مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود موفق شدند مکانیزم نورولوژیکی هورمون ضدچاقی را در مغز شناسایی کنند

چاقی

به گزارش خبرگزاری مهر، لپتین یا هورمون ضد چاقی قادر است در مغز از چاقی پیشگیری کند. تاکنون مکانیزم دقیق نورولوژیکی این پدیده ناشناخته بود اما اکنون گروهی از پژوهشگران مدرسه پزشکی هاروارد موفق شدند این مکانیزم را شناسایی کنند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "لپتین هورمونی مخفی است که در سلول‌های چربی مخفی می‌شود و برای اجتناب از دریافت غذا بر روی گیرنده‌های ویژه حاضر در مغز عمل می‌کند. تاکنون آگاهی کمی درباره نورون‌های حساس به این هورمون در اختیار بود."

نتایج این تحقیقات که می‌تواند در ارائه درمان‌های مربوط به کنترل چاقی مفید باشد، نشان می‌دهد که نورون‌های POMC نقش مهمی در سرکوب اشتها دارند.

هرچند بسیاری از نورون‌های POMC گیرنده‌های لپتین را بیان می‌کنند، باوجود این به نظر نمی‌رسد که عملکرد مستقیم این هورمون بر روی این نورون‌ها نقش مهمی در مکانیزم‌های تنظیم وزن داشته باشد بنابراین نورون‌های دیگری در عملکرد ضدچاقی لپتین حضور دارند.

این محققان دریافتند که کاهش سطح لپتین برای مثال در زمان گرسنگی موجب افزایش فعالیت گروه دیگری از نورون‌ها با عنوان نورون‌های GABA می‌شود. این تحقیقات نشان داد که GABA یا نورون‌های گلوتامیت، در اثرات ضدچاقی لپتین همانند یک میانجی رفتار می‌کنند.

این نورون‌ها در کار با نورون‌های POMC اثرات ضدچاقی را تسهیل می‌کنند و تنظیم غیرمستقیم POMC در مغز توسط لپتین نشان می‌دهد که نورون‌های POMC نقش مهمی در کنترل جرم بدن ایفا می‌کنند.

کد خبر 140611
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز