگزاس در دالاس و سخنگوی انجمن رژیم‌ غذایی آمریکا در این باره گفت: "ما می‌دانیم که اغلب افرادی که رژیم می‌گیرند، بدون توجه به نوع رژیم غذایی که رعایت می‌کنند، ممکن است پس از کاهش وزن اولیه، دوباره مقداری وزن اضافه کنند. به نظر می‌رسد که شگردی که برای پیشگیری از این اضافه وزن باید به کار برد این است که فرد به جای اینکه به راهبردهای رژیم گرفتن توسل جوید، میزان ورزش خود را اضافه کند.‌"

و  بر اساس پژوهشی که در همین شماره این ژورنال منتشر شده است، خوردن صبحانه مناسب ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

 در این بررسی پژوهشگران در کالج کویین از دانشگاه سیتی نیویورک و سایر موسسات داده‌های به دست آمده از  نظرخواهی‌های ملی بررسی سلامت و تغذیه را از جمله بیش از 12000 مرد و زن را جمع‌آوری کردند.

 این تحقیق بخشی از هزینه آن را موسسه پژوهش صبحانه تامین کرده بود، با حمایت مالی شرکت‌های Quaker و Tropicana انجام شده بود که غذای صبحانه تولید می‌کنند.

 افرادی که صبحانه می‌‌خوردند گرایش داشتند در بقیه روز غذاهای سالمتری بخورند. زنانی- اما نه مردان- که صبحانه می‌خوردند شاخص توده بدنی کمتری نسبت به زنانی داشتند که صبحانه نمی‌‌خوردند.

به گفته ساندون، این یافته‌ها ممکن است به خصوص برای زنان خبر خوبی باشد. او گفت: " برای زنان به سادگی خوردن صبحانه ممکن است به کنترل وزن بدن و اشتها در سراسر روز کمک کند."

کد خبر 67817

برچسب‌ها