یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: همشهری آنلاین: سی سال پس از خلق اولین آدرس‌های اینترنتی، پنج شنبه 3 فوریه به طور رسمی اعلام شد که ذخیره آدرس‌های اینترنتی به پایان رسیده است. اما نگران نباشید. گذار به نسخه جدید آدرس‌ها از قبل در حال انجام بوده است، و اغلب افرادی نباید حتی متوجه این تغییر شوند.

internet

به گزارش خبرگزاری رویترز در یک مراسم خاص روز پنج‌شنبه در میامی فلوریدای آمریکا سازمانی که بر اختصاص دادن آدرس‌های اینترنتی نظارت دارد (ICANN) آخرین مجموعه آدرس‌های اینترنتی IPv4 را واگذار کرد و به این ترتیب نشان داده شد که اینترنت تا چه حد به بخش فراگیر و ثابتی از زندگی مدرن بدل شده است.

هر کامپیوتر، تلفن هوشمند یا سرور وب انتهایی نیاز به یک آدرس IP دارد- یک رشته منحصر به فرد از اعداد که یک وسیله خاص را شناسایی می‌کنند- تا به اینترنت متصل شود.

وفور ناگهانی وسائل متصل به وب و محبوب شدن وب‌سایت‌هایی از گوگل گرفته تا فیس‌بوک به معنای آن است که جهان اکنون حد تقریبا 4 میلیارد آدرس IP - تعادی که با استاندارد IPv4 ارائه‌شده در سال 1981 امکان‌پذیر است- را پشت سر گذاشته است.

راه حل این مشکل IPv6 است، استاندارد جدیدی برای آدرس‌های اینترنتی که امکان رشد بسیار بیشتر آنها را فراهم می‌کند. حدود 340 آن‌دسیلیون ( یک با 36 صفر جلوی آن) آدرس IPv6 در دسترس است.

جان کوران، مدیر اجرایی ارشد "ثبت شماره‌های اینترنتی آمریکا" - یکی از پنج سازمان غیرانتفاعی که آدرس‌های اینترنتی را برای مناطق معین جهان مدیریت می‌کنند- می‌گوید: "اگر قرار باشد اندازه‌ای برای فضای IPv4 تعیین کنیم و آن را با یک توپ گلف مقایسه کنیم،‌ مقایسه با اندازه مشابه در مورد IPv6 اندازه خورشید است."

کوران برای افرادی که باز هم نگران هستند، می‌افزاید: "قصد ما این است که هرگز گذار دیگری نداشته باشیم."

به گفته کوران برای شرکت‌های دارای وب‌سایت، گذار به IPv6 به معنای تتظیم تجهیزات کامپیوتری‌شان برای حمایت از این استاندارد جدید است و نیازی به ارتقای سخت‌افزاری وجود ندارد.

به گفته او آن شرکت‌هایی که این کار را انجام ندهند، شاهد کند شدن کارکرد سایت‌های‌شان خواهند بود،‌و به طور بالقوه برخی از کاربران‌شان را در آینده از دست خواهند داد.

لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند، و سایر وسائل متصل‌شونده به وب و نیز مرورگرهای وب از قبل IPv6 را حمایت می‌کردند، گرچه کوران می‌گوید بر اساس برخی از تخمین‌ها کمتر از یک درصد از کاربران اینترنت ممکن است تجهیزاتی داشته باشند که به طور مناسب تنظیم نشده باشد، نیاز به تنظیم مجدد دستگاه‌های‌شان د رماه‌های آینده داشته باشند، چرا که وب‌سایت‌ها به طور فزاینده‌ای این گذار به این استاندارد جدید هستند.

کد خبر 127332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز