گروه سلامت: لیپوساکشن و بیرون کشیدن چربی‌های بدن تنها جنبه زیبایی داشته و درکاهش خطر بیماری‌های ناشی از افزایش وزن تاثیری نداردو بیماری‌های قلبی، کبدی و دیابت همواره فرد چاق را تهدید می‌کند.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی می‌گوید: روزانه بیش از 50 عمل لیپوساکشن (برداشتن چربی‌های اضافه با جراحی) در بین افراد 30 تا 50 ساله انجام می‌شود و حداقل هفته‌ای یک تا 2 نفر بر اثر انجام چنین عملی جان خود را از دست می‌دهند و 5درصد این افراد نیز معمولاً یک سال پس از عمل می‌میرند.

این در حالی است که هیچ نظارتی از سوی وزارت بهداشت و نظام پزشکی بر کار برخی از مراکز درمانی که اقدام به این کار می‌کنند، نیست. خسرو نیا می‌افزاید: روزانه بین 30 تا 50 نفر برای انجام چنین عملی به کلینیک‌ها و مطب‌ها مراجعه می‌کنند و این امر باعث شده تا پزشکان به‌دلیل اینکه در سایر رشته‌های پزشکی درآمد چندانی وجود ندارد، برای بالابردن سطح درآمد خود اقدام به انجام چنین عمل‌هایی بکنند.

لیپوساکشن و چاقی

فرد مبتلا به اضافه وزنی که عمل لیپوساکشن را انجام داده، همانقدر در معرض خطر بیماری‌هایی چون بیماری قلب و دیابت است که پیش از انجام عمل لیپوساکشن در معرض آن بوده است. [می‌خواهید لیپوساکشن کنید؟]

دکترخسرونیا می‌گوید: اگرچه لیپوساکشن سلامت افراد چاق را از طریق کاهش چربی خون آنها بهبود می‌بخشد، اما خطر بیماری‌هایی را که افراد چاق در معرض آن هستند کاهش نمی‌دهد.

یکی از دلایل این موضوع آن است که لیپوساکشن چربی را فقط از زیرپوست بیرون می‌کشد، در حالی که رژیم غذایی لاغری به همراه ورزش، لایه‌های عمیق چربی را آب می‌کند. از سوی دیگر در حالی که لیپوساکشن بعضی سلول‌های چربی را از بین می‌برد اما میلیاردها سلول باقیمانده را دست نخورده باقی می‌گذارد و این در حالی است که رژیم غذایی لاغری تعداد زیادی سلول چربی را می‌شکند و از بین می‌برد. به‌طور مثال، کبد چرب غیرالکلی یک التهاب کبدی است که در اثر تجمع بیش از اندازه چربی در بافت کبد ایجاد می‌شود.

در این بیماری تجمع بیش از حد چربی در کبد، گاه باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می‌شود که می‌تواند سیر پیشرونده پیدا کند و باعث نارسایی کبد و یا سیروز کبدی گردد.

اگرچه علت اصلی بیماری کبد چرب مشخص نیست، ولی به‌نظر می‌رسد این بیماری ارتباطی نزدیک با برخی بیماری‌های متابولیک دارد که از آن جمله: چاقی، افزایش کلسترول و تری گلیسرید خون و دیابت را می‌توان نام برد. در درمان کبد چرب، کنترل این بیماری‌ها زمینه‌ای بسیار مؤثر است.

گفته می‌شود مصرف زیاد انرژی باعث خواهد شد کبد نتواند سوخت و ساز طبیعی را انجام دهد و در نتیجه انرژی اضافی به‌صورت چربی در کبد ذخیره شود.این بیماری اغلب افراد را در سنین میانسالی مبتلا می‌کند.

اکثر بیماران از افزایش وزن و چاقی به‌ویژه چاقی شکمی رنج می‌برند، همچنین می‌توانند دچار افزایش چربی‌های خون بوده و یا از مبتلایان به دیابت باشند. از آنجا که در سال‌های اخیر شیوع چاقی و بیماری‌های متابولیک در جوانان افزایش قابل توجهی یافته است، جوانانی که با چاقی و بیماری کبد چرب به پزشک مراجعه می‌نمایند، کم نیستند.

افزایش چربی در بدن که معمولا با چاقی شکمی همراه است، به همراه افزایش چربی‌های خون و افزایش فشار خون، همه از علائم مجموعه‌ای از اختلالات تحت نام سندرم متابولیک هستند که این سندرم دقیقا وابسته به مقاومت انسولین است. با توجه به شیوه زندگی اعم از نوع تغذیه و فعالیت بدنی، شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه به‌ویژه در جامعه شهری افزایش چشمگیری داشته است.

دکترخسرونیا می‌افزاید: سازمان بازرسی وزارت بهداشت متولی نظارت بر اینگونه قضایاست، ولی متأسفانه وزارت بهداشت با اتکا بر قوانین قبلی مبنی بر اینکه هر پزشک می‌تواند در حیطه علم پزشکی خود اقدام به فعالیت کند، می‌تواند پیش از وصول شکایت به این موارد رسیدگی کند.

تعداد زیادی از لیپوساکشن‌ها توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود و متأسفانه عوارض شدیدی به‌دنبال دارد؛ البته عوارض اینگونه عمل‌های جراحی اگر متخصص هم باشد وجود دارند که یکی از خطرناک‌ترین آنها، ایجاد آمبولی ریه است که باعث مرگ فوری بیمار می‌شود و بیهوشی و عفونت شکم نیز از جمله دیگر عوارض است.

خسرونیا با تاکید بر اینکه هر نوع عمل جراحی باید در بیمارستان انجام شود، می‌گوید: گاهی حین عمل، بیمار نیاز به دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات دیگر پیدا می‌کند که در مطب موجود نیست.

30 درصد مردان و 40 درصد زنان کشور چاق هستند

30 درصد مردان و 40 درصد زنان کشور چاق هستند و دغدغه لاغری و استرس چاقی آنان را به روش‌های ناصحیحی از جمله لیپوساکشن می‌کشاند که شاید سرابی بیش نیست.

با وجود اینکه عمل لیپوساکشن برای درمان چاقی به‌نظر کارشناسان و صاحب‌نظران، روش ناصحیحی خوانده شده است و این عمل برای درمان چاقی‌های خاصی به کار می‌رود اما متأسفانه شیوع آن در کشور رو به افزایش است و در حال حاضر رتبه سوم اعمال زیبایی کشور پس از جراحی بینی و صورت را به‌خود اختصاص داده است.

عبدالجلیل کلانترهرمزی، نایب ‌رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشوربه فارس می‌گوید: آمار دقیقی از تعداد اعمال جراحی زیبایی لیپوساکشن در سال وجود ندارد؛

چرا که برخی از این اعمال جراحی در مراکز غیراستاندارد و در مطب‌های غیرمجهز انجام می‌شود اما در زمینه آمار بیمارستانی و مراکز خصوصی این عمل پس از عمل جراحی بینی و صورت در کشور بین رده دوم و سوم جراحی‌های زیبایی کشور است.

وی معتقد است: 90درصد مراجعان برای انجام عمل زیبایی لیپوساکشن زنان هستند و تنها 10 درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند. هزینه این عمل جراحی نیز با توجه به تجربه پزشک و بیمارستان محل عمل جراحی بین یک تا 4 میلیون تومان است.

کلانتر هرمزی می‌افزاید: تا چند سال پیش متوسط سن افرادی که برای جراحی برداشت چربی برای لاغری یا لیپوساکشن مراجعه می‌کردند طیف گروه سنی 30 تا 50 سال بودند اما اکنون این طیف سنی به گروه 20 تا 40 سال کاهش یافته است‌ که این موضوع خطرناک است.

چربی برداشته‌شده با لیپوساکشن دوباره بر می‌گردد

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی می‌گوید: عمل لیپوساکشن در کشور ما بیشتر با هدف زیبایی و بیش از حد مجاز انجام می‌شود. در اکثر مواقع چربی‌های برداشته شده از این طریق دوباره برمی‌گردد.

البته اگر از عارضه اول عمل جراحی جان سالم به در ببرند؛ چرا که مرگ بر اثر لیپوساکشن نیز گزارش شده است. وی معتقد است: بیشتر اعمال جراحی به روش لیپوساکشن نه با هدف درمان بلکه با هدف زیبایی اندام انجام می‌شود و اکثر افرادی که آن را انجام می‌دهند باید برای عوارض ایجاد شده پس از عمل، مدتی را در بیمارستان سپری کنند.

عوارض روش لیپوساکشن

کیوان الچیان، عضو انجمن متخصصان داخی ایران می‌گوید: برداشتن چربی‌های اضافی بدن به روش لیپوساکشن که در هر بار عمل، حداکثر 7 کیلو چربی خارج می‌شود عوارض زیادی را به همراه دارد که در برخی موارد حتی مرگ نیز گزارش شده است.

وی معتقد است: در این عمل به روش‌های مختلف از جمله امواج صوتی چربی‌های زیر پوست در ناحیه خاصی از بدن شکسته و آب می‌شود و سپس به کمک آمپول‌های مخصوصی عمل ساکشن انجام می‌شود، عوارض خاصی از جمله ادم و ورم که معمولاً دائم است، سوختگی، صدمه‌های مکانیکی به ناحیه عمل، صدمه به عروق لنفاتیک، ایجاد زخم‌های طولانی‌مدت و نکروز بافت پوستی را به‌دنبال دارد.

الچیان می‌افزاید: ایجاد تجمع مایع یا سروما، ایجاد فرورفتگی در بافتی که چربی از آن برداشته شده است، از دیگر عوارض عمل لیپوساکشن است. وی ادامه می‌دهد: برداشتن بیش از حد چربی به بافت عضلانی نیز صدمه می‌زند و ایجاد آمبولی‌های چربی و انتقال چربی از شکم به ریه که مرگ ناگهانی به‌وجود می‌آورد و تعداد این مرگ‌های گزارش‌شده بر اثر لیپوساکشن کم نیست، از عوارض دیگری است که بارها افراد پس از انجام عمل به آن دچار می‌شوند.

این متخصص داخلی می‌گوید: هر چه سن افراد بالاتر رود و فرد مبتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی و ریوی باشد خطر جراحی بیشتر است و همچنین هر چه فرد چاق‌تر باشد عوارض آن نیز بیشتر خواهد بود.

کد خبر 88653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز