صدف کوه کن: وزن کم کردن از خرید شروع می‌شود.

 این موضوعی است که بیشتر متخصصان رژیم درمانی و تغذیه به آن رسیده‌اند و 85درصد از کسانی هم که به آن عمل کرده‌اند، نتیجه مثبتش را دیده‌اند، چرا که مراقبت از آنچه می‌خورید، از آنچه می‌خرید شروع می‌شود.

در حقیقت حرکت به سمت لاغر شدن گاهی چندین مرحله قبل از اینکه پای سفره نشسته باشید شروع می‌شود؛ یعنی درست وقتی که شما ماده‌غذایی کم کالری را وارد سبد خرید‌های روزانه‌تان می‌کنید.

در این میان، فرمول بسیار ساده‌ای برای کم کالری خواری وجود دارد و آن این است که در هنگام خرید روزانه می‌توان به جای محصولات پرچرب، به سراغ کم چربی‌تر‌ها رفت  یا به جای غذاهای آماده و کنسروی، مواد غذایی تازه برای پخت وعدهای آسان و سالم را خرید و حتی وقتی صحبت از خرید تنقلات و دسر و نوشیدنی می‌شود، سراغی از میوه‌های تازه، چای طعم‌دار و آجیل‌های مقوی گرفت، ضمن اینکه حین خرید، باید به یاد داشته باشید چیزهایی بخرید که فریز کردن آنها آسان باشد و بتوان طولانی مدت آن ‌را نگه‌داشت، سالم و کم کالری باشند و مهم‌تر از همه اینکه وقتی احساس گرسنگی می‌کنید، هر مقداری که می‌خواهید از آنها بخورید، مثلا سبزیجات! بهتر است مواد غذایی اخیر را «لیست همیشگی» بنامید، در این‌ صورت، وقتی که لیست همیشگی، هسته اصلی غذای روانه‌تان شد، تا لاغر شدن فاصله‌ای نخواهید داشت.

محتویات لیست همیشگی چیست؟

میوه‌ها و سبزی‌ها: همه میوه‌ها و سبزی‌ها چه خام و چه‌پخته، تازه  یا فریز شده می‌توانند در این دسته قرار بگیرند. هر چه هم بیشتر خورده شوند، بهتر است. اما به خاطرداشته باشید که میوه‌های بسته بندی شده‌ای که شکریا خامه و شکلات به آنها اضافه شده، مورد مناسبی برای قرار گرفتن در لیست همیشگی نیستند.

سوپ‌ها: سوپ‌ها، غذاهای سودمندی هستند که در ازای کالری پایین، ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند و به‌اصطلاح، خوردنشان بسیار می‌ارزد! در حقیقت می‌توان از یک کاسه سوپ با یک برش نان سبوس‌دار به‌عنوان یک وعده غذای اصلی هم استفاده کرد و نه تنها کاملا سیر شد بلکه مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی هم به بدن وارد کرد. خوبی دیگر سوپ این است که یک دستور غذایی ثابت ندارد و می‌توان با هر نوع سبزی، گوشت و حتی میوه‌ای آن را تهیه کرد. حتی می‌توان به آن طعم دهنده‌های مختلفی از ماست و آب لیمو و آبغوره گرفته تا رب انار و کشک اضافه کرد و آن را برای ذائقه‌های مختلف تغییر داد. در این میان به خاطر اینکه خوردن گاه‌به‌گاه سوپ در طول روز احساس گرسنگی را از شما دور می‌کند، باعث می‌شود احساس نکنید که تحت رژیم لاغری هستید. بنابراین با قاطعیت سوپ‌ها را در لیست همیشگی قرار بدهید.

سس‌ها و طعم‌دهنده‌ها: بله درست خوانده‌اید. سس‌ها و طعم دهنده‌ها باید جزو لاینفک لیست همیشگی باشند تا بتوانید با استفاده از آنها طعم، رنگ و حتی بافت خوراکی‌ها را تغییر داده و برای خودتان دلپذیر کنید تا از حس مخرب رژیم یعنی غذاهای بد مزه، رهایی پیدا کنید. البته بد نیست این را هم بدانید که سخت‌ترین انتخاب در همین گروه اتفاق می‌افتد، چرا که انتخاب یک سس کم کالری کار ساده‌ای نیست. اما نگران نباشید، برای راحت‌تر شدن کار، برخی از این مواد را برای شما لیست می‌کنیم.

سس سالاد: روغن زیتون، ماست کم چرب، آب لیموی تازه به همراه فلفل سیاه،  مایونز بدون چربی،  ماست زیر1.5 درصد چربی، سرکه بالزامیک، سرکه سیب، رب انار، آب گوجه فرنگی، سویا سس، مخلوطی از سیر و روغن زیتون،سس‌های میوه‌ای که تنها از حرارت دادن آب میوه‌ها به دست می‌آید، سبزی‌های معطر مثل ترخون، آویشن، ریحان، شوید، نعناع و پونه، گل محمدی، دارچین، زنجبیل، جعفری و کاری. همه این مواد را می‌توانید بی‌کالری تا بسیار کم کالری حساب کنید و به غذاهایتان اضافه کرده و طعم‌هایی را ایجاد کنید که از خوردنشان لذت می‌برید. توصیه اکیدی وجود دارد که اگر غذاهایی مثل ماهی یا مرغ را آب پز می‌کنید، سس خامه مانندی که از ماست کم چرب در ترکیب با یکی از این ادویه‌ها یا سبزی‌ها درست کرده‌اید را هم به آن اضافه کنید، چرا که این کار نه تنها طعم غذای شما را عوض می‌کند بلکه بافت سخت و خشک آن را هم تغییر می‌دهد.

آبنبات و آدامس: این یکی هم شما را متعجب می‌کند اما حقیقت دارد. آبنبات‌های معمولی و نه حتی رژیمی، از آن دسته موادی هستند که می‌توانند در لیست همیشگی شما قرار بگیرند، تنها با این تفاوت که خیلی هم همیشگی همیشگی نباشند! در انتخاب این خوراکی‌ها هم لازم نیست سراغ رژیمی‌ها بروید تا با این عنوان خودتان را گول بزنید و بیشتر بخورید، چرا که معمولا انواع رژیمی و انواع معمولی چندان در میزان شکر که همان جزو پرکالری‌کننده است، تفاوتی ندارند، در کل اما بهتر است انواع ترش‌تر را به انواع شیرین برتری بدهید.

لبنیات: این موضوع که هرچه چرب‌تر، خوشمزه‌تر واقعا حقیقت دارد، چرا که ترکیبات مولد طعم در چربی حل می‌شود، همین هم هست که مثلا شیر کاملا بدون چربی (صفر درصد) مزه آب می‌دهد! بنابراین بهترین انتخاب در این گروه می‌تواند شیر، ماست و پنیرهایی با عنوان کم چرب باشد که هم طعم دارند و هم میزان کالری کم.

دسرها: این دسر‌ها می‌توانند انواع ماست‌های کم‌چربی تا بی‌چربی با مخلوطی از میوه‌های تازه باشند.دانه‌های غلات مثل کورن فلکس یا آجیل را هم می‌توانید با کمی عسل و میوه و یا حتی دانه‌های قهوه مخلوط کنید.

نوشیدنی ها: شاید به جرات بتوان گفت که در ایران می‌توان لیست بلند بالایی برای نوشیدنی‌ها در نظر گرفت. البته بهتر است آنها را به 2 دسته سرد و گرم تقسیم کنیم. در قسمت سرد: خاک شیر، آب پرتقال تازه، مخلوطی از آب، سبزی‌های معطر و برش‌های لیمو، چای سرد یا همان آیس‌تی و انواع عرقیات.در دسته نوشیدنی‌های گرم هم چای معمولی و میوه‌ای، گل گاوزبان، قهوه رقیق و چای بابونه انتخاب‌های بسیار خوبی هستند.بهتر است در این گروه، قید انواع نوشابه‌های رژیمی را بزنید. خیلی خنده دار است به‌خصوص وقتی آدم‌ها را در پیتزا فروشی می‌بینی که یک پپرونی بزرگ سفارش می‌دهند.

کد خبر 78699

برچسب‌ها