جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران اتریشی از کشف راه جدیدی برای جلوگیری از رشد سلول‌های چربی خبر دادند.

به گـزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبـرگزاری آلمان، پژوهشگران اتریشی در این باره اظهار داشتند این روش جدید تا به حال فقط بر روی موش‌ها آزمایش شده است. در این روش از تغییر ساز و کارهای ژنتیک استفاده می‌شود و در نهایت می‌تواند بر روی انسان‌ها نیز کاربرد داشته باشد.

متخصصان زیست شناسی مولکولی اتریش در این باره گفتند با ایجاد تغییرات در یک ژن خاص در بدن موش‌ها موفق شده‌اند باعث لاغری و در عین حال سلامتی اندام آنها شوند. در بدن این موش‌ها تقریبا هیچ گونه سلول چربی سفید مشاهده نمی‌شود.

این در حالی است که این ژن تغییر یافته که خارپشت نام دارد از رشد سلول‌های چربی قهوه‌ای پیشگیری نمی‌کند. سلول‌های چربی قهوه‌ای باعث می‌شوند چربی موجود در غذا مستقیما به حرارت تبدیل شود. این سلول‌ها هیچ تاثیری در چاقی افراد ندارند. تمام حیوانات باید شماری از سلول‌های چربی قهوه‌ای را در بدن خود داشته باشند تا بدین ترتیب بتوانند میزن قند را در خون خود کنترل کنند.

اندرو پاسپیسیلیک در مصاحبه خود با نشریه علمی سل در این باره اظهار داشت تقریبا تمام تنظیم کنندگان چربی که تا به حال یافت شده‌اند هم بر سلول‌های چربی سفید و هم بر سلول‌های چربی قهوه ای تاثیر می گذارند. اما با استفاده از ژن خارپشت، ما یکی از نخستین مولکول‌هایی را یافته‌ایم که تنها بر سلول‌های چربی سفید تاثیر می‌گذارند.

پژوهشگران افزودند این اکتشاف قابلیت دارد در فرآورده‌های دارویی به منظور مقابله با چاقی استفاده شود.

کد خبر 99009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز